۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه

تبدیل پارکها به خلوتگاه اختلاط دختران و پسران

در حالیکه وجود پارک‌ها در مناطق مختلف شهری از ملزومات موثر و مفید شهرداری است، به ویژه در فضای کنونی شهریمان که زندگی آپارتمان نشینی روز به روز در حال گسترش است و پارک‌ها فضایی است تا برای ساعاتی افراد امکان رهایی از زندگی مدرن شهری و چهاردیواری‌های تنگ و فرهنگ خشک آپارتمان نشینی را پیدا کنند اما متأسفانه عدم دقت در نوع ارائه این تفریحات و فضا سازی برای استفاده از آنان با توجه به بافت فرهنگی جامعه ایرانی ،زمینه را برای رشد فرهنگ ورزش و تفریح بدون فرهنگ دینی فراهم نموده است.
در واقع امروزه رشد فرهنگ ورزشی ما در پارک‌ها با تخریب و تنزل فرهنگ اسلامیمان گره خورده است!
هجوم بازیهای مختلط به پارک ها
والیبال ، بدمینتون ، وسطی و از این دست بازیهای مختلط را در پارک ها به وفور در این روزهای پایتخت می توان مشاهده کرد. در این بین آسیب اصلی که این ورزش ها با شرایط استفاده فعلی، به بدنه جامعه می‌زند؛ ترویج بی حجابی و دوری جامعه از فرهنگ عفاف است. مسلماً ایجاد چنین شرایطی در پارک‌ها چندان جالب به نظر نمی رسد و نه با حذف این اماکن ورزشی بلکه با ایجاد حریم و در نظر گرفتن مکان مناسب برای استفاده تفکیک شده آقایان و خانم‌ها و در چهارچوب شئونات اسلامی باید در نظر گرفته شود.بی شک بازیهای مختلط و دست جمعی که بیشتر زمینه فساد در جامعه را ترویج می کند ، چندان زیبنده پارک های پایتخت نیست و بد نیست که مسئولین با ارائه راهکارهایی در این زمینه پارک ها را برای استفاده بی دغدغه شهروندان مهیا کنند.
سگ گردانی مد بالا شهری پارک ها
در بالا و پایین پایتخت کشور عادات به مراتب فرق می کنند.در مناطق بالای شهر سگ گردانی بیش از همه چیز بین شهروندان محبوبیت دارد. جوانان و حتی سالمندان در این بین با در دست داشتن سگ و حتی گربه و میمون با حضور در پارک ها بدنبال ان هستند تا پز و افاده ای را از خود نشان دهند. این قبیل پزها در پایین و جنوب شهر کمتر دیده می شود و مردم این مناطق چندان میلی برای گرداندن حیوانات ندارند.
پارک یا نمایشگاه قلیان!
اما متاسفانه پارک های پایتخت این روزها مهمانی جدید و البته پر و پا قرص نیز در خود می بیند. قلیان ها همگام با جوانان و نوجوانان این روزها حضور پر اثری در پارک های شهری دارند. این در حالی است که بسیاری از مردم برای استفاده از فضای پارک ها کودکان و خانواده خود را راهی پارک ها می کنند اما بروز چنین تخلفاتی در نهایت این افراد را پشیمان می کند!
استعمال سیگار توسط بانوان ممنوع نیست!
عادت دیگری که در میان پارک های پایتخت می توان یافت کرد ، سیگار کشیدن و قلیان کشیدن بانوان در پارک ها است. این امر بسیار زننده و به دور از شان بانوان ایرانی در حالی طی چند سال اخیر در پارک ها باب شده است که تا پیش از این تنها در منازل و در خفا معدود زنان و دختران این عمل را انجام می دادند. اما این روزها بانوان همپای آقایان لب به سیگار می زنند و پک های سیگارشان حتی بالتر از مردان هم می رود.
فروش مواد در پارک ها
پارک ها جدا از دکه های اغذیه و درخت و گل و سبزه ها در بسیاری از موارد از وجود مواد فروشانی که مدت هاست بدون دادن مالیاتی برای خود دکان سیاری تشکیل داده اند ، در عذاب به سر می برند. مواد فروشانی که زن و مرد هم ندارند و در جای جای پارک ها به وفور یافت می شوند تا در این بین با فریب دادن پسران و دخترات جوان از آنها برای خود طعمه های پول ساز بسازند. طعمه هایی که با اولین مصرف برای همیشه مشتری این مواددفروشان می شوند و در مدت زمان کوتاهی خود نیز به یکی از این مواد فروشان تبدیل می شوند.
موتور سواری در پارک
یکی دیگرازرفتارهای نابه هنجاری که در پارک ها مشاهده می شود ، موتور سواری و نمایش با موتور است که بیشتر در مناطق پایین شهر قابل رویت است. موتور سواران با وجود موانعی که در ابتدای پارک ها رودر روی انها قرار دارد ، بازهم بدون هیچ ابایی وارد پارک ها می شوند تا باعث بر هم خوردن اسایش بسیاری از شهروندان درون پارک شوند و جدا از آرامش امنیت این افراد را هم تهدید کنند.
پارک ها خلوتگاه اختلاط پسران و دختران
حضور بی مهار دختران و پسران در پارک ها و خیابان ها و معاشرت های نامتعارف آنان در انظار عمومی هم از دیگر رفتارهای ناهنجار موجود در این مکان ها است. دختران و پسرانی که بهترین مکان برای اختلاط را پارک و جنگل های اطراف شهر می دانند تا ساعاتی را بدون کوچکترین مزاحمی بتوانند با یکدیگر به گفتگو بپردازند.
مزاحمت ها پارکی هم رایج شده
مزاحمت های موجود در پارک بخصوص در ساعات پایانی شب ها از دیگر رفتارهای ناهنجار درون پارک ها به حساب می اید. این پدیده بسیار رایج شده در حالی رخ می دهد که بسیاری از شهروندان با گله مندی از این نوع مزاحمت ها خواستار برخورد قاطع پلیس با این افراد شده اند. افرادی که از خلوتی و گاهی تاریکی پارکها برای ایجاد مزاحمت برای دختران و حتی زنان تنها استفاده می کنند تا به اهداف شوم خود دست یابند.
پلیس دست به کار شود
با این حال طرح نظارت بر پارک ها که طی سالیان گذشته از سوی پلیس پایتخت بارها اتفاق افتاده است هرچند مقطعی جوابگو بوده است اما متاسفانه پس از مدتی که قطع می شود بازهم شاهد ادامه این ناهنجاری ها هستیم. در چنین شرایطی باید فکری اساسی و طرحی اساسی ارائه شود تا شاید مردم و شهروندان تهرانی بتوانند بازهم در این روزهای پر همهمه پایتخت مجالای برای حضور در پارک ها داشته باشند.
منبع:جام نیوز

هیچ نظری موجود نیست: