۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

فشرده ی گزارش 2013 عفو بین الملل در باره اعدام: ایران و چین در صدر
حنیف حیدرنژاد
امروز، 23 ماه مه، سازمان عفو بین الملل گزارش سالیانه خود در باره وضعیت نقض حقوق بشر در جهان را منتشر نمود. فشرده ی مربوط به مجازات اعدام در زیر می آید.
بر اساس گزارش سال 2013 عفو بین الملل علیرغم همه فراخوان های بین المللی برای توقف اعدام، جمهوری خلق چین همچنان به اجرای اعدام ها در کشور ادامه داده و  بیشترین آمار اعدام ها در جهان را به خود اختصاص می دهد.
رقم واقعی تعداد اعدام شدگان در چین مشخص نیست چرا که همچنان یک راز اطلاعاتی بزرگ محسوب می شود. تنها در موارد معدودی (از جمله اعدام چهار خارجی که تلویزیون دولتی چین در ماه فوریه 2012 در مورد آن گزارش داد) دیوار سکوت در مورد اعدام می شکند. سازمان عفو بین الملل بر اساس برآوردهای کارشناسان و ناظرین مسائل چین از چندین هزار اعدام خبر می دهد. دیگر فعالین حقوق بشر از رقم 4.000 تا 6.000 اعدام سخن می گویند.
در سال 2012 سازمان عفو بین الملل 682 مورد اعدام را ثبت کرده است که دو مورد بیش از سال قبل می باشد. در نگاه اول تغییر عمده ای به لحاظ آماری نسبت به سال قبل دیده نمی شود. ایران با 314 مورد اعدام در ردیف دوم پس از چین قرار دارد. پس از آن عراق با 129 مورد، عربستان سعودی با 79 مورد، ایالات متحده آمریکا با 43 مورد و  یمن با 28 مورد اعدام قرار می گیرند. در اروپا تنها کشوری که مجازات اعدام را به اجرا گذاشته است کشور روسیه سفید می باشد. (3 مورد).
صدور 1.700 مورد حکم اعدام در جهان بیش از دوسوم از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد با تصویب قانون، اجرای حکم اعدام در کشور خود را ممنوع کرده اند. با این وجود در سال 2012   هنوز 21 کشور جهان (به همان تعداد سال قبل) حکم اعدام را به اجرا گذاشته اند. تاسف آور آنکه برخی از کشورها از جمله: ژاپن، هندوستان، گامبیا و کویت پس از آنکه اجرای حکم اعدام در کشور خود را برای (بخشا) ده ها سال به حالت تعلیق در آورده بودند، مجددا به آن متوسل شده اند. علاوه بر این در سال 2012 1.700 حکم اعدام در سراسر جهان صادر شده است.
گرافیک: آمار انسان هائی که در جهان در کشورهای مختلف اعدام شده اند
گزارش سالیانه سازمان عفو بین الملل به لحاظ جهانی از معتبر ترین گزارش ها به حساب می آید که بر اساس گزارش ناظرین و متخصصین تنظیم می شود. سازمان عفو بین الملل بر این باور است که با وجود بالا بودن آمار در سطح جهان یک گرایش عمومی برای توقف مجازات اعدام وجود دارد. آقای "سالی شتی- Salil Shetty" دبیرکل سازمان عفو بین الملل می گوید: "برخی تحولات رو به عقب که سازمان ما در سال گذشته شاهد آن بوده، دلسرد کننده است. با این وجود این بیانگر گرایش عمومی نمی باشد. در بخش های عمده ای در جهان اعدام دیگر به گذشته تعلق دارد."
به عنوان تحول مثبت سازمان عفو بین الملل از تعلیق مجازات اعدام در کشورهای سنگاپور و ویتنام در سال 2012 یاد می کند. علاوه بر آن کشور غنا در نظر دارد این مجازات را کاملا لغو  کند. ایالت کنیتیکت و مریلند در ایالات متحده آمریکا نیز اجرای این مجازات را متقوف نمودند.
در آلمان آخرین اعدام 30 سال پیش به اجرا گذاشته شد. در آنزمان یک سروان سازمان اطلاعات و امنیت آلمان شرقی به نام "ورنر تسکه" به جرم خیانت به اعدام محکوم شد.
در آلمان در سال 1949 مجازات اعدام از قانون اساسی آلمان حذف شد. در حال حاضر آلمان از جمله کشورهائی محسوب می شود که خواهان لغو کامل مجازات اعدام می باشند. نظر رسمی دولت آلمان: "مجازات اعدام مجازاتی غیرانسانی و سنگدلانه است که جائی در قرن 21 ام ندارد".
ترجمه: حنیف حیدرنژاد 23.05.2013
منبع:"دی سایت-آنلاین"
Nirgendwo wird so viel hingerichtet wie in China تیتر اصلی مطلب: هیچ کجا به اندازه چین اعدام وجود ندارد

هیچ نظری موجود نیست: