۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

779 میلیارد تومان کمک بلاعوض به واردکنندگان خودرو! + جدول

779 میلیارد تومان کمک بلاعوض به واردکنندگان خودرو! + جدول

در پاسخ به این سئوال خوانندگان باید گفت، قصد از انتشار این جدول قیمت های نجومی این خودروها طرح این سئوال است که چرا باید دلاری که باید صرف واردات کالاهای ضروری شود؟ رانت ارزی که صرف واردات این خودروها چه میزان است؟، خودروهایی که تنها کارکرد نمایشی داشته و اقشار خاصی برای نمایش توان اقتصادی خود از آن استفاده می کنند.
کدام دستگاه پاسخگوی رانت های نجومی به واردات خودرو خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین؛ انتشار فهرست باشگاه یکصد هزار دلاری ها که تشکیل شده از بنز، پورشه و مازراتی به صورت ماهانه در سایت خبرآنلاین از سوی خوانندگان ضمن استقبال با نقدهایی هم مواجه می شود که دلیل از انتشار این فهرست چه می تواند باشد، در حالی که خرید آنها تنها برای بعضی ها ممکن است!


در پاسخ به این سئوال خوانندگان باید گفت، قصد از انتشار این جدول قیمت های نجومی این خودروها طرح این سئوال است که چرا باید دلاری که باید صرف واردات کالاهای ضروری شود؟ رانت ارزی که صرف واردات این خودروها چه میزان است؟، خودروهایی که تنها کارکرد نمایشی داشته و اقشار خاصی برای نمایش توان اقتصادی خود از آن استفاده می کنند.


خودروهایی که بنابرگفته وزیر صنعت معدن و تجارت تا پایان تیرماه با ارز 1226 تومانی وارد شده و با سهمیه بندی ارز بین 10 اولویت کالایی، وارد کنندگان خودرو از دریافت ارز رسمی 1226 تومانی محروم شده اند!


با احتساب همین نکته می توان گفت واردکنندگان خودروهای لوکس به کشور طی 16 ماه یعنی از ابتدای سال 90 تا پایان تیرماه سال 91 رقمی معادل 390 میلیارد تومان تنها از محل مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد منتفع شده اند، یعنی به طور متوسط برای هر دستگاه خودرو رقمی معادل 7.6 میلیون تومان.


رانت ارزی واردات خودرو طی سال 1390
ماه تعداد (دستگاه) وزن (تن) میلیارد تومان میلیون دلار قیمت هر دستگاه قیمت دلار وارداتی حقوق ورودی و عوارض اخذ شده (میلیارد تومان) قیمت دلار آزاد رانت ارز رسمی برای واردات خودرو (میلیون تومان)
میلیون تومان دلار
فروردین 2456 4233 52 50 21.2 20483 1035 63 1122 4392
اردیبهشت 1994 3229 50 52 25.1 26192 959 60 1155 10217
خرداد 2454 3949 58 55 23.7 22232 1065 70 1200 7334
تیر 1390 2302 38 35 27.1 25110 1079 45 1154 2629
مرداد 3830 6022 76 72 19.8 18737 1059 92 1157 7058
شهریور 4361 7213 95 90 21.8 20617 1060 115 1237 15909
مهر 3994 6405 85 79 21.2 19823 1068 102 1254 14660
آبان 4492 7297 98 92 21.8 20371 1068 118 1317 22741
آذر 5195 7896 105 97 20.3 18682 1086 127 1377 28226
دی 2644 4193 65 59 24.7 22414 1101 79 1628 31207
بهمن 2537 4312 69 59 27.2 23078 1179 83 1852 39437
اسفند 4057 6390 98 81 24.1 19845 1216 118 1896 54699
جمع: 39404 63443 889 820 - - - 1074 - 238509
منبع: گمرک ایران


تخفیفات گمرکی نادیده گرفته شده
اما نکته ابهام برانگیز دراین بحث ارقام مندرج در گزارش های گمرکات کشور است که هنوز ارقام مربوط به قیمت کالاهای وارداتی در ان با ارز مرجع درج می شود و البته این موضوع شامل خودروهای لوکس، چند صد میلیون تومانی هم شده است. البته وارد کنندگان خودرو در این زمینه با تائید سخنان وزیر عنوان می کنند در ماههای اخیر ارز رسمی به آنها پرداخت نشده است، که حتی اگر این گفته درست باشد، باید گفت زمانی که خودرو با ارز آزاد وارد شده و با ارز دولتی در گمرک ثبت شده است، اخذ عوارض و مالیات آن با احتساب ارز دولتی به مراتب پایین تر خواهد بود.

سئوال اصلی اینجاست که چرا باید به واردات خودرو یارانه داده شود، اگر بخواهیم مابه التفاوت عوارض قانونی را بین محاسبه قیمت خودرو با ارز رسمی و آزاد محاسبه کنیم می بینیم از ابتدای سال 90 تا پایان شهریورماه سال 91 معادل 388 میلیارد تومان کمترعوارض و مالیات از وارد کنندگان دریافت شده است، به عبارت ساده تر وارد کنندگان خودرو در یک دوره یکم سال و نیمه به ازای همین نکته کوچک در نحوه محاسبه عوارض به ازای هر یک دستگاه خودروی وارداتی به طور متوسط 6.6 میلیون تومان تخفیف گرفته اند، البته بهتر است بگوییم در فصل حذف یارانه برق و نان و بنزین، معادل 17 ماه حداقل حقوق یک کارگر یارانه گرفته اند!، با چه توجیحی این اتفاق افتاد است؟

در شرایطی که گفته می شود به دلیل کسری بودجه دولت تحت فشار شدید است، وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان متولی گمرکات کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی بازار خودرو با چه توجیهی اجازه وقوع چنین اتفاقی را داده اند؟، سازمانهای نظارتی مانند سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان آیا از این وضعیت مطلع هستند؟، اگر بی اطلاع هستند چرا؟

سر جمع رانت ارز دولتی برای واردات 58 هزار دستگاه خودرو در یک سال و نیم گذشته رقمی معادل 779 میلیارد تومان است، یعنی بسیار نزدیک به 1000 میلیارد وامی که دولت وعده آنرا به خودروسازان داده است، خودروسازانی که در سال 1.5 میلیون دستگاه خودرو را در کشور تولید می کنند، در این مجال قصد حمایت از صنعت خودروی کشور را نداریم ولی تفاوت به قدری فاحش است که نمی توان آنرا نادیده گرفت، ناگوار تر انکه خودروسازان کشور باید این 1000 میلیارد تومان را با سود به بانکهای عامل بازگردانند ولی تمامی 779 میلیارد تومان رانت ارزی را باید به عنوان کمک بلاعوضی به واردات خودروهای خارجی تلقی کنیم، یعنی 13 میلیون تومان به ازای هر خودروی وارداتی. (معادل 33ماه حداقل حقوق یک کارگر)

رانت ارزی واردات خودرو طی شش ماهه نخست سال 1391
دوره زمانی دستگاه ارزش مجموله وارداتی متوسط قیمت هر خودرو (دلار) قیمت دلار وارداتی (تومان) قیمت دلار آزاد رانت ارز رسمی واردات خودرو (میلیون تومان)
میلیون تومان دلار
فروردین 1,573 37,785 31,248,824 19,866 1209 1862 20,405
اردیبهشت 2,890 75,248 61,432,859 21,257 1225 1688 28,453
خرداد 3,780 99,706 81,347,176 21,520 1226 1770 44,299
تیر 3,714 101,657 83,199,054 22,401 1222 1928 58,735
مرداد 3,723 101,270 82,601,666 22,187 1226 2048 -
شهریور 3,582 104,819 85,497,015 23,869 1226 2300 -
جمع: 19,262 520,484 425,326,593 - - - 151,892
منبع: گمرک ایران


یک تشکر، یک خواهش
قبل از به پایان بردن این مطلب ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد، در حال حاضر گمرکات کشور از لحاظ اطلاع رسانی شفاف ترین دستگاه اقتصادی محسوب می شود و تنها مرجع اطلاع رسانی مستند در مورد وضعیت بازارها در کشور است که باید از این جهت از تمامی دست اندرکاران این مجموعه تشکر کرد.

اما یک خواهش از مسئولان ذی ربط ، اگر امکان به سامان رسیدن مسئله مطرح شده در این گزارش وجود ندارد، لطفا مانند دیگر دستگاهها مسیر اطلاع رسانی را مسدود نکنید؛ به زبان ساده تر انتشار این نوع مقالات انتقادی باعث عدم انتشار یا انتشار قطره چکانی اطلاعات تراز تجاری کشور نشود؛ متاسفانه مسبوق به سابقه است که دستگاهها زمانی که توان پاسخگویی به ابهامات را ندارند مسیرهای اطلاع رسانی را مخدوش می کنند، لطفا مسئولین اجازه تکرار چنین تجربه های تلخی را ندهند.


داماد محسنی اژه‌ای، عامل اصلی فرار خاوری به کانادا

داماد محسنی اژه‌ای، عامل اصلی فرار خاوری به کانادا
درحالی که بیش از یک سال از فرار محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران به کانادا می‌گذرد، گزارش‌ه حکایت از آن دارد که عامل اصلی فرار پرسروصدای وی، «جواد الله قدمی»، شوهر خواهر غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور بوده است.

به گزارش ندای سبز آزادی، محمودرضا خاوری، روز دوم مهرماه سال ۹۰، و تنها چند روز پس از صدور حکم محسنی اژه‌ای به عنوان «مسوول نظارت بر رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی» از سوی رییس دستگاه قضای جمهوری اسلامی، به بهانه‌ی شرکت در یک کنفرانس بانکی در انگلستان از کشور خارج می‌شود و دو روز بعد از آن، از هتلی در لندن، متن استفعای خود را به دفترش ارسال می‌کند.
این درحالی بود که در آخرین روزهای شهریورماه ۹۰، دادستان اهواز که مسوولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده داشت، محمودرضا خاوری را به عنوان متهم پرونده احضار، و دستور بازداشت او را صادر کرده بود که در این میان، «جواد الله‌ قدمی»، داماد (شوهر خواهر) محسنی اژه‌ای که وکالت خاوری را بر عهده داشت، با دستور ویژه‌ی دادستان کل کشور، مانع از اجرای این حکم شده و با خریدن زمان، مقدمات خروج مدیرعامل وقت بانک ملی از کشور را فراهم می‌کند تا او سه روز بعد، به بهانه‌ی ماموریت، عازم انگلستان شود و پس از آن به کانادا فرار کند.
جواد الله قدمی، در سال‌های گذشته با نام «جواد قدمی» به عنوان بازرس شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت و نیز قاضی ویژه «حفظ حقوق بیت‌المال» فعالیت کرده، و رسیدگی به پرونده‌های مطبوعات تعطیل‌شده‌ی کشور، متهمان شرکت‌های هرمی، و نمایندگان سابق مجلس هم‌چون بهزاد نبوی، فاطمه حقیقت‌جو و محسن آرمین را در زمان نمایندگی در مجلس ششم بر عهده داشته است.
پیش از این مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول این پرونده که در شهریورماه سال جاری از سوی دادگاه به اعدام و رد مال محکوم شد، در دوازدهمین جلسه‌ی دادگاه وعده داده بود که «مسببان فرار خاوری را معرفی می‌کند».
آقای امیرخسروی که بر اساس آخرین خبرها همچنان در انفرادی نگهداری می‌شود، در ادامه گفته بود: «خاوری با قباحت تمام به من می‌گفت برای بالا بردن سطح اعتبار باید به من پول بدهی.»
در همان جلسه‌ی دادگاه، غلامعلی ریاحی، وکیل مه‌آفرید خسروی با بیان اینکه «دادسرا سر این موضوع کم آورده است» فاش کرده بود که «خاوری با کمک دستگاه قضایی فرار کرده است».
این وکیل با اشاره به جلد پنجم پرونده گفته بود: «روز ۳۰ شهریور خاوری به بازپرسی اهواز احضار می‌شود که نه مطلع بوده و نه شاکی یعنی به عنوان متهم احضار می‌شود. باید پرسید در روز تحقیقات از خاوری در پیش بازپرس فرد محمدیان چه کسی به عنوان وکیل همراه خاوری بوده که برخلاف نظر اداره اطلاعات خوزستان فرد محمدیان، خاوری را بازداشت نمی‌کند و حتی نامه ممنوع‌الخروج او را هم امضا نمی‌کند.»
هرچند که در جلسه‌ی بعدی دادگاه، قاضی سراج، قاضی رسیدگی کننده به پرونده، با دادن توضیحاتی کلی، مانع از افشاگری‌های بیشتر مه‌آفرید امیرخسروی در این خصوص شد.
غلام‌علی ریاحی نیز به دلیل «نشر اکاذیب» به دادسرا فراخوانده شد. اما مدتی بعد، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی نیز در یک سخنرانی بدون نام بردن از فرد مشخصی، خاطرنشان کرد که عوامل فرار خاوری را به «مراجع مسوول» معرفی کرده است: «مدیر عامل بانک ملی را چه کسی فراری داد؟ ما؟! من مکاتبه کردم با تمام مراجع مسوول، گفتم این رد پا، این آقا، این آقا و این آقا فراری دادند. این کلید مسائل، بیاورید ببینید تا مسائل روشن شود.»

دخترعبدالفتاح سلطانی: به مادرم گفته اند به جای همسرت اظهار ندامت کن عبدالفتاح سل



عبدالفتاح سلطانی، وکیل برجسته حقوق بشر به دلیل بیماری های گوارشی و معده نیاز فوری به درمان در خارج از زندان را دارد با این حال هنوز مقامات قضایی ایران با انتقال او به بیمارستان موافقت نکرده اند. همچنین از همسر این وکیل که توسط نیروهای امنیتی تهدید به سکوت شده، خواسته شده است که به جای همسرش اظهار ندامت و بر علیه او اعتراف کند.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مائده سلطانی، دختر این وکیل و فعال حقوق بشر که در آلمان به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« پدرم به شدت از ناحیه معده و دستگاه گوارش در رنج است. پس از یکسال حبس بالاخره حدود دو هفته پیش او به خارج از زندان برای انجام آزمایشات تخصصی و معاینه فرستاده شد. طبق گفته پزشک پدر نیاز فوری برای درمان در خارج از زندان را دارد اما علی‌رغم اینکه خانواده ام بارها از مسولان پیگیر مداوای او شده اند به بیرون برای مداوا منتقل نشده است.»
عبدالفتاح سلطانی از وکلای برجسته حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و در تاریخ ۱۸ دی ماه(۱۳۹۰) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی با سه اتهام روبه رو شد: گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر. او به ۱۳ سال حبس در تبعید در شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد.
این وکیل که پیش از این چند جایزه معتبر حقوق بشری را دریافت کرده است به تازگی در تاریخ ۱۴ جایزه مهرماه حقوق بشر اتحادیه بین المللی کانون های وکلای دادگستری را دریافت کرد و مهناز پراکند، وکیل دادگستری و از وکلای سابق آقای سلطانی به همراه مائده سطانی، دخترش این جایزه را در دوبلین ایرلند به نمایندگی او دریافت کردند.
مائده سلطانی با اشاره به اینکه مادرش تحت فشار است به کمپین گفت:« مادرم هر بار که برای پیگیری کارهای پدرم به دادگاه می رفت به صورت شفاهی تهدید می شد و حتی مدتی پس از اعلام حکم دادگاه تجدید نظر پدرم منشی دفتر یکی از مسولان قضایی که اسمش را نمی دانم به مادرم گفته بود حالا که همسرت اظهار ندامت نمی کند شما به جای او می توانید اظهار ندامت کنید. نمی دانم اگر مادرم به جای پدرم اظهار ندامت می کرد او آزاد می شد یا نه. اما بهرحال این صحبت به صورت شفاهی گفته شده بود.»
دختر عبدالفتاح سلطانی گفت:«مادرم چندین ماه است که دیگر با رسانه ها گفتگو نمی کند و روابطش با رسانه‌ها بسیار محدود است. با این حال فشارهای متعددی بر مادرم می آورند که به نوعی پدرم را آزار دهند. مادرم را یکسال پیش به اتهام اینکه جایزه حقوق بشر نورنبرگ را به نمایندگی پدرم گرفته است چندین بار به دادگاه احضار کردند، ممنوع الخروجش کردند و هنوز پرونده اش در جریان است. در مدت ۶ روزی که مادرم را به این اتهام بازداشت کرده بودند، بازجویانش خواسته بودند تا مادرم با آنها همکاری کند و برعلیه پدرم اعتراف کند. همه اینها فشار روحی است روی کسی که اصلا فعال سیاسی نیست.»
خانم معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی معلم بازنشسته که هیچگاه فعال سیاسی نبوده است در تیرماه سال ۱۳۹۰ ۶ روز به اتهام دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ بازداشت شد. اتهام او «مشارکت در کسب مال حرام از طریق گرفتن جایزه حقوق بشر» نورنبرگ بود. این جایزه به عبدالفتاح سلطانی داده شده بود که به دلیل آنکه این وکیل ممنوع الخروج بود همسرش به آلمان رفت و جایزه را به نمایندگی او گرفت. همچنان این پرونده مفتوح است و تا به حال دوبار معصومه دهقان به دادگاه برای این اتهام احضار شده است.
دختر عبدالفتاح سلطانی همچنین با اظهار اینکه آنها هنوز امیدوار به آزادی این وکیل هستند و وکلایش اعادی دادرسی را به دادگاه ارائه کرده اند، گفت:« با توجه به اینکه پدرم از نحوه تشکیل دادگاه و کلیت اتهامات و حکم معترض بود همراه با وکلایش اعادی دادرسی را کرده اند و ما اکنون منتظر جواب آن هستیم. ما امیدواریم قضاتی که در این مرحله به پرونده پدر رسیدگی می کنند قضات منصف و بی طرف باشند و عادلانه رسیدگی کنند. اگر اینگونه باشد حتما پدر آزاد خواهد شد.»
 

۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

سرمايه داري در چين: نويسنده پل گاور

سرمايه داري در چين: نويسنده پل گاور - مترجم عليرضا ثقفي



1 سپتامبر20012
اگر كارخانه هاي توليد پنبه در منچستر نماد سرمايه داري قرن 19 و خط توليد كارخانه فورد نماد اصلي سرمايه داري در قرن بيستم بود، كمپاني فاكس  كان (FOXCONN  ) نماد سرمايه داري در اوايل قرن بيست و يكم است .
اين كمپاني، در 30 مجتمع كارخانه هاي غول پيكر، يك ميليون و دويست هزار كارگرجوان چيني را در استخدام خود دارد و بيش از 50 درصد از محصولات الكترونيكي معروف را در سراسر جهان توليد مي كند.
ارتشي از مردان و زنان جوان با كاري يكنواخت و تكراري، تحت نظم و انضباط شبه نظامي با حداقل 60 ساعت كار در هفته و حداقل حقوق در آن مشغول به كار هستند . فاكس كان تحت كنترل شخصي بنام "تري گو" ميلياردر تايواني، بزرگترين صادركننده چين و شصتمين شركت بزرگ جهاني با درآمد سالانه 79 ميليارد دلار است. بزرگترين مشتري آن، شركت اپل  (APPLE) است. اما ساير شركت هاي الكترونيكي جهاني نيز كارهاي نهايي مونتاژ قطعات توليدي خود را از كره جنوبي  اروپا و ايالات متحده به چين مي فرستند كه پس از تكميل در چين، دوباره به كشورهاي مختلف صادر مي شود و حدود يك درصد از دستمزد مونتاژ نهايي به كارگران چيني پرداخت مي شود. بخشي از همان يك درصد به مديران فاكس كان و سهام داران چيني تعلق مي گيرد.
فاكس كان ركن اصلي مهم ترين توليدات الكترونيكي جهان و سودآورترين بخش سرمايه داري جهاني است ودر عين حال سود خود را از صرفه جويي هاي اپل و ساير شركت هاي جهاني به دست مي آورد و مديون موقعيت استراتژيك خود در چين است.
اما پاي جالوت از خاك رس است.(1) دانشجويان و دانش پژوهان در سرزمين اصلي چين و هنگ هنگ به كمك كارگران فاكس كان شتافتند تا شرايط كارگران را تغيير دهند. آنها برخي پيروزي هاي جالب به دست آوردند كه مي تواند با كمك بيشتر ما اين پيروزي ها گسترش يافته و تحكيم شود .
تاريخچه
فاكس كان با كوشش زياد اولين باردر  منطقه آزاد تجاري شنزن (Shenzhen ) تاسيس شد. در آن جا دو كارخانه بزرگ را به راه انداخت كه در مجتمع هاي عظيم خوابگاهي آن  نيم ميليون كارگر اقامت داشتند.99 درصد كارگران، مهاجران خارجي از استان هاي ديگر بودند. آن ها تحت چنين شرايطي به صورت از خود بيگانه و درفضاي سركوب گرانه كار مي كردند، به گونه اي كه در سال 2010 تعدادي از كارگران فاكس كان خود را از خوابگاه به بيرون پرت و يا از سقف حلق آويز كردند. متاسفانه اين خودكشي دسته جمعي انعكاس كمي در مطبوعات بين المللي و چين داشت . فاكس كان در اطراف خوابگاه ها حصارهايي كشيد و چند روانشناس را استخدام كرد، اما ساعت هاي كار طولاني و فشارهاي وارده بر كارگران را تغيير نداده و همچنان محيط نظامي و انضباط خشك را نگه داشت .
زماني كه براي مقابله با افزايش هزينه هاي زندگي در شهرهاي چين دستمزد افزايش يافت، فاكس كان نيز مجبور به افزايش پايه حقوق بر مبناي نرخ افزايش دستمزد در ناحيه شنزن شد. با اين افزايش حقوق، فاكس كان براي توليدات جديد برنامه ريزي كرد. فاكس كان طرفداران جديدي در ميان مقامات سياسي سيچوان يافت. در دوران ركود سال هاي 2010-2011 مقامات محلي، جاده هاي بزرگ و فرودگاه ها را مشمول معافيت هاي مالياتي كردند. همچنين ساخت و ساز مجتمع هاي كارخانه اي و مسكوني از معافيت هاي مالياتي برخوردار شدند كه اين معافيت ها شامل سرمايه گذاري هاي جديد اپل براي راه انداختن خط توليد آيفون ها و آي پدها بود .
در حال حاضر، در مناطق چنگدو چانگينگ كارگران از ساكنان روستايي و استان هاي داخلي همجوار با دستمزدهاي پايين انتخاب مي شوند .
مقامات شهري از جمله مديران دانشكده فني، به عوامل بازسازي نيروي انساني براي بخش هاي مختلف فاكس كان تبديل شده اند و صدها هزار نفر از كارگران مونتاژ را براي صنايع مهندسي جديد در يك مدت كوتاه، در شركت هاي كوچك تر آموزش مي دهند .
در سال 2011، در طي چند ماه، آي پدها و آيفون هاي جديدي در مناطق چنگدو و چانكينگ در مقياس وسيع ساخته شدند و كمك كردند كه اپل به سود آورترين شركت جهاني تبديل شود. هنوز فاكس كان و اپل به طور كامل نتوانسته اند خودشان را از نظارت عمومي خلاص كنند .عده اي از دانشگاهيان چيني و دانشجويان از سرزمين اصلي چين و هنگ كنگ با شهامت و مصمم براي بهبود شرايط كار در فاكس كان مبارزه مي كنند .
در تابستان سال 2010 بيش از 60 نفر از دانشجويان و دانش آموختگان مطالعات ميداني را در 12 كارخانه فاكس كان در سراسر چين انجام دادند. آن ها با بيش از 2000 كارگر مصاحبه كرده  و پرسشنامه هايي نيز پركردند. 14 نفر از آن ها براي چند هفته در خطوط مونتاژ فاكس كان كار كردند تا خود از نزديك شاهد شرايط كار باشند. تحقيقات محدود تري دوباره در سال 2011 و 2012 انجام شد و مشخص شد كه فاكس كان بايد در پاسخ به افزايش حساسيت عمومي مردم تغييراتي را به وجود آورد .
يك ان جي او كوچك هنگ كنگي به نام مجمع دانشجويان و پژوهشگران براي مقابله با سوء رفتار شركت ها، (SACOM) ،  فشار همه جانبه اي را در برابر فاكس كان و اپل سازمان دهي كرد كه بخشي از مبارزات براي بهبود شرايط كاركارگران چيني در صنايع الكترونيك بود .
در سال 2011 (SACOM) يك هشدار عمومي را در مورد كارگران فاكس كان منتشر كرد. در آن گزارش گفته شده بود كه كارگران فاكس كان در معرض مسموميت گرد و غبار آلومينيوم  و مواد قابل انفجار قرار دارند. اين گزارش از كارگاه آي پد در كارخانه جنكو جديد داده  شده بود. فاكس كان اين گزارش را ناديده گرفت و 2 هفته بعد يك انفجار مهيب در آن كارخانه رخ داد كه تعدادي از كارگران كشته و مجروح شدند.  پس از آن فكس كان اعلام كرد كه شرائط بهبود يافته است، اما دو ماه بعد انفجار ديگري ناشي از گردو غبار آلومينيوم در يكي ديگر از كارخانه هاي فاكس كان رخ داد. در طي سال 2011 و اوايل سال 2012 (SACOM) همچنان گزارش هاي دقيقي درباره طولاني بودن ساعت كار و نارسايي خدمات درماني كارآموزان ارائه كرد.
 كنترل هاي خشن نظامي همچنان اعمال مي شد و شرايط ناسالمي براي زندگي كارگران فاكس كان وجود داشت به خصوص آن قسمت هايي كه براي اپل كار مي كردند. گزارشگران نيويورك تايمزنظير چارلز و ديويد باربزا، گزارش مفصلي در مورد اين وضعيت در يك سري مقاله ارائه دادند كه در مورد توليدات اپل در چين بود. اين گزارش در ژانويه 2012 منتشر شد.
غريب بودن اين اطلاعات براي مردم آمريكا، نياز به كسي همانند مايك ديزي داشت كه در مقاله اي با عنوان "عذاب و هيجان استيو جابز" آن را براي مردم امريكا توضيح دهد. اين گزارش در راديو سراسري بين المللي شنيده شد كه بيانگر اين زندگي امريكايي در ژانويه 2012 بود. گرچه تصورات ديزي درباره داستان محتمل فاكس كان بازهم توليد و باز هم گزارش شد. اين زندگي امريكايي تحت تاثير واقعيت هاي موجودي قرار گرفت كه مجددا ايجاد شد و در نتيجه در مارس سال 2012 بازهم نشان داده شد . اما يكي از بنيان گذاران اپل به نام استيپ ووز نياك در يك شوي تلويزيوني كه در ژانويه 2012 نشان داده شد، اعلام كرد كه اپل تصميم گرفته است براي جلوگيري از خطر و ايجاد تبليغات سوء درباره آن به انجمن حمايت از كار (FLA) بپيوندد و از آن انجمن بخواهد از كارخانه هاي فاكس كان به طور كامل بازرسي كند .
گرچه اپل بازرسي از كارخانه هاي تامين كننده قطعات خود را انجام داد اما اطلاعات آن را براي عموم مردم منتشر نكرد و هيچ حركتي براي بهبود شرايط كار انجام نداد. ارائه نتايج بازرسي هاي عمومي در 2 گزارش (FLA) از 3 كارخانه فاكس كان با 170 هزار كارگر صحت گزارش هاي ارائه شده توسط (SACOM) را تاييد كرد و همچنين گزارش گروهي از پژوهشگران و دانشجويان چيني تاييد شد. از آن پس گزارش هاي ارائه شده مي توانست مورد استفاده قرار گيرد و همچنين بررسي براي تغييرات وعده داده شد .
كارورزان دانشجويي: آزمايش پيروزي
(SACOM)  اظهار داشت كه رفتار با كارورزان دانشجويي نمونه اي ازسوء رفتار است و خواهان تصحيح فوري اين رفتار شد.
در سال 2010 و2011 نزديك به صد هزار دانشجوي كارورز در سنين ميان 16 تا 18   سال كه توسط مدارس حرفه اي آموزش ديده بودند، در كارخانه هاي فاكس كان به كار گرفته شدند، بدون آن كه مهارت هاي آموزشي آنان درنظر گرفته شود. آن ها در محل هاي مختلفي به كار گرفته شدند تا كارهاي تكراري كامپيوتري و غيره انجام دهند و از اين طريق همبستگي دانشجويي آنان را از ميان ببرند . درعين حال آن ها حداقل حقوق را دريافت مي كردند وبه هيچ وجه از پوشش قانون كار برخوردار نبودند. كارورزان دانشجويي در حقيقت مورد سوء استفاده قرار گرفتند، زيرا با پرداخت شهريه مدرسه، هزينه هاي گزافي را تحمل مي كردند. به خاطر فشار تبليغات خارجي (گزارش FLA و نقش SACOM) سياست ها و شيوه هاي فاكس كان در مورد كارآموزان دانشجويي به تفصيل 2 بار مورد بازرسي قرار گرفت.
نتيجه عملي آن بود كه فاكس كان كارورزان جديد دانشجويي را در تابستان 2012 استخدام كرد، اضافه كاري را متوقف كرد، در نتيجه منابع مورد استفاده وحدتي از كار ارزان قيمت و قابل استفاده بود.
بهداشت و ايمني كار: اصلاحات فني و بازسازي ابزار كار
بسياري از گزارش هاي ارائه شده در مورد كارخانه هاي فاكس كان مربوط به ايمني كار بود. بعضي مسائل خاص بهداشت و ايمني تصويب شد و كمپاني قول داد كه بهبود مسائل را تحت نظارت قرار دهد. در عين حال گزارش هاي جديد تاكيد مي كرد كه تنها كميته هاي ايمني و بهداشت، نمايندگان خط توليد را انتخاب كرده اند و مي توانند گزارش هايي متناسب با روند مهندسي محيط ارائه دهند. جالب است در اين بخش ياد آور شويم كه مديران كارخانه مرتبا خاطر نشان مي كردند كه قبل از بازرسي هاي اپل نياز به اصلاح اين تخلفات نبوده است.
نظم و انظباط خشن و مديريت نظامي :
يكي از قول هاي عملي فاكس كان آن بود كه انگشت نگاري از كارگراني ملغي شود كه با اعلام اسمشان در تابلو اعلانات مورد تنبيه قرار مي گرفتند. توصيه هاي زيادي در مورد ايجاد شيوه روشن تر براي مقابله با نارضايتي كارگران ارائه شد. نارضايتي هايي كه در حال حاضر فقط كانال هاي خاصي براي حل آن وجود دارد .آنچه  به نظر مي رسد شيوه هاي مرسوم در فاكس كان روش هاي معمول اتحاديه اي نيست و توسط كارفرما از هر گونه هماهنگي ميان كارگران و ايجاد اتحاديه جلوگيري مي شود و تاكيد بر آن است كه كارگران مسائل شخصي شان را بايد به طور فردي حل كنند و به آن ها اجازه داده نمي شود كه عضو اتحاديه كارگران شوند، اين مساله حتي از طرف مسئولان بالاي اتحاديه هاي رسمي پذيرفته شده است.
مقاومت كارگران در فاكس كان به صورت پراكنده و معمولا انفرادي است بسياري از كارگران در وسط ماه كاري، محل كار را ترك مي كنند (در نتيجه براي ساعت هاي كار انجام داده، هيچ حقوقي دريافت نمي كنند). گاهي اوقات ممكن است به طور خود به خودي يك حركت آرام شكل بگيرد كه سبب بركناري يك سرپرست بدرفتار شود.
در ابتداي سال 2012 به يادبود خودكشي وحشتناك و غم انگيز سال 2010 ، يك گروه متشكل از 200 نفر كارگران فاكس كان دور هم جمع شده بودند و در پشت بام ووهان (WUHAN) تهديد به خودكشي دسته جمعي كردند. آن ها توانستند امتيازاتي به دست آورند اما 45 تن از آن ها اخراج شدند.
ساعت كار و اضافه كاري :
گزارش نهاد غير دولتي (SACOM) مورد تاييد قرار گرفت كه كارگران هفته اي بيش از60 ساعت كار مي كردند. اين مساله بيشتر در دوره هاي اوج مصرف صورت مي گرفت و حتي در هفته يك روز هم مرخصي نداشتند. زمان صرف شده در جلسات كاري  يا گوش دادن به سخنراني در حالت ايستاده جزو ساعت كار محسوب نمي شد . تنها 30 دقيقه اضافه كاري محاسبه مي شد. بنابر اين كارگري كه 29 دقيقه اضافه كاري كرده بود، بابت آن دستمزدي دريافت نمي كرد و كسي كه 59 دقيقه كار مي كرد، تنها 30 دقيقه اضافه كاري مي گرفت . فاكس كان موافقت كرد كه كار را به هفته اي 60 ساعت تقليل دهد و اعلام كرد كه مقررات اپل او را وادار به اين كار مي كند و نه اين كه قوانين چين چنين چيزي را بخواهد. در نتيجه اضافه كاري را به 36 ساعت در ماه محدود كرد .
فاكس كان قول داد در جولاي 2013 سعي كند قوانين چين را براي اضافه كاري اجرا كند. مشكل فاكس كان اين است كه اگر بخواهد ساعت كار را به 49 ساعت در هفته تقليل دهد بايد هزاران كارگر را استخدام كرده و خوابگاه هاي جديدي بسازد . هر چند فاكس كان به لحاظ نظري پذيرفته بود كه به FLA قول دهد كه كارگران در ساعت هاي طولاني كار براي انجام توليد بيشتر مورد فشار كمتري قرار گيرند و تسهيلات بيشتري برايشان ايجاد شود اما هيچ اعتمادي وجود ندارد كه اپل و ساير مشتريانش قيمت بيشتري براي مونتاژ قطعات توسط فاكس كان بپردازند. بدين ترتيب فاكس كان شروع به برنامه ريزي براي رباتيزه كردن بخشي از خط توليد و يا انتقال بخشي از كار را به كشورهاي ديگري نظير ويتنام با قوانيني كمتر سخت گيرانه كرد .
از طرفي ديگر بسياري از كارگران مهاجر در "شنزن "از آن بيم دارند كه كاهش ساعات اضافه كاري بدون افزايش دستمزد سبب كاهش درآمد آنان گردد . زيرا بسياري از آنان انتظار دارند كه با سخت كار كردن براي به دست آوردن پول بيشتر در شنزن و فرستادن پول به خانه هايشان زندگي بهتري داشته باشند و خواهان تشكيل خانواده در سرزميني نيستند كه درآن هيچ حقوق سياسي و منافع اجتماعي ندارند. آن ها وقت آزاد زيادي پس از كار لازم ندارند.
اتحاديه هاي كارگري و قراردادهاي دسته جمعي:
گزارش بازرسي تاكيد مي كند كه بسياري از كارگران فاكس كان معتقدند كه اتحاديه چيزي بي فايده و بي ربط است و به طور كلي از وجود و عدم اتحاديه بي اطلاع هستند .
در مواردي كه نياز به وجود اتحاديه است تمام اعضاء كميته اتحاديه (با درنظر گرفتن 2 نماينده اي كه به وسيله مديريت انتخاب شده اند) اكثرا يا مديران هستند و يا سرپرستان .
و روساي اتحاديه به طور عادي مديران منابع انساني شركت هستند . FLA تنها تغييرات تدريجي را مي پذيرد كه بر طبق آن اجازه داده مي شود برخي از كارگران در سال 2014 به عضويت كميته اتحاديه درآيند (اين انتخاب به طور شك برانگيزي بايد با حضور شاهدان و ناظراني از اتحاديه هاي مخالف اپل انجام شود) بدين ترتيب كارگران نماينده اي را براي مسايل اتحاديه انتخاب نمي كنند كه بتواند مسايلي را همانند رابطه بين دستمزد و اضافه كار را مورد بررسي قرار دهد . مسايلي كه به نظر مي رسد با قراردادهاي دسته جمعي غيرقابل حل است . به نظر مي رسد كه پيشنهاد براي گشودن نهاد اتحاديه اي مشكلات را حل كند . در جريان اعتصاب موفقيت آميز در كارخانه چم هوندا (CHAM HONDA) كه يك كارخانه وسائط نقليه است، در سال 2010 كونگ زانگ هونگ، (KONg XOnghong  معاون رئيس فدراسيون اتحاديه استان كانگ دانگ ، به حمايت از كارگران در يك قرارداد دسته جمعي موفق شد مقدار زيادي دستمزد را افزايش دهد و به دنبال آن توانست در يك انتخابات براي اتحاديه هاي محلي نمايندگاني انتخاب كند. شاهدان خارجي علاقه مند نظير من ، هر حركت كوچكي را در جهت اصلاح اتحاديه هاي بروكراتيك چيني با خوشحالي دنبال مي كنند ، اما هم چنان هنوز اميد كمي وجود دارد كه ساختار اتحاديه هاي چيني بتوانند و يا بخواهند نقش اساسي را از جانب كارگران فاكس كان ايفا كنند .
در فقدان اتحاديه هاي واقعي ، اپل توانست (SACOM) و ساير نهاد هاي غيردولتي طرفدار كارگران را براي بازديد از كارخانه هاي فاكس كان انتخاب كند تا كارگران را به حقوق خود آشنا كند .
شركت هلوت پاكارد HewLeett Packard)) 3 سال قبل با چنين وركشاب هايي در 2 كارخانه احداث شده در چين موافقت كرد و نتايج مثبتي به دست آورد. ان جي او هايي نظير (SACOM) يك استراتژي طولاني مدت را براي ساختن تشكل هاي خود كارگران تنظيم كردند به جاي آن كه صرفا حمايتي را از خارج براي مبارزات آنان ترتيب دهند.
در يك سند عجيب در 23 مارس 2012 با عنوان " به كارگران اپل براي آينده شان امكان اعتراض بدهيد "  (SACOM) در اين زمينه با ساير ان جي او هاي بين المللي هم گام شد و اي تي يو سي (سازمان حامي اتحاديه هاي كارگري در سطح جهان) و فدراسيون فلز كاران بين المللي (IMF- همبستگي جهاني اتحاديه اي كه در برگيرنده كارگران الكترونيك نيز مي باشد) خاطر نشان كردند كه اتحاديه هاي مستقل و قراردادهاي دسته جمعي پيگيري مي كنند و آرزومند همكاري و پيگيري در زمينه حقوق كارگران هستند.
همان گونه كه بازرسان(FLA) و يا هيات نمايندگي (Mike Daisey) مي توانند مفيد واقع شوند هم چنان آن ها مي توانند درك مناسبي از ديناميزم سرمايه جهاني ارائه دهند . در فاكس كان و اپل ما با سوئيت شاپ هاي ديكنزي جدا افتاده مواجه نيستيم، بلكه با يك سيستم توليد جهاني مواجهيم كه در مركز سرمايه داري جهاني قرار دارد . اپل نمي تواند كارخانه هاي فاكس كان را به عنوان عرضه كننده  به طور جدي تهديد كند . نه اپل و نه ساير شركت هاي الكترونيك جهاني نمي توانند تقاضايشان را براي عرضه هاي ارزان قيمت فاكس كان متوقف كنند. بدين ترتيب يك فشار دائمي براي تحميل دستمزدهاي نامناسب و هم چنين شرايط كار نامناسب در فاكس كان وجود دارد . اين فشار به ساير كارگران مونتاژ كار وسائل الكترونيكي نيز تحميل مي شود .
ما چه كار مي توانيم انجام دهيم:
در يك جلسه با شوراي كار سانفرانسيسكو چن وي گانگ، (Chen Weiguang) رئيس فدراسيون اتحاديه هاي شهرداري، اعلام كرد كه كارگران آمريكا پشتيبان اصلاحات در فاكس كان هستند و خواهان آن هستند كه اپل مبلغ بيشتري به فاكس كان براي مونتاژ توليداتش بپردازد. اگر در حقيقت خريداران اروپايي و امريكايي بتوانند به طور سازمان يافته از اپل و ساير شركت هاي بزرگ جهاني الكترونيك بخواهند تا موافقت كنند كه دستمزد بيشتري به فاكس كان و ساير عرضه كنندگان بپردازند، كارگران مونتاژ كار مي توانند بدون اضافه كارهاي طولاني مدت زندگي بهتري داشته باشند . اين امر مي تواند كمك كند تا پروسه قرارداد هاي دسته جمعي و اصلاحات اتحاديه اي در چين آسان تر شود .
ما نياز داريم كه تاكتيك هاي مبارزاتي و خلاقانه اي را در پيش بگيريم تا همبستگي بيشتري ميان كارگران و طرفداران آن ها در سطح جهاني به وجود آيد .
در نظر بگيريم كه همكاران كارگران فاكس كان در سطح جهاني يعني كارگران الكترونيك طرحي را در امريكاي شمالي اروپا و ژاپن به اجرا درآورند كه اپل مجبور شود 5 دلار از قيمت فروش هر آي پد يا آيفون، يعني بخش كوچكي از سودهاي كلان شركت ها را به كارگران مونتاژ كننده چيني، براي جبران دستمزدشان بپردازد . براي آن كارگران اين عمل به مفهوم تفاوت ياس و اميد براي آينده است. اين مساله حتي ممكن است به موازنه مجدد اقتصاد جهاني به وسيله افزايش عمومي قدرت خريد داخلي در درون چين كمك كند و اعتياد چيني ها را به صادرات كاهش دهد . در غير اين صورت ما همچنان خودمان را معتاد مصرف اسباب بازي هاي الكترونيكي گران قيمت مي كنيم. (آيا اين مشابه جنگ ترياكي نيست كه چيني ها را براي دهه هاي زيادي برده غربي ها كرد؟) چيزي كه براي بيان مجدد افكار انساني همبستگي بشر مناسب نيست؟
چگونه ما مي توانيم جنبشي را از همبستگي انسان ها سازمان دهيم كه كارگران را با شهروندان جهاني پيوند دهد تا خواسته هايشان را به طور ساختاري به سرمايه داري جهاني منتقل كنند ؟ ما نياز داريم تا افكار قرن بيست و يكمي ماركس را  با شهامت و شجاعت دانش جويان و دانشگاهياني بيان كنيم كه در حال سازمان دادن ديگ جوشان  سرمايه داري جهاني معاصر هستند.
براي شروع پر فروغ چنين سنتز هائي  ،مي توان به جزواتي كه در زير آمده و به وسيله پان نگاي، (Pun ngai) و همكاران او در هنگ كنگ و فعالان دانشگاهي آمريكا  مانند (eli frid man  ) تدوين شده است و در فهرست زيرآمده  ،مراجعه كرد.
 فهرست
Bibliography
Pun Ngai and Jenny Chan, “Global Capital, the State, and Chinese Workers: the Foxconn Experience,” MODERN CHINA, 38(4) 383-410, 2012 SAGE Publications
Pun Ngai and Lu Huilin, “The Foxconn Production Model and the New Era of Student Workers,” Industrial Democracy in China, China Social Studies Press, Shanghai and Guangzhou, China, 2011
Charles Duhigg and David Barboza, “In China, Human Costs are Built Into an iPad,” New York Times, January 25, 2012
Eli Friedman, “China in Revolt”, Jacobin Issue 7-8 (2012) ,
http://jacobinmag.com/2012/08/china-in-revolt/
Fair Labor Association, Foxconn Status Verification Report, August 21, 2012.
www.fairlabor.org/report/foxconn-remediation-verification
SACOM, “FLA Audit Shows Some Policy Changes at Foxconn but Few Improvements for Workers,” August 24, 2012,
www.sacom.hk

(1)اشاره است به داستان حضرت داوود و جنگ او با جالوت