۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

اکبر گنجی را با میلتون فریدمن چه نسبتی است؟


احمد آل حسین

فرض کنید موسسه ای در امریکا بنام شخصی تاسیس شود که پس از کودتای ننگین آمریکا علیه دکتر مصدق به ایران آمده است و به همراه ترتبیت شدگانش به همکاری با دولت کودتا پرداخته چشم بر کشتارهای پس از کودتا بسته و به تجویز الگوهای اقتصادی به دولتی اقدام نموده که آن الگو های به اصطلاح توسعه اقتصادی را به زور اسلحه اجرا نموده و در نهایت عامل گسترش فقر و نابرابری و سیه روزی ملتمان شده. از شما می پرسم برای ان موسسه و جوایزش چه ارزشی قائل هستید. حال فرض کنید آن موسسه جایزه خود را تقدیم یک فعال سیاسی مدعی دفاع از حقوق بشر نماید. از آن فعال چه انتظاری دارید ،و اگر او مفتخرانه جایزه را پذیرفت چه نتیجه ای خواهید گرفت؟

مدتی پیش مطلبی را در مورد دو رویی آقای گنجی و شباهتش با رهبر اعظمش خمینی (در فرانسه) در نوع طرفداری اش از دموکراسی نوشتم که گویی امروز شاهدش هم در اخبار ظاهر گردید. آن جمله این بود:

نویسنده مانند استاد اعظمش خمینی در فریب تحصیل کرده ها ید طولانی دارد. ایشان ضمن این که از حمایت چپ هایی چون امثال چامسکی بهره می برد {به دلیل محبوبیت جهانی شان در میان روشنفکران} در عمل نسخه اقتصاد سرمایه سالاری برای ایران می پیچد. در حالی که در مقاله اش نقل قول از هانا آرنت می آورد بی شرمانه نظرات میلتن فریدمن را تبلیغ می کند. استاد ایشان هم در نوفل لوشاتو صحبت از دموکراسی می کرد که در آن حتی مارکسیست های بی خدا بتوانند فعالیت کنند ولی عملا در پی استقرار استبداد دینی بود. جل الخالق!

و اما خبری که نبایستی از آن تعجب کرد و باید آنرا به فال نیک گرفت چرا که ماهیت این فعال حقوق بشری را برایمان واضح تر می کند:

آقای گنجی جایزه نیم میلیون دلاری سال ۲۰۱۰ میلتون فریدمن را برد.

http://www.cato.org/

یعنی جایزه ای که به افتخار چهره ای است که نهایت همکاری با دیکتاتور شیلی[ ژنرال پینوشه] را بلافاصله پش از کودتایش نمود (یک جنایت کار جنگی که تا فرق سر آغشته به خون هزاران شیلیایی بی گناه مخالف کودتا بود و تنها به علت کهولت سن توانست از چنگ عدالت بگریزد). این اقتصاد دان فقط مزین به چنین ننگی نیست. وی ایدئولوگ نظریه نولیبرالیسم یا مکتب شیکاگو و اصلاحات اقتصادی ریگان و تاچر است که مدل اقتصادی اش توسط بانک جهانی و صندوق بین الملل پول به کشورهای جهان سومی تحمیل گردید و باعث گسترش هرچه بیشتر نابرابری و فقر در جهان شد. از نظر فریدمن (همانگونه که خود بارها گفته «طمع» عامل رشد اقتصادی است و باید محور باشد). بالاخره حتی دنیای غرب هم نتیجه افکار بیمارگونه اقتصادی این جنایت کار را در سال ۲۰۰۸ با شروع بحران مالی جهانی تجربه کرد و اکنون بسیاری از اقتصاددانان و سیاستمداران و سیاستگذارانی که روزی وی را می ستودند از نظرات و مدلهای وی فاصله می گیرند.

در پایان به آقای گنجی این مدافع مدل بازار آزاد که پذیرفتن چنین جایزه ضد حقوق بشری و ضد آزادی خواهی را باید تبریک گفت و در اولین فرصت این خبر را باید به نوام چامسکی و دیوید هلد و یورگن هابرماس ارسال نمود تا بر ایشان نیز معلوم شود که در دنیای امروز این فقط احمدی نژاد نیست که نعل وارونه می زند. اگر احمدی نژاد صحبت از عدالت می کند و در عمل فقر می گستراند کسانی هم هستند که صحبت از دموکراسی می کنند و جایزه به افتخار یک اقتصاد دان جنایت کار می گیرند.

به ملت ایران هم باید این فرصت پدید آمده برای شناخت مدعیان آزادی را تبریک گفت.

(فرض کنید چه لطف بزرگی به ملت ایران می شد اگر بنیان ریگان جایزه ای به خمینی قبل از انقلاب می داد، در این صورت مشخص می شد چه قدر می شود به طرفداری ایشان از آزادی در ایران اعتماد کرد. اما متاسفانه این فرصت حاصل نشد و ما مجبور شدیم تا یک دهه معطل بمانیم تا اخبار زد و بند های وی با دولت ریگان از پرده برون افتد)

برای کسانی که می خواهند میلتون فریدمن را بهتر بشناسند:

http://www.democracynow.org/2008/10/6/naomi_klein

سخنرانی نایومی کلاین در دانشگاه شیکاگو به دعوت دانشجویان دانشگاه

در اکتبر سال ۲۰۰۸ دانشجویان دانشگاه شیکاگو دست به تظاهراتی در مخالفت به انتخاب نام فریدمن برای موسسه تحقیقاتی این دانشگاه زدند.

هیچ نظری موجود نیست: