۱۳۸۹ اسفند ۱, یکشنبه

اعدام ۴۳ نفر در بهمن ماه و ۳۱۳ نفر در طول ۱۱ ماه در سال ۱۳۸۹


اعدام ۴۳ نفر در بهمن ماه و ۳۱۳  

بشر ایران - رهانا

در طول بهمن ماه سال جاری بر پایه گزارش‌های رسمی شمار اجرای حکم اعدام به ۴۳ مورد و از ابتدای سال جاری تاکنون به ۳۱۳ مورد رسیده است.
اجرای حکم اعدام که در دی ماه گذشته به شدت  در ایران افزایش یافته بود در ده روز اول ماه جاری نیز به همان شکل دنبال و ۲۳ نفر در ده روز اول دی ماه اعدام شدند. ۱۰ نفر در ۱۰ روز دوم و ۱۰ تن دیگر نیز در دهه‌ی سوم ماه جاری طناب دار بر گردن‌شان آویخته شد.
به گزارش «رهانا» سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» در بهمن ماه ۳۰ تن دیگر به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. شش تن دیگر نیز به خاطر اتهام «تجاوز به عنف»، دو تن به خاطر «قتل» و یک نفر به دلیل محاربه اعدام شدند.
همچنین چهار زندانی سیاسی به نام‌های جعفر کاظمی، محمد حاج علی آقایی، زهرا بهرامی و فرهاد تارم نیز در میان اعدام شدگان قرار دارند. کاظمی، آقایی و بهرامی از جمله بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات ایران هستند که برای ایجاد رعب و وحشت عمومی اعدام شدند. در این میان زهرا بهرامی شهروندی ایرانی ـ هلندی گر چه به خاطر حوادث بعد از انتخابات ایران بازداشت و در ابتدای امر به این دلیل بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود، اما با اتهام و جرائم مربوط به «مواد مخدر» به صورت ناگهانی و بدون اطلاع خانواده و وکیل اعدام شد.
از ابتدای سال جاری ۲۳۱ نفر به اتهام و جرائم مربوط به مواد مخدر، ۲۷ نفر به اتهام «تجاوز به عنف»، ۲۳ نفر به اتهام «محاربه»، ۱۴ تن به اتهام «قتل» ۱۱ نفر با داشتن اتهامات «سیاسی» و ۷ نفر به اتهام آدم‌ربایی در ایران اعدام شده‌اند.
استان تهران و شهرهای نزدیک به آن بیش‌ترین اعدام را در ماه جاری شاهد بوده و ۱۵ تن در بهمن ماه در پایتخت ایران اعدام شده‌اند. استان خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) نیز با ۱۲ اعدام در رتبه بعدی قرار دارد. اگر چه در طول ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های گسترده در زندان وکیل آباد مشهد از سوی بسیاری از گروه‌های حقوق بشری اعلام شده بود، اما در ماه جاری و در پی افزایش این گزارش‌ها سرانجام مسئولین قضایی به اعدام‌ها در زندان وکیل آباد مشهد صحه گذاشتند. در ماه جاری دست کم ۱۰ تن در این زندان اعدام شده‌اند که پنج تن از آنان از شهروندان افغانی ساکن در ایران بوده‌اند.
خوزستان، مازندران، کردستان، کرمان، لرستان و آذربایجان از دیگر شهر‌هایی هستند که در این ماه حکم اعدام در آن‌ها اجرا شده‌ است.
تهران، خوزستان و اصفهان به ترتیب با ۶۶، ۴۸ و ۳۷ مورد اجرای اعدام از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه بیش‌ترین آمار اعدام را در خود جای داده‌اند.
در بهمن ماه یک زن در میان اعدام شدگان به نام زهرا بهرامی است و سه نفر نیز در ملا عام اعدام شده‌اند. بدین ترتیب ایران در طول ۱۱ ماه بر اساس گزارش‌های اعلام شده از «منابع رسمی و دولتی و قضایی» شاهد اعدام ۳۱۳ شهروند خویش بوده است.
یادآوری می‌شود که در فروردین ماه سال جاری ۲۶ مورد، در اردیبهشت ماه ۱۸ مورد، در خرداد ماه ۴۰ مورد، در تیر ماه ۱۹ مورد، در مرداد ماه ۲۱ مورد،‌ در شهریور ماه ۱۱ مورد، در مهرماه ۲۴ مورد، در آبان ماه ۱۲ مورد و در آذر ماه ۱۹ نفر  دی ماه ۸۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
جدول اسامی همراه با اطلاعات محل و تاریخ و اتهام هر شهروند اعدام شده را از این‌جا به صورت پی دی اف دانلود کنید.

هیچ نظری موجود نیست: