۱۳۹۰ خرداد ۱۴, شنبه

اسرائیل و شوک «معامله پنهان با ایران»



دویچه وله : هفته‌ی گذشته ایالات متحده آمریکا شرکت عظیم کشتیرانی "برادران عوفر" را همراه با شش شرکت بین‌المللی دیگر به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این شرکت‌ها متهم هستند تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده‌اند.
"برادران عوفر" که بزرگترین شرکت خصوصی اسرائیل است، متهم شده از طریق "پاسیفیک تانکر"، از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود که دفتر مرکزی‌اش در سنگاپور است، یک نفتکش به شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی فروخته است.
تکذیب اسرائیل، تایید آمریکا
خبر تحریم یک شرکت اسرائیلی، در این کشور که سرسخت‌ترین حامی اقدام‌های تحریمی علیه ایران به شمار می‌رود، جنجال کم‌سابقه‌ای برپا کرده است. کمپانی عوفر در نخستین واکنش خود هرگونه معامله با ایران را تکذیب کرد و انتساب شرکت پاسیفیک سنگاپور به این مجموعه را نادرست خواند.
روزنامه آلمانی "دی ولت" در گزارشی از قول یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «ما موضوع را با دقت مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که "پاسیفیک تانکر" زیرمجموعه‌ی کمپانی عوفر و همان شرکتی است که نفتکش مورد اشاره را به ایران فروخته است.» این اظهارات سرآغاز ماجرایی شد که در رسانه‌های اسرائیل به عنوان «عوفر - گیت» از آن یاد می‌شود.
معامله پنهانی با اجازه‌ی موساد؟
یک روزنامه‌ی اسرائیلی روز یکشنبه (۸ خرداد / ۲۹ مه) مدعی شد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد تانکرهای شرکت پاسیفیک در شش سال گذشته دست‌کم هفت بار در بندرهای ایران پهلو گرفته‌اند. مطابق برخی گزارش‌ها، ظاهرا نفت‌کش‌های یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به گروه تجاری برادران عوفر نیز در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ میلادی هشت بار از ایران نفت خام بار زده‌اند.
اندکی پس از انتشار گزارش‌های تازه در مورد جزییات معامله‌های پنهانی با ایران، منابع خبری از قول نزدیکان خانواده‌ی عوفر مدعی شدند حضور نفت‌کش‌های وابسته به کمپانی‌های اسرائیلی در بندرهای ایران با "اجازه‌ی ویژه‌ی" نهادهای امنیتی این کشور بوده است. دفتر بنیامین نتان‌یاهو، نخست وزیر اسراییل، این موضوع را بلافاصله تکذیب کرد.
سابقه معامله‌های پنهان
مقام‌های دولتی اسرائیل و جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا و رسانه‌های اسرائیلی را بی‌اساس خوانده‌اند و منکر هرگونه رابطه تجاری پنهان میان دو کشور شده‌اند. رابطه پنهان تجاری با ایران پیش از این نیز در اسرائیل جنجال آفریده بود. ناهم مونبار، یک دلال اسلحه‌ی اسرائیلی، در سال ۱۹۹۸ میلادی به اتهام ارسال اسلحه و تجهیزات جنگی به جمهوری اسلامی به ۱۶ سال زندان محکوم شد.
ظاهرا در ارسال تجهیزات نظامی آمریکا برای ایران در دهه‌ی ۱۳۶۰ خورشیدی نیز که جنجال بزرگی به پا کرد پای اسرائیل درمیان بوده است. در این  جنجال که به "ماجرای مک فارلین" و "ایران - گیت" مشهور شد، اسنادی انتشار یافت که نشان می‌داد آمریکا در قبال یاری جمهوری اسلامی برای آزادی چند گروگان آمریکایی در لبنان با تامین بخشی از نیازمندی‌های این کشور در جنگ با عراق موافقت کرده است.
درگذشت ناگهانی بنیانگذار کمپانی عوفر
با انتشار خبر درگذشت سامی عوفر در روز جمعه (۱۳ خرداد / ۳ ژوئن) باردیگر موضوع معامله‌های پنهانی احتمالی با ایران درصدر اخبار رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفته است. پلیس اسرائیل علت مرگ سامی عوفر را بیماری سخت و کهولت او عنوان می‌کند. او ثروتمندترین مرد اسرائیل و همراه برادرش مالک یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان بود.
در همین حال گمانه‌زنی‌ها در مورد آگاهی نیروهای امنیتی اسرائیل در مورد پهلو گرفتن نفتکش‌های شرکت‌های وابسته به کمپانی عوفر افزایش یافته است. روز سه شنبه (۱۰ خرداد / ۳۱ مه) قرار بود کمیسیون اقتصادی پارلمان اسرائیل در نشست ویژه‌ای به اتهام‌های مطرح شده علیه کمپانی عوفر رسیدگی کند. این نشست پس از چند دقیقه، به شکل غیرمنتظره‌ای خاتمه یافت. رئیس کمیسیون، کارمل شاما هاکوهن، پیش از این نشست یادداشتی را دریافت کرده بود که ظاهرا محتوای آن با قطع جلسه ارتباط داشته است.
توقف بررسی پارلمان اسرائیل
رئیس کمیسیون اقتصادی می‌گوید، این یادداشت پاسخ به درخواست کمیسیون برای بررسی موضوعی بوده که او اجازه‌ی افشای آن را ندارد. او بدون اشاره به سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، به خبرنگاران گفته است کسانی که این یادداشت را تهیه کرده‌اند نه از مقام‌های سیاسی هستند نه از مسئولان اقتصادی. ناظران احتمال می‌دهند قطع این جلسه به درخواست نیروهای امنیتی صورت گرفته باشد.
رئیس پارلمان اسرائیل پیشتر هشدار داده بود که بررسی این پرونده می‌تواند به افشای اطلاعات فوق محرمانه منجر شود. او توصیه کرده بود نشست کمیسیون اقتصادی پشت درهای بسته برگزار شود.
احتمال جاسوسی از بندرهای ایران
ریچارد سیلوراشتین، یکی از وبلاگ‌نویسان آمریکایی که روابط گسترده‌ای با محافل اسرائیلی دارد، به نقل از یک دیپلمات کهنه‌کار این کشور ادعا می‌کند، نفت‌کش‌های کمپانی عوفر در انتقال جاسوسان موساد به ایران با این تشکیلات همکاری می‌کرده‌اند. به گزارش "دی‌ولت" نمایندگان کمپانی عوفر در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، همکاری با موساد را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.
آری الداد، یکی از نمایندگان پارلمان اسرائیل، معتقد است، احتمال همکاری کمپانی هوفر با موساد منتفی نیست. او می‌گوید، ممکن است ماموران موساد از فرصت پهلو گرفتن نفتکش‌های شرکت‌های وابسته به عوفر برای عکسبرداری و جاسوسی از بنادر ایران استفاده کرده باشند. ناظران اعتقاد دارند شاید به همین دلیل باشد که دولت اسرائیل تمایل دارد جنجال‌های مربوط به این ماجرا هر چه زودتر خاتمه یابد، اما مرگ ناگهانی سامی عوفر کمکی به دولت نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست: