۱۳۹۰ تیر ۱۳, دوشنبه

افزایش نگرانی از مُعاملات پُشت پرده اصلاح طلبان حُکومتی


منصور امان
نگرانی از احتمال مُعامله پُشت پرده اصلاح طلبان حُکومتی به رهبری حُجت الاسلام مُحمد خاتمی با حُکومت افزایش یافته است. در تازه ترین اظهار نظر در این باره، آقای مُجتبی واحدی، کسی که از او به عُنوان "مُشاور ارشد کروبی" یاد می شود، می گوید که اصلاح طلبان به دُنبال گرم کردن تنور انتخابات هستند و این رویکرد را برابر با "خیانت" ارزیابی کرده است.   
سُخنان آقای واحدی، گمانه هایی که پیرامون تلاش باند از قُدرت اخراج شده "اصلاح طلب" برای بازگشت به جایگاه پیشین خود با حمایت بخشی از مُنتقدان آقای احمدی نژاد وجود دارد را تقویت می کند. این گفته ها همچنین بیانگر آن است که سیاست مزبور پس از طرح و مانُور شفاهی روی آن برای ارزیابی واکُنش مُخاطبان، به صورت عملی در دستور کار "اصلاح طلبان" قرار گرفته است.
حُجت الاسلام خاتمی در اواخر اُردیبهشت با پیشنهاد چشم پوشی مُتقابل "رهبری" و "ملت" از "ظُلم" هایی که بر هر دو رفته، این پروژه را به صورت علنی به جریان انداخت. او اندکی پس آنکه با مُخالفت گُسترده به دلیل رویکرد مُبهم و پُرسش برانگیز خود روبرو شد، به ظاهر عقب نشست و اطمینان داد: "مگر می شود از حُقوق مردُم کوتاه آمد و اگر هم کسی کوتاه بیاید، خود مردُم کوتاه نمی آیند."
کوشش در جهت رفع ظن از خود به ویژه از آن رو برای آقای خاتمی ضروری می شود که راهکار "اصلاح طلبان"، به گونه مُطلق بر پایه امکانات "بالا" و به بیان دقیق تر، پُشتیبانی بخشی از رُقبای آقای احمدی نژاد در باند حاکم بنا شده است و بدیهی است که کسب این حمایت بدون مرزبندی با مُنتقدان و مُعترضان و نیز فاصله گیری از آقایان موسوی و کروبی و خواسته هایی که آنها مطرح کرده اند، مُمکن نخواهد بود.
"اصلاح طلبان"، حامیان نیرومند خود را زمان زیادی در انتظار برآورده شدن شرط خود نگذاشتند. تنها یک ماه بعد از آنکه آقای خاتمی در باب "کوتاه نیامدن از حُقوق مردُم"، عمامه به زمین کوفت، یک نماینده اصلاح طلب مجلس، مُعترضان و مُنتقدان را "اخلال گر" و "آشوبگران" ی خواند که "در خیابانها به آتش زدن و به هم زدن هم چیز پرداختند".
آقای مُصطفی کواکبیان که پیرامون شرکت در انتخابات مجلس آتی سُخن می گفت، با اشاره به آقایان موسوی و کروبی سوگند خورد: "ما در انتخابات از نامزدهایی حمایت می‌کردیم ... اما بعد از آن که انتخابات تمام شد و آن حوادث رخ داد، حمایت ما هم پایان یافت... در عین حال ما هیچ‌وقت مدعی نبودیم که آنها لیدر ما هستند."
تحرُک فزاینده اصلاح طلبان حُکومتی برای تاکید بر "خودی" بودن و فاصله داشتن از "غیر خودی" ها، ارتباط بی واسطه ای با نزدیک شدن معرکه انتخابات مجلس دارد. آنها که با چشمک مرحمت آمیز "اُصولگرایان مُنتقد"، شانس ورود از درب پُشتی به آشپزخانه و گرفتن کاسه ای از آش قُدرت را واقعی می بینند، زمان زیادی برای از دست دادن ندارند. بنابراین، نه فقط به تدریج مُلاحظات پیرامون واکُنش "بدنه" را به سود "واقع گرایی" به کنار می گذارند، بلکه به سمت نشاندن عملی خود در صف بندی درون حُکومتی در کنار حامیان تازه شان شتاب می کنند.
با این حال، اعلام مُخالفت روشن "مُشاور کروبی"، آقای واحدی با این سیاست و یا هُشدار آقای اکبر اعلمی، نماینده "اصلاح طلب" در دو دوره پیشین مجلس مبنی بر "استفاده از طیف اصلاح طلب به عنوان دستمال یکبار مصرف"، نشانگر آن است که مسیر بازگشت به قُدرت آقای خاتمی و دوستان، هر چیزی جز یک سواری مُفرح روی دوش بقیه و در شاهراه آسفالته خواهد بود. 

هیچ نظری موجود نیست: