۱۳۹۰ اسفند ۴, پنجشنبه

«واپسین مصاحبه» شهید فروهر در بار خمینی و انقلاب – 1


«واپسین مصاحبه» شهید فروهر در بار خمینی و انقلاب – 1

توضیح : «واپسین مصاحبه» شهید داریوش فروهر که در 1 آذر 1390 از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی انتشار یافته است، گرچه اطمینانی از کاست و افزود در آن نیست، واجد موارد تاریخی مهم است.  موردها را یک به پرسشگر:یک، بررسی می کنیم:

فروهر: در آن هنگام (ایام برخاستن موجهای جنبش) بود که تمام نیروهای ملی که در میدان بودند تلاشی هم برای بازسازی جبهه ملی شد. اول به عنوان اتحاد حزب‌ها و نیروهای جبهه ملی و بعد که مبارزه گسترش بیشتری پیدا کرد، به نام جبهه ملی، به همین ترتیب. حتی این آقای بختیار که بعد‌ها شکل دیگری به مبارزه‌اش داد، این را آقای بنی‌صدر روشن کرد با اینکه آن نامه سه نفری را ما داده بودیم برای حضرت آیت‌الله العظمی خمینی و ایشان هم تایید کرده بودند کوشش‌ها را، بختیار به عنوان یک سفر برای درمان به فرانسه رفت و بعد‌ها، روز چهاردهم اسفندماه سال ۱۳۵۹، بنی‌صدر گفت که این آمد و یک نامه خودش نوشت و همراه آن نامه که داده بشود به حضرت آیت‌الله العظمی خمینی که چون می‌دانست این نامه را داده‌اند، من ندادم، منظور بنی‌صدر این بود که اینکه حالا حرف‌ها را می‌زد، آن وقت خودش می‌کوشید که یک راه اختصاصی برای نزدیکی امام پیدا کند، و دست‌آویزش هم این بود که یکی از بزرگان بختیاری، امیر مفخم چندین سال حاکم خمین و محلات و سایر جا‌ها بوده است.
محتوای آن نامه را اشاره نکردند؟
محتوای نامه تقریبا معرفی خودش، و اینکه ما در درون ایران مشغول مبارزه هستیم، در آن نطق بنی‌صدر موضوع را خیلی روشن‌تر بیان کرده است.

توضیح:
    آقای دکتر بختیار، در پاریس، نامه ای را که خود خطاب به آقای خمینی نوشته بود، به آقای بنی صدر داد. آقای بنی صدر گفت: وقتی این نامه را به او می دهم که شما در مبارزه بر سر استقلال و آزادی استوار بمانید. متن نامه اینست:
 


«هفتم شهریور 1356

حضرت آیةالله العظمی خمینی دامة برکاته

  خاطر مبارک شاید از انتشار اعلامیه مورخ 22 خرداد 1356 که به امضاء اینجانب و آقایان دکتر کریم سنجابی و داریوش فروهر در تهران انتشار یافته است اطلاع حاصل فرموده اید.
    ما در برابر خلق و خدا بیان این حقایق را ادای وظیفهء ملی و دینی خود دانستیم و اوضاع کشور را همانطوریکه هست بگوش هموطنان و دنیای خارج رسانیدیم.
     در این ایام که برای چند روز اقامت در فرانسه بودم بادوستان و همفکران خود تبادل نظر نمودم.- و اکنون بوسیله دوست مبارز خود آقای ابوالحسن بنی صدر این عریضه را به حضور آن حضرت تقدیم می دارد. عطف نظر به گذشته و سوابق امضاء کنندگان نامه مذکور خواستم که استدعا نمایم که بمنظور وسعت بخشیدن بمبارزات و ایجاد یگانگی بیشتر بین افراد ملت مسلمان در صورتی که مقتضی بدانید بهر نحو که صلاح باشد ما را در این راه خیر هدایت و حمایت فرمائید. با سلام و تهیت – ارادتمند شاپور بختیار.»
   آقای فروهر تصریح می کند که نامه ای به امضای سه تن برای آقای خمینی فرستاده شده بود. باوجود این، آقای دکتر بختیار برآن بوده است که برای خود، حساب جداگانه ای نزد آقای خمینی، باز کند. بنا بر متن نامه و برخلاف ادعای نادرست، او نخستین کس بوده است که از آقای خمینی تقاضای هدایت و حمایت کرده است. اما امر مهم خلاء بدیل سیاسی است. شخصیتهای سیاسی نتوانستند وضعیت انقلابی را درک و فراخور آن، بدیل سیاسی به جامعه پیشنهاد و در سمت یابی انقلاب، نقش تعیین کننده ای را ایفا کنند.
 

هیچ نظری موجود نیست: