۱۳۹۱ آذر ۲۸, سه‌شنبه

۱۳۹۱/۰۹/۲۸pol 18 12 2012آزادی «مهدی هاشمی» با وثيقه ۱۰ ميليارد تومانی يکی از مهم ترين خبرهای اين روزهاست. وثيقه ای که او را در شمار گران ترين متهمان دستگاه قضايی قرار داده است.
مجله مهر: يک، جلويش ۱۰ تا صفر. اين، رقم وثيقه ای است که با آن مهدی هاشمی« از متهمان حوادث سال ۸۸، يکشنبه شب از زندان آزاد شد و عکس های حضورش در خانه هم سايت به سايت و شبکه به شبکه گشت. مبلغی که منابع خبری و سايت های اينترنتی، آن را مربوط به ارزش ملک پدری او در دزاشيب می دانند. ملکی که گويا از سالهای پيش از انقلاب متعلق به خاندان هاشمی بوده است.
اما مهدی هاشمی ، تنها متهمی نيست که برای آزادی اش وثيقه ميلياردی طلب می شود. قبل از آن هم چند متهم برای آزادی موقت شان، وثيقه هايی سنگين پرداخته اند. اين گزارش، شما را با گران ترين متهمان اين چند سال بيشتر آشنا می کند.
«م.ز» سلطان وثيقه ها
او بی شک، گران ترين زندانی تاريخ ايران است. لقبی که البته بايد هم به «بزرگترين بدهکار بانکی کشور» بيايد.او که نامش همزمان با پيگيری پرونده متهمان فساد بزرگ ۳ هزارميلياردی مطرح شد، به دليل شباهتهايی که با متهم اصلی اين پرونده داشت به «مه آفريد ۲» نيز معروف شد. از او به عنوان يکی از ۱۰ کلان سرمايه‌دار کشور نام برده می شود که ۳۴ درصد سهام يکی از بانک های مطرح کشور را در اختيار دارد. اما در عين حال قريب به يک هزار و ۲۰۰ ميليارد به شبکه‌های بانکی کشور بدهکار است،
برای اولين بار، نام "م.ز”‌ تحت عنوان "خريدار خودروی شخصی رئيس‌جمهور” بر سر زبان‌ها افتاد؛ وی از چند سال قبل با استفاده از برخی رانت‌ها موفق به اخذ وام‌های کلان بانکی شده و خود را وارد بازار بورس، فولاد، خودرو و معدن کشور کرده بود البته هيچ وقت به طور رسمی خريداری خودروی رئيس‌جمهور توسط م.ز تاييد نشد اما خبری که در اين رابطه در رسانه‌ها منتشر شد، هيچ‌گاه تکذيب هم نشد.
سی و سومين نشست سخنگوی قوه قضائيه با خبرنگاران، جايی بود که حجت الاسلام و المسلمين غلامحسين محسنی اژه ای از آزادی او با سپردن وثيقه ای ۵۰۰ ميليارد تومانی خبرداد. دارايی مه آفريد۲، حدود ۱۲ هزار ميليارد تومان برآورد می شود.
متهم ارزی و وثيقه ۱۷ ميلياردی
۱۸ آذر امسال و در جريان التهاب های بازار ارز در کشور، ردپای چند متهم به اخلالگری در بازار ارز در اخبار ديده شد. از جمله معروف ترين اين دلال ها فردی به نام «م» بود که منابع آگاه گفته بودند سال گذشته با وثيقه ۱۷ ميليارد تومانی آزاد شده است و هنوز مشغول به فعاليت بوده.
وثيقه ۱۱ ميلياردی آقای مديرعامل
ارديبهشت ماه امسال، خبرگزاری مهر از پرونده ای با عنوان کلاهبرداری خبرداد که مديران سابق شرکت تعاونی مسکن کارکنان برق تهران، متهمان آن بودند. پرونده ای که ۲۵ هزار شاکی داشت و حدود ۸۶ هزار صفحه بود.آن طور که وکيل شاکيان به خبرنگار مهر گفته بود، متهمان اين پرونده ۱۸۰ ميلياردی ابتدا با قرار وثيقه ۵۲ ميليارد تومانی مواجه شده بودند. اما مديرعامل و رئيس هيات مديره با وثيقه ۱۱ ميلياردتومانی و ۱۰ ميليارد تومانی آزاد شدند.
۱۰ ميليارد تومان برای قاچاقچی تلفن همراه
حدود ۲ هفته پيش، رئيس پليس آگاهی تهران بزرگ از کشف محموله پنج ميليارد تومانی گوشی‌های قاچاق خبر داد. محموله ای که اواخر آبان امسال در جاده های استان اصفهان کشف و ضبط شده بود وارزش آن حدود ۵ ميليارد تومان برآورد شده بود.در پی کشف محموله گوشی‌های تلفن همراه از سوی مقام قضايی دستور توقيف محموله مذکور صادر و برای صاحب محموله قاچاق نيز قرار وثيقه ۱۰ ميليارد تومانی صادر شده است.
متهم نفتی ۹ ميلياردی
شهريورماه ۸۶ برخی رسانه ها ازشنيده های تاييد نشده ای خبردادند که از آزادی فوری و مشکوک يک قاچاقچی نفتی خبر می داد. اين متهم که از او به عنوان يکی از قاچاقچيان بزرگ نفتی نام برده شده بود، به اتهام تخلفات متعدد از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای محاکمه به دستگاه قضايی معرفی شده بود. اما طبق شنيده ها ظرف کوتاهترين مدت ممکن وثيقه ای بيش از ۹۰ ميليارد ريال برای آزادی خود تهيه و پرداخت کرده و آزاد شد.
۸ ميليارد برای ليدر اوريف ليم
شبکه هرمی اوريف ليم، يکی از معروف ترين شبکه های هرمی بود که چندتان از مديران اصلی آن به اتهام ۲۵۰ هزار فقره کلاهبرداری دستگير شدند. بررسی‌های اوليه نشان می‌داد مديران اوريف ليم بيش از ۷۰ ميليارد تومان سرمايه ايرانيان را از طريق سيستم هرمی خود جذب کرده‌اند.استفاده از روش‌های فريبنده هرمی و چاپ تبليغات خارج از اصول اخلاقی نيز از جمله ديگر اتهام های سران اوريف ليم بود. آن طور که خبرگزاری ها به نقل از يک منبع مطلع در دستگاه قضايی خبر داده بودند،برای ليدر اوريف ليم يک وثيقه ۸ ميليارد تومانی صادر شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: