۱۳۹۲ مرداد ۱۴, دوشنبه

شرایط غیر انسانی فعالان رسانه‌‌ای در زندان و تلاش برای سرپوش گذاشت بر قتل ستار بهشتی

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۳ اوت ۲۰۱۳


bedounemarz.gif
گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نگرانی عمیق خود را از شرایط غیر انسانی بسیاری از فعالان رسانه‌ای در زندان‌های جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.

در تاریخ ۹ مرداد ماه، مهدی کروبی صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی، پس از دو روز بستری شدن در بیمارستان و انجام یک عمل انژیوگرافی دوباره به بازداشتگاه مخفی‌اش بازگرداننده شد. این روحانی منتقد ۷۶ ساله در دو هفته گذشته، در پی عارضه‌های مختلف و از جمله عارضه قلبی سه بار در بیمارستان بستری شده است.

دو کاندیدای انتخابات مخدوش ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨، مهدی کروبی، میرحسین موسوی ٧٣ ساله، نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی و صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده کلمه سبز، و همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده از تاریخ ٥ اسفند ١٣٨٩، در بازداشت خانگی بسر می‌برند. اگر میرحسین موسوی و همسرش ظاهرا در منزل‌شان محبوس شده‌اند، مهدی کروبی در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات زندانی شده‌ است. نزدیکان مهدی کروبی، به گزارش‌گران بدون مرز گفته‌اند « دست کم زندانیان حتا در سلول‌های انفرادی هم یک بار در روز حق هواخوری دارند،در حالی که مهدی کروبی تنها می‌تواند در پارکنیگ آپارتمان محل بازداشت قدم بزند.»

گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند « بازداشت خودسرانه‌ی مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، هیچ توجیه حقوقی نه بنا بر قوانین ایران و نه حقوق بین‌الملل ندارد. این بازداشت خانگی که محروم کردن آنها از آزادی و همه‌ی حقوق خود است، نقض فاحش اعلامیه جهانی حقوق بشر است که ایران آنرا امضا و در مجلس قانونگذاری خود تصویب کرده است. ما برای سلامت آن‌ها نگرانیم. جمهوری اسلامی باید به این اقدام‌ها خودسرانه پایان دهد.»

گزارش‌گران بدون مرز همچنین،نقض حقوق زندانیان عقیدتی از سوی جمهوری اسلامی را محکوم می کند. رژیم تهران به شکار روزنامه‌نگارانی روی آورده که می خواهند در باره‌ی قتل در بازداشت، ستار بهشتی روشنگری کنند.

از تاریخ ۲۷ تیرماه و در پی انتقال زندانی سیاسی علی ناظری از زندان اوین به زندان زابل، بر تنش میان زندانیان بند ۳۵۰ که بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در آن محبوس هستند، و مسئولان زندان افزوده شده است. مسئولان زندان از پلیس ضد شورش برای حمله به بند و زندانیان استفاده می‌کنند.

روزنامه‌نگار زندانی ابوالفضل عابدینی نصر، از جمله زندانیان بند ٣٥٠ زندان اوین که در مدت دوازده ساعت حضور ستار بهشتی در این بند وی را دیده بود و در برابر بازپرس رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی حاضر و در این باره شهادت داده بود، در تاریخ ٥ مرداد، بدون هیچ توجیه و توضیحی به زندان کارون اهواز تبعید شد. وی یک بار دیگر در تاریخ ٢٥ آبان ماه ۱۳۹۱ و در فردای شهادت دادن به زندان کارون اهواز، منتقل شده بود که با دستور دادستان تهران به اوین بازگرداننده اما مدتی را در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ٢٠٩ زندان بسر برده بود. ابوالفضل عابدینی نصر از تاریخ ١١ اسفند ١٣٨٨ در زندان بسر می‌برد، وی که پیش از این بارها بازداشت و زندانی شده بود در فروردین ماه سال ١٣٨٩ به ١١ سال زندان برای "همکاری با رسانه‌ها و انجام مصاحبه" محکوم شد.

آزار و سخت‌گیری مقامات قضایی علیه وب‌نگار زندانی حسین رونقی ملکی ادامه دارد. این وب‌نگار که در تاریخ ٢٢ آذر ماه ١٣٨٨ بازداشت و به ۱۷ سال زندان محکوم شده است، علیرغم چند عمل جراحی بر روی کلیه و وضعیت نابسامان جسمی همچنان در زندان و از مرخصی درمانی محروم است. وی به مدت چهار ماه تحت درمان بود و از اول خرداد ماه سال جاری مجددا به زندان اوین بازگشته است. در روزهای اخیر پدرش، احمد رونقی ملکی در نامه‌ای به مسئولان قضایی نوشته است: «نگهداری فرزندم در زندان، که در پی‌ خونریزی معده، مشکلات شدید پروستات و کلیه مجددا در وضعیت بسیار وخیمی به‌سر می‌‌برد، باعث خواهد شد تا جانش به خطر بیفتد»

یکی از دلیل این سخت‌گیری علیه این وب‌نگار و مدافع حقوق بشر، می‌تواند در ارتباطات با سخنان اخیر مادر ستار بهشتی باشد که اعلام کرده است که حسین رونقی ملکی که وی نیز در زندان اوین ستار بهشتی را دیده بود، حاضر است در دادگاه شهادت دهد ”که هنگامی که ستار را به زندان اوین آوردند، آنقدر آزرده بود و به حدی شکنجه شده بود که در همان موقع به من گفت که بازجویم گفته منستار را خواهد کشت.” وی در بخشی دیگری از سخنان خود گفته است که: «گیتی پور فاضل وکیل خانواده به وزارت اطلاعات احضار شده است و از ایشان تعهد گرفتند که هیچ جایی مصاحبه نکند!»

هیچ نظری موجود نیست: