۱۳۹۲ خرداد ۱۷, جمعه

: دو شهروند کُرد یارسان در اعتراض به توهین مقامات قضایی و امنیتی همدان به آیین یارسان و همچنین هتک حرمت یک شهروند پیرو این آیین در مقابل فرمانداری این شهر اقدام به خود سوزی کردند.























NNS ROJ: 
دو شهروند کُرد یارسان در اعتراض به توهین مقامات قضایی و امنیتی همدان به آیین یارسان و همچنین هتک حرمت یک شهروند پیرو این آیین در مقابل فرمانداری این شهر اقدام به خود سوزی کردند.

بر اساس گزارش های رسیده به پایگاه خبری تحلیلی روز (NNS ROJ) طی روزهای 14 و 15 خرداد دو شهروند کُرد پیرو آیین یارسان به نام های "حسن رضوی" و "نیک مرد طاهری" در اعتراض به هتک حرمت یک شهروند دیگر یارسان توسط مقامات قضایی و امنیتی و همچنین توهین به آیین یارسان اقدام به خود سوزی کرده اند.

"بهروز طاهری" پسر عموی "نیک مرد طاهری" در گفتگو با NNS ROJ ضمن تایید این خبر اظهار داشت که چنین توهین هایی که از سوی جمهوری اسلامی در قبال اقلیت های دینی و خصوصا آیین یارسان می شود در طول سال های گذشته بوده است و پیروان این آیین همیشه تحت تبعیض و ستم بوده اند.

بهروز طاهری در مورد دلیل شروع اعتراض ها در همدان می گوید " چند روز پیش یک شهروند یارسان اهل همدان به نام "کیومرث تَمَناک" به دلایلی در شهر همدان بازداشت شده و به زندان مرکزی همدان منتقل می شود. پس از بازداشت آقای تمناک مسئولین زندان برای تنبیه و بی حرمتی به وی، او را تحت فشار قرار می دهند تا سبیل های خود را بتراشد، زمانی که وی مقاومت می کند او را مورد شکنجه قرار داده و به زور سبیل های وی را که یکی از نشانه های آیین یارسان می باشد را کوتاه می کنند". 

وی در ادامه در خصوص اعتراض ها می افزاید "پس از این رویداد و پخش این خبر، یکی از یارسان های شهر همدان به نام "حسن رضوی" روز 14 خرداد با جمع کردن مردم در مقابل فرمانداری شهر همدان و در اعتراض به توهین مسئولین زندان اقدام به خود سوزی می کند. پس از اقدام به خود سوزی این شهروند یارسانی وی  دچار 70 درصد سوختگی شده و به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده و در حال حاضر تحت تدابیر شدید امنیتی در حال مداوای وی می باشند".

بهروز طاهری در ادامه در خصوص پسر عموی خود که یک روز پس از حسن رضوی اقدام به خود سوزی می کند به روز می گوید " پس از این حادثه پسر عموی بنده به نام "نیک مرد طاهری" به همراه چند تن دیگر از دوستان خود روز 15 خرداد در میدان بابا طاهر که در مقابل فرمانداری همدان واقع شده است حاضر شده و اقدام به خود سوزی می کند، که به دلیل شدت جراحات ناشی از خود سوزی در همان محل جان خود را از دست می دهد".

وی می افزاید که افرادی که به همراه پسر عموی وی در این تجمع اعتراضی آمده بوده اند بازداشت شده و تا کنون از سرنوش آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

بهروز طاهری در خصوص آخرین وضعیت شهر صحنه و مراسم تشیع جنازه "نیک مرد طاهری" می افزاید " مراسم تشیع وی علی رغم تهدید نیروهای امنیتی در خصوص برگزار نکردن مراسم صبح امروز پنجشنبه 16 خرداد، با حضور جمع کثیری از اهالی شهر صحنه برگزار گردیده است".

بر پایه آخرین گزارش های رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روز ظهر امروز تجمعی اعتراضی در مقابل فرمانداری شهر صحنه برگزار شده و معترضین خواهان برخورد با عاملان توهین به آیین یارسان و مسببین بروز حوادث اخیر شده اند.

همچنین در پایان مراسم تشیع پیکر نیک مراد طاهری در شهر صحنه بیانیه ای از سوی "طیب طاهری" خطاب به رهبران جمهوری اسلامی و مقامات قضایی قرائت شده است.

در بخشی از این بیانیه که نسخه ای از آن بدست پایگاه خبری و تحلیلی روز رسیده است آمده " ما جامعه یارسانی از رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم تا در این خصوص دستور فرمایند که قضیه پیگیری شود و به غیرت و اصالت و انسانیت مردم اهل حق اذعان گردد، تا ما دیگر شاهد آن نباشیم که به اعتقادات یارسانی توهین شود. مردم جامعه یارسانی افرادی خشونت طلب نیستند و بر اساس آنچه که آرامش و حقیقت گفتمانی و دیالکتیک مربوط به آن است رفتار می کنند".

در پایان این بیانیه جامعه یارسان از مقامات قضایی طلب می کنند تا افرادی که مسبب این وقایع بوده اند محاکمه شده و به اشد مجازات برسند، همچنین بخشنامه ای را برای تمام ارگان های دولتی مبنی بر احترام و به رسمیت شناخته شدن اعتقادات یارسانی ارسال کرده و تفکر و آیین یارسانی در ایران همچون یک اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شود.

طوماری نیز در اعتراض به مقامات امنیتی و قضایی همدان توسط شهروندان صحنه ای آماده شده است و به این بیانیه پیوست شده است.

بر پایه گزارش های رسیده به
NNS ROJ تعدادی از فعالین مدنی، فرهنگی و سیاسی شهر کرماشان در سدد کسب مجوز برای برگزاری راه پیمایی اعتراضی در روز یکشنبه در مقابل استانداری کرمانشاه می باشند.
توهین مقامات امنیتی به شهروندان پیرو آیین یارسان و اهل حق در حالی است که در سال 1383 نیز در پی توهین ماموران انتظامی روستای اوچ تپه میاندوآب به آیین آنها درگیری هایی صورت گرفت که در پی آن چهار شهروند اهل حق به نام های " یونس آقایان، عبادالله قاسم زاده، سهند علی محمد و بخشعلی محمدی" بازداشت شده و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده بودند، که در پی تایید حکم اعدام یونس آقایان و عبدالله قاسم زاده از سوی دیوان عالی کشور، حکم عبدالله قسم زاده در سال 1387  در زندان ارومیه به اجرا در آمد.

دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد.

هیچ نظری موجود نیست: