۱۳۹۲ اسفند ۱۶, جمعه

چهار دلیل شکست اقدام نظامی پوتین در اوکراین

تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مداخله نظامی احتمالی در اوکراین، مسکو را با خطرهای بزرگی روبرو خواهد کرد. این باور آنچنان در روسیه قوت گرفته که اینک خیلی ها معتقدند روسیه نمی تواند در اوکراین دست به اقدام نظامی بزند. به خصوص پوتین که تقریبا 14 سال به طور متوالی قدرت را در روسیه قبضه کرده، نمی تواند به راحتی  آینده سیاسی خود را به خطر بیاندازد. مجله آمریکایی "تایم" طی گزارشی 4 دلیل عمده شکست پوتین در صورت مداخله نظامی در اوکراین را ذکر کرده است. این مجله در گزارش خود نوشته است که پوتین با توجه به درک این واقعیت که  نمی تواند با  اقدام  نظامی در اوکراین پیروزی نهایی را تضمین کند، ناچار خواهد بود که طی چند روز آینده، موضع خود را در این باره مشخص نماید.

روس ها با اقدام نظامی مخالفند

از نظر این مجله یکی از 4 دلیل عمده شکست پوتین در صورت مداخله نظامی احتمالی در اوکراین، مخالفت عمومی مردم روسیه با اقدام نظامی است. این مجله به یک نظر سنجی  که اخیراٌ توسط کرملین منتشر شد اشاره کرده است. این نظر سنجی نشان می دهد که 73 درصد از روس ها با اقدام نظامی علیه اوکراین مخالفند. در نظر سنجی مذبور فقط 15% از روس ها با اقدام نظامی برای تغییر حکومت در اوکراین موافق هستند. درصد بالای مخالفت های عمومی با اقدام نظامی در روسیه می تواند به تاریخ سیاسی و آینده پوتین لطمه بزرگی وارد کند. به نوشته این روزنامه با همه برنامه های تبلیغاتی و مغز شویی ای که رسانه های دولتی روسیه برای مردم این کشور به راه انداخته بود با این حال نظر سنجی مخالفت بالای روس ها را نشان داده است و این بیانگر کاهش محبوبیت و شکست هیبت ولادیمیر پوتین در روسیه است.

زیان های اقتصادی

دلیل دومی که مجله تایم آن را ذکر کرده، زیان های اقتصادی است که به دنبال هر گونه اقدام نظامی به روسیه خواهد رسید. به طوری که هم اکنون با اولین نمایش قدرت روسیه روز دوشنبه  ارزش سهام در بازار تجاری مسکو 10٪  کاهش داشته است. این کاهش همزمان با تحرکات نظامی روسیه در بخشی از کریمه اوکراین صورت گرفت. کاهش 10 درصدی ارزش سهام در بازار مسکو بیش از 60 میلیارد دلار به روسیه زیان رساند. این مبلغ بیش از هزینه هایی است که اخیرا در بازی های المپیک "سوچی"  صرف شد. افزایش خسارات وارده به ارزش بازار سهام روسیه باعث شد که شرکت "گازپروم"  روسیه به تنهایی بیش از 15 میلیارد دلار ضرر کند و این شرکت به تنهایی حدود یک چهارم درآمدهای مالیاتی کل روسیه را تامین می کند. به نوشته "تایم"  روبل، واحد پول روسیه نیز طی چند روز اخیر سقوط فاحشی در برابر دلار آمریکا داشته که در تاریخ بی سابقه بوده است. همین امر باعث شد که بانک مرکزی روسیه 10 میلیارد دلار وارد بازار ارز کرد تا سقوط ارزش "روبل" در بازار روسیه جلوگیری کند. در همین حال "تیموثی اش، مدیر تحقیقات بازارهای در حال توسعه در "استاندارد بانک"، با اشاره به اوضاع بحران اوکراین و روسیه گفت: "آنچه در روسیه بر اثر بحران اوکراین پیش آمده، باعث می شود که بسیاری از سرمایه گذاران و موسسات تجاری دیگر در رتبه بندی اعتباری روسیه تجدید نظر کنند". وی افزود: "ماجراجویی های نظامی اخیر روسیه باعث افزایش مهاجرت سرمایه داران و در نتیجه تضعیف قیمت دارایی های روسیه،  کاهش سرعت سرمایه گذاری، و کاهش رشد فعالیت های اقتصادی خواهد شد".

عقب نشینی همپیمانان روسیه

سومین دلیلی که مجله "تایم " در گزارش خود به آن اشاره می کند، عقب نشینی همپیمانان روسیه و حمایت آنها از اوکراین در برابر مسکو است. کشور نفت خیز  قزاقستان که متحد مهم روسیه در منطقه، و جهان است روز دوشنبه با محکومیت اقدام روسیه در کریمه جهان را شگفت زده کرد. این اولین باری است که  قزاقستان از زمان استقلال و جدایی از اتحاد جماهیر شوروی، روسیه را محکوم می کند . به نظر می رسد که بسیاری از کشورهای همسایه و متحد روسیه از این بیم دارند که روسیه  در آینده با آنها  برخوردی شبیه برخورد با اوکراین داشته باشد، لذا آنها مسیر خود را از هم اکنون جدا کرده و اقدام نظامی روسیه را محکوم کردند.
منبع:العربیه

هیچ نظری موجود نیست: