۱۳۹۲ آذر ۱, جمعه



شهر دالاس در ایالت تگزاس آمریکا پنجاه سال پیش در چنین روزی شاهد یکی از مهمترین وقایع تاریخ این کشور بود.
جان اف کندی رئیس جمهوری چهل و شش ساله آمریکا که فقط سه سال از دوران ریاست جمهوری اش را گذرانده بود در اوج شهرت و محبوبیت جمعه بیست و دو نوامبر ۱۹۶۳ با شلیک گلوله در این شهر ترور شد.
او سی و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا بود.
کندی را با اینکه سه سال بیشتر در مقام ریاست جمهوری آمریکا نبود یکی از محبوب ترین روسای جمهوری این کشور و از مهمترین سیاستمداران قرن بیستم می دانند.
شهر دالاس مدت ها با شوک این اتفاق درگیر بوده است . حالا برای اولین بار یک رشته رویدادهای رسمی به مدت یک هفته به یاد جان اف کندی در این شهر برگزار می شود.

کندی را به خاطر شور جوانی و گرمایش به یاد می آورند. به خاطر تصویب پروژه سفر اولین انسان به ماه، او را تحسین می کنند. و یادش را به خاطر عبور صلح آمیز از حساس ترین مرحله جنگ سرد، با استقرار موشک های اتمی شوروی در جزایر کوبا گرامی می دارند.
در عین حال کندی را به خاطر دستور عملیات خلیج خوک ها برای ساقط کردن حکومت فیدل کاسترو هم به یاد می آورند.
عملیاتی که از سوی سازمان امنیت اطلاعات مرکزی آمریکا اداره شد و در نهایت با دخالت سرویس جاسوسی شوروی به یکی از فجیع ترین اتفاقات آن دوره تبدیل شد.
پدر او جوزف کندی تاجری موفق بود که در مناصب بلند پایه در دولت فرانکلین روزولت فعالیت کرده بود. و زمانی سفیر آمریکا در بریتانیا بود.
دو تن از برادران او به عنوان سناتور در دولت آمریکا کار کردند و بعدها نامزد ریاست جمهوری شدند.
ارکستر سمفونی دالاس به یاد کندی برنامه اجرا خواهد کرد و زنگها برای یک دقیقه به یاد او به صدا در خواهند آمد.
رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما این هفته بر مزار کندی در قبرستان ملی ارتش آمریکا در آرلینگتون ویرجینیا حلقه گل برمزار کندی گذاشت. بیل کلینتون که در نوجوانی با کندی دیدار کرده بود هم در این مراسم حضور داشت.

هیچ نظری موجود نیست: