۱۳۹۳ تیر ۳۱, سه‌شنبه

جان کری ضمن ابراز تاسف از تلفات غیرنظامیان در غزه، در عین حال گفت که اسرائیل "از حق مشروع و قانونی" برای دفاع از خود در برابر موشک‌پرانی از داخل غزه برخوردار است.


روز گذشته آقای کری با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در قاهره، پایتخت مصر، دیدار کرد. از زمان شدت گرفتن درگیری در غزه، مصر نقش مهمی را در تلاش برای برقراری آتش‌بس بر عهده داشته و طرحی را به این منظور ارائه داده بود که مورد قبول حماس واقع نشد.روز سه شنبه، ٣١ تیر (٢٢ مرداد) جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به منظور جلب توافق دو طرف درگیری به قبول آتش بس، به تلاش گسترده‌ای دست زده است و خواستار مشارکت و حمایت سایر کشورهای از این تلاش شد.
قرار است وزیر امور خارجه آمریکا دست کم تا روز چهارشنبه در قاهره بماند. وی پس از دیدار با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره، از حماس درخواست کرد با آتش‌بس موافقت کند و به این ترتیب، مانع از "کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه شود." دبیرکل اتحادیه عرب نیز خواستار قبول طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس شد.
جان کری ضمن ابراز تاسف از تلفات غیرنظامیان در غزه، در عین حال گفت که اسرائیل "از حق مشروع و قانونی" برای دفاع از خود در برابر موشک‌پرانی از داخل غزه برخوردار است. وی تاکید داشته که برقراری آتش‌بس در شرایط کنونی آسان نخواهد بود. آقای کری پیشتر با رئیس اداره اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین که به قاهره سفر کرده نیز دیدار و گفتگو کرد.
عملیات زمینی اسرائیل علیه غزه تلفات سنگینی را به همراه داشته است
گزارش‌های رسیده از قاهر، حاکی از افزایش تحرک دیپلماتیک از جمله ورود نمایندگانی از کشورهای مختلف برای رایزنی درباره نحوه خاتمه دادن به درگیری در غزه است. در ایران، خبرگزاری فارس به نقل از سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در قاهره نوشت که احتمال دارد تا ساعاتی دیگر در جنگ غزه آتش‌بس "بر اساس شروط مقاومت" برقرار شود. مقامات جمهوری اسلامی حکومت ها و سازمان‌های مخالف روند صلح با اسرائیل شامل سوریه، حزب الله لبنان، حماس و بعضی دیگر از گروه‌های فلسطینی را اعضای "جبهه مقاومت" می‌نامند. خبر فارس از سوی منابع رسمی تایید نشده است.
همزمان، رئیس پلیس غزه روز سه شنبه اعلام کرد که طی شب گذشته، عملیات هوایی اسرائیل در غزه ادامه داشته و از جمله پنج مسجد، یک استادیوم ورزشی و خانه فرمانده سابق شاخه نظامی حماس هدف حمله قرار گرفته است. منابع حماس همچنین گفته اند که نیروی دریایی اسرائیل به شناورهای متعلق به فلسطینیان در سواحل غزه حمله کرده که در اثر آن، تعدادی قایق ماهیگیری غرق شده است.
روز سه شنبه، منابع فلسطینی در حماس، اعلام کردند که تلفات درگیری غزه به پانصد و هشتاد و دو نفر رسیده که شامل زنان و کودکان نیز بوده است. به گزارش منابع سازمان ملل، دهها هزار تن از ساکنان غزه نیز از بیم حملات اسرائیل، خانه های خود را ترک کرده و به محل‌های امن از جمله مراکز تحت نظر این سازمان پناهنده شده‌اند.
در اسرائیلی نیز تظاهراتی علیه حمله نظامی به غزه برگزار شده و گاه به خشونت گراییده است
در همانحال، ارتش اسرائیل اعلام کرده که یک نظامی این کشور در نوار غزه "مفقود" شده است. دو روز پیش، منابع حماس گفتند که یک سرباز اسرائیلی را اسیر کرده‌اند. مقامات اسرائیلی معمولا نسبت به اسارت نظامیان خود توسط فلسطینیان به شدت حساس هستند زیرا باعث می شود فلسطینیان بتوانند برای پیشبرد درخواست خود، از جمله آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل، دولت آن کشور را تحت فشار قرار دهند.
به گزارش خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی، بامداد روز سه شنبه، ارتش اسرائیل نیز با صدور اطلاعیه ای، نتایج پانزدهمین روز درگیری در غزه را منتشر کرد. براساس این اطلاعیه، طی روز گذشته، دو نظامی دیگر اسرائیلی در عملیات غزه کشته شدند. به این ترتیب، آمار تلفات نظامیان اسرائیلی از آغاز حمله زمینی به غزه به بیست و هفت تن رسیده است. همچنین دو غیرنظامی اسرائیلی هم کشته شده‌اند.
براساس این اطلاعیه، طی بیست و چهار ساعت گذشته، ارتش اسرائیلی به سیصد و ده هدف در غزه حمله کرده که یکصد هدف آن در محله شجاعیه واقع بوده است. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که محله شجاعیه "از جمله محل‌های تمرکز فعالیت‌های تروریستی" است. وی همچنین حماس را به استفاده از "سپر انسانی" و مباهات در این مورد متهم کرده است. به گفته وی، هدف‌های این حملات، مراکز تجمع شبه‌نظامیان و نگهداری موشک بوده که از جمله شامل دو مسجد بوده است.
در روزهای اخیر، اعتراضاتی علیه عملیات اسرائیل در غزه در نقاط مختلف جهان برگزار شده و از جمله، شهروندان عرب اسرائیل تظاهراتی را علیه سیاست دولت اسرائیل برگزار کرده‌اند که در مواردی به خشونت و درگیری با ماموران منجر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: