۱۳۹۳ شهریور ۲۲, شنبه



یک سایت خبری مدعی شده که به اسناد جدیدی درباره برخی از اتهام‌های سعید مرتضوی دست یافته است.
به گزارش پارسینه برخی از این اسناد و توضیحات مرتبط با آنها که سایت «پیام نو» منتشر کرده است، در پی می‌آید:
سلام عید آقای رئیس، هر نفر 500 هزار تومان
«به هرکس از پرسنل، محافظین، کارمندان و اعضای خانواده تامین اجتماعی که سه بار برای تبریک تحویل سال در هتل هما و هتل نگین رضوی به دیدار سعید مرتضوی رفته‌اند، مبلغ 150 هزار تومان تا 500 هزار تومان پرداخت شود.»
این جمله، بخشی از یک سند امضاشده توسط سعید مرتضوی است که از محل بودجه غیرشمول هزینه شده است.
بر اساس قانون تامین اجتماعی، بودجه خارج شمول به جز بیماران - که تنها یک بار می‌توانند استفاده کنند - و بیمه‌شوندگان نیازمند، تنها مشمول کارمندانی است که در شرایط اضطرار به سر می‌برند و قانون از آنها به عنوان کارمندان مضطر یاد کرده است. حال آنکه تمام محافظین و خانواده‌هایی که برای سلام عید به دیدار مرتضوی رفته‌اند، نمی‌توانند همگی کارکنان مضطر باشند.
طبق اطلاعات این سند که به شیوه‌ای غیرمعمول و غیر رسمی حتی در کاغذهای رسمی سازمان تامین اجتماعی هم نوشته نشده است، سعید مرتضوی نامه درخواست محمدحسین دهقانی اشکذری (فردی که دو چک ۲۵۰ میلیون تومانی از محل همین بودجه برای مصرفی نامعلوم دریافت کرده و در بندهای دیگر به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت) را تایید کرده است که به محافظین و کارکنان و خانواده‌های آنان که برای سلام عید به دیدار مرتضوی آمده‌اند، مبالغی از ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود. تاریخ امضای نامه و دستخط مرتضوی مربوط به اواخر حضور مرتضوی در تامین اجتماعی است که مراتب را مورد تایید قرار داده است.
۵۰۰ میلیون تومان دیگر به صلاحدید هزینه می‌شود!
سند دیگر، مانند سند پیش در کاغذ رسمی سازمان تامین اجتماعی نگاشته نشده است. نامه‌ای توسط علیرضا رخشنده‌رو معاون مالی و اداری تامین اجتماعی به سعید مرتضوی نوشته شده که به شیوه بسیار جالبی از مرتضوی درخواست شده حال که بودجه خارج شمول مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته است، بهتر است مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از این بودجه در اختیار شما (مرتضوی) قرار گیرد تا هر طور که می‌دانید، آن را طبق ضوابط هزینه کنید.
نکته جالب در این سند اینجاست که سعید مرتضوی قسمت بالای این سند را با این نوشته پاراف کرده است که با پیشنهاد شما موافقم، این مبلغ در اختیار آقای دهقان قرار گیرد تا بر اساس قانون مصوب هیات مدیره عمل شده باشد.
با آنکه نامه رخشنده‌رو هیچ تاریخی بر خود ندارد اما تاریخ امضای سعید مرتضوی بر این نامه، سال ۹۱ را نشان می‌دهد و طبق سندی که در پیوست موجود است، دو فقره چک به شماره ۳۱۵۵۲۲ و ۳۱۵۵۲۳ به مبلغ ۵۰۰ میلیون از بانک رفاه کارگران شعبه خلیج فارس که درست روبروی سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، در اختیار محمدحسین دهقانی اشکذری قرار گرفته است.
اشکذر از شهرهای استان یزد است که با توجه به نام خانوادگی دریافت‌کننده این چک (محمدحسین دهقانی اشکذری)، باید گفت که گیرنده این مبلغ از همشهریان سعید مرتضوی بوده است.
البته این مسئله پیش از این هم سابقه داشته است و در اسنادی که چند مدت پیش سایت خبری تابناک منتشر کرده بود، نامی از فردی به نام محمدرضا فلاح‌تفتی آمده بود که با نام خانوادگی همسر مرتضوی (خانم هما فلاح تفتی) یکی است. طبق اطلاعات به دست آمده از آن اسناد، مبلغ ۳۰ میلیون تومان از بودجه سازمان تامین اجتماعی صرف خرید ۲۰۰۰ جلد از کتاب «دوستت دارم ‌ای مادر» شده که توسط محمدرضا فلاح‌تفتی جمع‌آوری شده بود.
بدین ترتیب سعید مرتضوی اینگونه از محل بودجه غیرشمول سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی مبالغی هزینه کرده است.
وقتی قانون تغییر می‌کند
سند سوم، نامه‌ای به شماره ۲۰۱۶ در تاریخ دی‌ماه سال ۹۱ است که بر اساس آن بودجه غیر شمول بین اعضای هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تقسیم می‌شود.
بر اساس سند به دست آمده در تاریخ دی‌ماه سال ۹۱، مصوبه‌ای به شماره ۹۸۶۵/۹۱/۱۰۰۰ در رابطه با تغییر و اصلاح بند ح تبصره اداری مالی سال ۹۱ به تصویب می‌رسد که بر اساس آن «با درخواست تغییر عبارت به هیات مدیره و مدیرعامل در سطر اول موافقت به عمل می‌آید.» بر اساس این مصوبه از این به بعد «هزینه‌کرد اعتبارات به صورت خارج شمول طبق ضوابط هیات مدیره امکان‌پذیر است.»
بر اساس اسناد به دست آمده، طبق این مصوبه مبلغی که تا آن زمان توسط مدیر سازمان در موارد اضطراری هزینه می‌شده است، پس از این تاریخ میان اعضای هیات مدیره و مدیر عامل تقسیم شده است و دست هیات مدیره نیز در برداشتن این بودجه باز شده است.
بر اساس قانون، بودجه غیر شمول با امضای وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط و امضای مسئول امور مالی آن دستگاه به هزینه‌ قطعی منظور خواهد شد اما از آنجا که بودجه‌های غیرشمول به شیوه بسیار مبهم و نامعلوم هزینه می‌شده است، مقداری از آن با تغییر بندهای قانون در اختیار اعضای هیات مدیره قرار گرفته است تا تقسیم این مبالغ انجام شده باشد. با این همه جالب اینجاست که تقسیم این بودجه به صورت متوازن هم نبوده و از مجموع نزدیک به هفت میلیارد تومان (۶ میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان) بودجه غیر شمول سازمان تامین اجتماعی، رقم ۵ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در اختیار مدیرعامل و رقم ۱ میلیارد و ۵۱۳ میلیون تومان نیز در اختیار اعضای هیات مدیره قرار داده شده است.
اگر نگاهی به آرشیو سازمان تامین اجتماعی بیندازیم، نام چهره‌هایی همچون صادق محصولی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، لطف‌الله فروزنده، غلامحسین رضوانی، علی یوسف‌پور، سیدحسن اعتمادزاده، محمد پارسا و محسن خلیلی عراقی در لیست اعضای هیات مدیره تامین اجتماعی در آن سال به چشم می‌خورد. بدین ترتیب رقمی معادل یک میلیارد و نیم از محل بودجه غیر شمول در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.
سعید مرتضوی از تمام اسناد مربوط به بودجه غیر شمول یک رونوشت برای عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین رییس هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ارسال کرده است.
«پیام نو» همچنین تاکید کرده است که این اسناد را صرفا برای تنویر افکار عمومی و بر اساس رسالت اطلاع‌رسانی آزاد منتشر کرده است.






هیچ نظری موجود نیست: