۱۳۹۳ مهر ۱۳, یکشنبه

سردار قاسمی، خیلی هم خوب بابک زنجانی را می شناسد

سردار قاسمی، خیلی هم خوب بابک زنجانی را می شناسد
جلال یعقوبی

ماجرای بابک زنجانی ابعاد گسترده ای یافته است. اکنون حتی مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز تکرار می کنند که او "ویترین" یک گروه پیچیده تر است و پشت صحنه جریان های قدرت مندتری در حال پیشبرد مقاصد خود هستند. روزنامه شرق دیروز در تیتر یک خود از "جابجایی میلیاردی در حساب بانکی زنجانی" خبر داد. این روزنامه از قول امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی اعلام کرد "با وجود ادعاهای موجود درباره بلوکه‌شدن حساب‌های زنجانی پول‌های زیادی در حساب‌های شخصی و مرتبط با زنجانی جابه‌جا می‌شود که این مساله به تنهایی نشان‌دهنده فعالیت اقتصادی تیم‌های مرتبط با بابک زنجانی در داخل کشور است."
حسین دهدشتی، دیگر نماینده عضو کمیته مزبور نیز گفته بود: "نوع برخورد با این پرونده برای ما جای سوال دارد. مساله پرونده زنجانی تنها بدهکاری‌اش به وزارت نفت نیست بلکه در پرونده تامین ‌اجتماعی و ده‌ها تخلف دیگر پایش‌گیر است."
امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن در مجلس که این روزها بر سر پرونده بابک زنجانی فعال شده است، در گفتگویی مفصل با سایت "نفتا" ابعاد دیگری از این پرونده را فاش کرد. او از زمان شروع حساسیتها به بابک زنجانی در مجلس سخن گفت و خبر داد که وقتی مسئولان بلند پایه دولت احمدی نژاد به مجلس احضار شدند، حاضر به همکاری نبودند. او تاکید داشت: "به دنبال احضار مدیران وزارت نفت، مسئولان امنیتی بانک مرکزی، سازمان بازرسی و دستگاه های نظارتی برای ارائه توضیحات دعوت شدند اما این توضیحات به هیچ وجه قانع کننده نبود و با اظهارات بابک زنجانی مغایرت بسیار داشت. حتی ما احساس کردیم مسئولان درصدد نیستند که حقایق را بیان کنند. بانک ها نیز در این زمینه همکاری نمی کردند و واقعیت ها را نمی گفتند." او همچنین درباره علت کناره گیری دیگر نمایندگان از پیگیری پرونده زنجانی اعلام کرد: "من نمی توانم بگویم همکارانم در مجلس علاقه ای ندارند که این پرونده به نتیجه برسد شاید به خاطر مشغله کاری پیگیر پرونده بابک زنجانی نیستند. اما من برای رسیدگی به پرونده زنجانی تحت فشار زیادی قرار دارم." او همچنین اضافه کرد: "بابک زنجانی کس خاصی نیست و فردی هم نیست که آنقدر عرضه و شم اقتصادی داشته باشد. یک تیم این کار انجام می دهد که ویترینشان بابک زنجانی است. [...] زنجانی در وزارت خانه های دولت قطعا مورد حمایت قرار می گرفته و در هر پست دولتی همراه داشته است. چهار عضو کابینه دولت قبلی، آقای حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، آقای قاسمی وزیر نفت، آقای مصلحی وزیر اطلاعات و آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، زنجانی را تایید کرده اند و با این تاییدها پول در اختیار او گذاشته شده است."
سلطانی در پاسخ به این سئوال که "اما آقای قاسمی در جلسه در کمیسیون برنامه وبودجه مجلس اعلام کردند، فردی به نام بابک زنجانی را نمی شناسند." تاکید داشت: "خیلی هم خوب بابک زنجانی را می شناسد." او در همین گفتگو اضافه کرده بود: "ما در این پرونده به نام هایی گردن کلفت تر از بابک زنجانی رسیده ایم. مسائلی را کشف کرده ایم که شاید به ذهن شما هم خطور نکند همان هایی که فکر می کنید در این پرونده نقشی ندارند در خط مقدم هستند. ما شاید خیلی به آنها نزدیک نشویم اما با جدیت به دنبالشان هستیم."
اخیرا فیلم هایی در یوتیوپ منتشر شده است که در آن بخشی از فیلم های بابک زنجانی گنجانده شده و برخی افراد درباره وضعیت او سخن می گویند. این فیلم ها که تلویحا در حمایت از زنجانی منتشر شده، بخشی از نهادهای نزدیک به بابک زنجانی را فاش کرده است.
از جمله در یکی از این فیلمها بابک زنجانی درباره خرید شرکت هواپیمایی "فراز قشم" می گوید: "ما سال ۸۸ این هواپیمایی را از زیرمجموعه های سپاه پاسداران خریداری کردیم، با پنج میلیارد یا چهار میلیارد تومان بدهی، که بدهی به مالیات، و تامین اجتماعی و جاهای متفرقه بود."
به نظر می رسد که همین اشارات بود که موجب دستگیری های جدید به عنوان "همکاران زنجانی" شد. ده روز پیش محسنی اژه ای در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "ایشان توانسته بود با اقداماتی ناصحیح ارتباطی با بعضی افراد در داخل زندان پیدا کند و اطلاعاتی را به بیرون از زندان منتقل کند تا از این طریق بر روی بعضی موارد سرپوش بگذارد. بحمدالله واسطه‌ها شناسایی شدند و هم پیغام‌ها و هم کسانی که پیغام به آنها رسیده بود شناسایی شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد و بعد بازداشت شدند و لذا یک باب جدید در این پرونده باز شد که امیدواریم به اصل پرونده کمک کند."
زمزمه نزدیکی بابک زنجانی به سپاه پاسداران از زمانی شدیدتر شد که مشخص گردید سردار رستم قاسمی، رئیس پیشین قرارگاه خاتم الانبیا و آخرین وزیر نفت دولت احمدی نژاد، یکی از حامیان قدرتمند بابک زنجانی بوده است. چندی پیش حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرگزاری رسمی مجلس اعلام کرد که رستم قاسمی وزیر سابق نفت در نامه ای به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد که در جریان جزییات معامله نفت از سوی بابک زنجانی نبوده است.
اما امیرعباس سلطانی در پاسخ به اظهار بی اطلاعی این سردار سپاه گفته بود: "چطور آقای قاسمی چنین حرفی زده؟ شاید ایشان نامه تایید بابک زنجانی را فراموش کرده اما امضای شخص رستم قاسمی در کنار وزیر وقت اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت و معدن، معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و رییس بانک‌مرکزی مستند شده و نسخه اصلی این نامه نیز موجود است، چطور وزیر نفت کسی را تایید می‌کند و از جزییات معامله وزارتخانه مبتوعش با او بی‌خبر است."
اواخر سال گذشته محسنی اژه ای نیز ارتباط بابک زنجانی با سپاه پاسداران را تایید کرده بود. او البته تفسیر دیگری از این ارتباط داشت.. او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شایعه "ارتباط تنگاتنگ" زنجانی با سپاه و وزارت اطلاعات گفته بود: "باید دید که منظور از ارتباط چیست. مثلا فرض کنید که در دو سه سال قبل فردی به وزارت نفت مراجعه می‌کند و می‌گوید که من می‌توانم نفت‌ها را خریداری کنم یا آنها را بفروشم که در واقع این یک نوع همکاری است و فاقد مشکل است اما اگر منظورتان ارتباط ناصحیح است، من واقعا از آن مطلع نیستم. بنابراین اگر منظور شما همان ارتباط کاری است، بله این ارتباط با سپاه وجود داشته است. البته گفته‌اند که ارتباط وزارت اطلاعات با بابک زنجانی موقعی بوده است که می‌خواستند پول‌ها را به کشور بازگردانند."
مسئولان قضایی علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده زنجانی را عدم همکاری او و کافی نبودن اموالش در داخل کشور برای پرداخت بدهی های او عنوان می کنند. سلطانی در گفتگوی اخیر خود با سایت نفتا تاکید می کند: "بیش از ۹۰ درصد اموال زنجانی در ترکیه است و سایر اموالش در تاجیکستان و فرانسه است. اموال زنجانی در ایران ارزشی ندارد و تنها یک جو روانی در جامعه ایجاد کرده اند که اموال ایران او به تنهایی برای بدهکاری اش کافی است. حتی یک چهارم اموالش هم در ایران نیست."
از تیرماه گذشته بخشی از اموال و املاک بابک زنجانی توسط دستگاه قضایی به مزایده گذاشته شد. اما به گفته یکی از اعضای شورای شهر کسی حاضر به خرید این اموال نبود. اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در آن زمان گفته بود: "اخیرا قوه قضائیه املاک زنجانی را به مزایده گذاشته اما کسی این املاک را خریداری نمی‌کند، چرا که یا معارض است یا اسناد آن مشکل دارد."
گفته می شود که بخشی از اموال زنجانی هم به نام خود او نیست و اسناد رسمی به نام نزدیکان و دوستانش صادر شده اند. برای نمونه شایعاتی از وجود املاک مسکونی و تجاری در شهرک غرب که به نام یکی از نزدیکان اوست وجود دارد. با اینهمه به نظر می رسد که مشکل اصلی برای بازگرداندن اموال زنجانی در شریکان قدرتمندی است که دارد. اکنون ماه ها از عدم وصول میلیاردها دلار بدهی زنجانی گذشته است و می توان برآورد کرد که در این مدت چه سودی از این اموال نصیب شرکای پشت صحنه زنجانی شده باشد.


هیچ نظری موجود نیست: