۱۳۹۳ مهر ۲۴, پنجشنبه

دادگاهی در عربستان سعودی شیح نمر النمر را به دلیل ارتباط با ناآرامی‌های سه سال پیش در مناطق عمدتا شیعه نشین آن کشور به اعدام محکوم کرده است

النمر از محبوبیت در میان شیعیان مخالف حکومت بحرین برخودار است
 جنبش الوفاق، که یک تشکل سیاسی شیعی در بحرین است هشدار داده که "این حکم آتش اعتراضات علیه رژیم سعودی را شعله ور می کند"
روز گذشته، گزارش شد که دادگاهی در عربستان سعودی شیح نمر النمر را به دلیل ارتباط با ناآرامی‌های سه سال پیش در مناطق عمدتا شیعه نشین آن کشور به اعدام محکوم کرده است. خبر محکومیت این روحانی شیعه به نقل از توئیتر برادر او گزارش شد و ساعاتی بعد، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی بدون ذکر نام، صدور حکم اعدام علیه یک فرد متهم را گزارش کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، اتهامات این فرد "از جمله عبارت بوده است از داشتن عقاید انحرافی مغایر قرآن و سنت، خودداری از تبعیت از حکومت و تشویق به سرنگونی نظام مملکت، سرپیچی از حکم پادشاه در منع حمایت از گروه‌های تروریست مسلح در خارج، عضویت در گروه تندرو داخلی، تشویق به ایجاد هسته‌های تروریستی و پناه دادن به مجرمان تحت تعقیب، سوء استفاده از مراسم نماز جمعه برای توهین به مقامات مملکتی از جمله پادشاه، حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، تشویق به ترور اتباع خارجی مستقر در کشور و شخصیت‌های برجسته مملکتی از جمله علما، مقامات امنیتی، دانشمندان، اعضای نیروهای امنیتی."
معترضان در بحرین - تشکل عمده شیعیان بحرین گفته اعدام شیخ النمر "آتش اعتراضات" علیه عربستان را شعله‌ور می‌کند
این خبرگزاری افزوده است که فرد محکوم به اعدام مدتها پیش بازداشت شده بود اما "از فرصت طولانی که برای ابراز ندامت به او داده شد استفاده نکرد" و در نتیحه، به اعدام محکوم شد اما سی روز فرصت دارد خواستار تجدیدنظر در این حکم شود.
شیخ نمر باقر النمر از روحانیون شیعه عربستان در سال ٢٠١٢ و در ارتباط با ناآرامی‌های سیاسی در منطقه عمدتا شیعه نشین قطیف عربستان سعودی بازداشت شد. این ناآرامی‌ها در ادامه حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی در سال ٢٠١١ صورت گرفت و در جریان درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی، دست کم بیست نفر کشته شدند.
مقامات سعودی این روحانی شیعه را عامل تشویق مردم به شورش در عربستان سعودی دانسته و او را به اتهام توطئه برای سرنگونی حکومت، تلاش علیه نظام سیاسی، ارتباط با اقدامات تروریستی و داشتن اسلحه به منظور قیام علیه حکومت بازداشت کردند. شیخ نمر النمر هنگام دستگیری، از ناحیه پا هدف اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد. به گفته اعضای خانواده این روحانی شیعه، وی اتهام داشتن اسلحه و قیام مسلحانه را رد کرده اما اتهامات سیاسی علیه خود را پذیرفته است.
نمر الباقر النمر هنگام دستگیری در اثر اصابت گلوله زخمی شد


هر دو کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - هستند و اختلافات آنها، علاوه بر پیچیده کردن اوضاع سیاسی منطقه، می‌تواند به رقابت نفتی منجر شود و مانند دهه ١٩٨٠، تنزل درآمدهای نفتی صادرکنندگان عمده نفت را در پی آورد.

هیچ نظری موجود نیست: