۱۳۹۳ آبان ۲۲, پنجشنبه

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران حجم گردش مالی مواد مخدر در این کشور را سه میلیارد دلار اعلام کرده است.

آقای رحمانی فضلی می گوید که یک و نیم درصد از جمعیت ۷۷ میلیون نفری ایران معتاد هستند
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران حجم گردش مالی مواد مخدر در این کشور را سه میلیارد دلار اعلام کرده است.
به گفته آقای رحمانی فضلی، "با این میزان پول، دشمنان معاند جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به ایجاد فساد در همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بپردازند."
گزارشهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد معتادان در ایران بیشتر از دو میلیون نفر است که ۷۰۰ هزار نفر آنها معتاد تفننی هستند.
ایران برنامه‌های متعددی را برای مبارزه با مصرف و قاچاق مواد مخدر اجرا کرده و از جمله به اعدام قاچاقچیان پرداخته است اما تغییری در میزان معتادان ایجاد نشده است.
به گفته وزیر کشور ایران،در اسفند ماه امسال یعنی از چهل روز دیگر "طرح جمع آوری خرده‌فروشان مواد مخدر" در کشور می شود. او در عین حال گفته است "ولی باید بدانیم هرچه خرده‌فروش‌ها را بگیریم ولی نتوانیم به بنیان‌های اقتصادی سرشبکه‌های توزیع مواد مخدر ضربه بزنیم، موفقیت چندانی در مقابله با اعتیاد به دست نمی‌آوریم."
بخش عمده تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود که در شرق ایران قرار دارد. مواد مخدر تولیدی در افغانستان عمدتا از طریق ایران به دیگر کشورها منتقل و بخشی از آن نیز در داخل ایران مصرف می‌شود.
هر ساله حجم زیادی مواد مخدر در ایران کشف می‌شود و مقامات ایرانی دلیل عمده افزایش قاچاق موادمخدر به ایران را بالارفتن کشت خشخاش در افغانستان می‌دانند.
پلیس ایران تلاش زیادی انجام داده تا جلوی قاچاق مواد مخدر را بگیرد و در مبارزه با قاچاق مواد مخدر چهار هزار پلیس ایران کشته شده‌اند.
از زمانی که حکومت طالبان در افغانستان با حمله آمریکا و متحدانش سرنگون شد، تولید موادمخدر در این کشور رو به افزایش بوده و طرح‌های جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان به نتیجه امیدوارکننده ای نینجامیده است.
ایران با داشتن ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و قرار گرفتن میان این کشور و اروپا، همواره یکی از راه های اصلی ترانزیت مواد مخدر افغانستان به جهان خارج بوده است.
علاوه بر تریاک، در سال‌های اخیر مصرف مواد مخدر صنعتی نیز در ایران به شدت افزایش یافته و میزان مواد کشف شده توسط پلیس نیز حاکی از افزایش عرضه و مصرف این دسته از مواد مخدر است.

هیچ نظری موجود نیست: