۱۳۹۳ آبان ۲۴, شنبه

کشف محل دفن هاشم شعبانی و هادی راشدی، یکسال پس از اعدام

کشف محل دفن هاشم شعبانی و هادی راشدی، یکسال پس از اعدام


 

فعالان حقوق بشر اهوازی گزارش داده اند که شاهدان محلی از روستای "جوبجی " واقع در ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامهرمز شهادت داده اند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در زمستان گذشته پیکر هاشم شعبانی و هادی راشدی را در نزدیکی این روستا دفن کرده اند.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، شهادت این شاهدان محلی و انتشار خبر کشف محل دفن این دو فعال فرهنگی عرب اهوازی در حالی است که در حدود ۱۱ ماه از اعدام مخفیانه آنها می گذرد. درپی اعدام هاشم شعبانی و هادی راشدی موجی از محکومیت های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران براه افتاد و صدها رسانه سمعی و بصری خبر اعدام مخفیانه این دو فعال و معلم عرب را منتشر کردند. شماری از هنرمندان در فرانسه و کانادا و استرالیا و ژاپن و دیگر کشورها به سرودن اشعاری در سوگ این فعالان فرهنگی اهوازی پرداخته و اشعاری به زبانهای مختلف در سوگ آنها منتشر کردند.
هاشم شعبانی و هادی راشدی دو فعال فرهنگی عرب اهوازی عضو موسسه فرهنگی الحوار(گفتگو) و دو معلم مدارس شهر معشور بودند که به اعدام محکوم شده و در اواخر نوامبر ۲۰۱۳ از زندان کارون به مکانی نامعلوم انتقال داده شدند؛ مدتی پس از آن در ژانویه ۲۰۱۴ خبر اعدامشان به خانواده هایشان اعلام شد.
در این باره كريم دحيمي فعال حقوق بشر به کمپین گفت که دفن پیکر فعالان اعدام شده عرب در شهرهای دیگر بارها صورت گرفته است، در همین زمینه پیکر سه برادر حیدری و علی شريفي(نعامی ) اهل ملاشیه شهر اهواز، که در ژوئن ۲۰۱۲ بشکل مخفیانه اعدام شده بودند در اطراف شهر باغملک در چاله ای زیر خرواری از بتن دفن شد. محل دفن این جوانان عرب پس از بیش از یکسال ونیم توسط شاهدان محلی فاش شده و خانواده آنها از محل دفن فرزندانشان مطلع شدند.
همچنین در ماه ژوئن ۲۰۱۴ علی چبیشاط و سید خالد موسوی دو زندانی سیاسی عرب اهوازی پس از اعدام مخفیانه، توسط نیروهای امنیتی در اطراف شهر رامز (رامهرمز) دفن شدند. پس از اعلام خبر اعدام این دو زندانی عرب به خانواده هایشان، نیروهای امنیتی خانواده ها را به شهر رامز برده و محل دفن فرزندانشان را به آنها نشان داده است.
غازی عباسی، جاسم مقدم پناه، عبدالامیر مجدمی و عبدالرضا امیر خنافره چهار زندانی امنیتی عرب اهل فلاحیه بودند که در نوامبر سال ۲۰۱۳ بشکل مخفیانه اعدام شدند و تاکنون محل دفن آنها به خانواده هایشان اعلام نشده و خانواده ها از محل دفن فرزندان خود بی اطلاع هستند.

هیچ نظری موجود نیست: