۱۳۹۳ فروردین ۱۸, دوشنبه

لاریجانی: بهایی محروم از تحصیل نداریم

لاریجانی: بهایی محروم از تحصیل نداریم

[1]
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه مدعی شد در ایران حقوق بهاییان ضایع نمی‌شود و هیچ فردی به دلیل بهایی بودن از تحصیل محروم نیست.
محمدجواد لاریجانی در اثبات ادعای خود، اظهار داشت: «هر کسی که در ایران شهروند ایرانی محسوب می‌شود، طبق قانون اساسی مسوولان جمهوری ‌اسلامی از او حمایت می‌کنند.»
به گزارش ایلنا [2]، لاریجانی با اشاره به قطع‌نامه‌های حقوق بشری اخیر اروپا، گفت: « گزارش‌های حقوق بشری علیه ایران در مورد این‌که حقوق اقلیت‌ها تامین نمی‌شود یک دروغ آشکار است و این چنین اظهاراتی‌ نژاد‌پرستانه، فرقه‌ای و خلاف موازین حقوق بشر است.»
وی افزود: «هیچ فردی به صرف بهایی بودن محاکمه یا از تحصیل منع نمی‌شود. بازداشت و منع تحصیل افراد به خاطر رنگ، ‌‌نژاد و دین ممنوع است. در کشور ما افراد بسیاری دستگیر می‌شوند و شاید هم شیعه اثنی عشری باشند، اما هیچ یک از آن‌ها که به خاطر شیعه بودن دستگیر نمی‌شوند.»
لاریجانی با تاکید بر این‌که بهاییت دین رسمی نیست، اظهار داشت: «مسوولان هیچ‌گاه به صرف بهایی بودن با پیروان این آیین برخورد نکرده‌اند،  چراکه طبق قانون اساسی معتقدند هر شهروند ایرانی از حقوقی برخوردار است و نمی‌توان او را از حقوق مصرح در قانون اساسی منع کرد.»
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاییه در حالی منکر محرومیت بهاییان از تحصیل می‌شود که برخی خبرهای منتشر شده [3] در سال گذشته، از اخراج ۶ دانشجوی بهایی از دانشگاه‌های کشور حکایت می‌کند.
آیدا بندی، طنین ترابی، آزیتا ممتاز، نیلیسا یحیوی، ستایش اسدی و سما هاشمی، از جمله دانشجویانی هستند که سال گذشته از ادامه تحصیل آنان جلوگیری شده است.
اواسط تیرماه ، آیدا بندی شهروند بهایی و دانشجوی ترم دو رشتە زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه پیام نور شیراز از ادامە تحصیل محروم شد. مسوولین این دانشگاه بە آیدا بندی اعلام کردە بودند کە یا مسلمان شود و بە درسش ادامە دهد و یا مانند سایر بهاییان بە خارج از کشور برود.
هفته گذشته، کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای [4] را به تصویب رساند که ضمن انتقاد از نقض حقوق بشر در ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا با صدور سریع و بدون قید و شرط ویزای ورود گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران موافقت کند.
در این قطع‌نامه آمده است: «وضعیت حقوق بشر در ایران هنوز تحت نقض سیستماتیک مداوم حقوق اساسی است.»

هیچ نظری موجود نیست: