۱۳۹۳ مرداد ۱, چهارشنبه

لحظه به لحظه با بحران غزه، روز پانزدهم

لحظه به لحظه با بحران غزه، روز پانزدهم

  1. به گزارش سی‌ان‌ان خطوط هوایی آلمان، لوفت‌هانزا و همین طور خطوط هوایی اتریش و سوئیس پروازهای خود به تل‌آویو، پایتخت اسرائیل را به مدت ۳۶ ساعت به حالت تعلیق در آورده‌اند. پیشتر گزارش‌هایی از برخورد راکت‌های گروه‌های فلسطینی به اطراف فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون تل‌آویو منتشر شده بود.
  2. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام سازمان ملل متحد گزارش داده است که یکی از مدارس محل اسکان آوارگان فلسطینی در غزه روز سه‌شنبه هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است.
  3. خبر فوری
    اداره هوانوردی فدرال آمریکا همه خطوط هوایی این کشور را به مدت ۲۴ ساعت از پرواز به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون تل‌آویو منع کرده است.
  4. بعد از شرکت هواپیمایی دلتا، خطوط هوایی یونایتد آمریکا هم پروازهای خود به فرودگاه بن گوریون تل‌آویو را به حالت تعلیق درآورده است. یونایتد در بیانیه‌ای گفته که در حال همکاری با مسئولان اسرائیلی برای تامین ایمنی مسافران و کارکنانش است.

  5. تظاهرات در اعتراض به حملات علیه غزه در لس آنجلس
  6. خبرگزاری ایسنا بیانیه ای با نام ده ها روشنفکر و هنرمند ایرانی منتشر کرده که در آن آمده است: "ما حملات سبعانه و مکرر دولت اسراییل به مردم فلسطین را محکوم می‌کنیم و از مبارزات مردم فلسطین برای آزادی و حفظ خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنیم".
    فرزانه طاهری، ضیاء موحد، رخشان بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد، لیلی گلستان، مراد فرهادپور، امیرحسن چهل‌تن و... از امضاء کنندگان این نامه معرفی شده اند.
  7. خبر فوری

    احتمال پایان جنگ به زودی

    بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که به سرزمین های فلسطینی در کرانه غربی رود اردن رفته، با ویدیو کنفرانس به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: "امید و عقیده دارم که مذاکرات جاری به نتیجه می رسد و در آینده خیلی نزدیک باعث پایان جنگ می شود".
  8. آسوشیتدپرس: بعد از انتشار گزارش‌هایی از برخورد موشک به نزدیکی فرودگاه تل‌آویو، خطوط هوایی دلتای آمریکا پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کرده است.

  9. مشکل اسرائیل با تونل‌های غزه چیست؟
  10. یونیسف: از ۱۴۶ کودکی که تا کنون در غزه کشته شده‌اند، سن دست کم ۱۰۵ کودک، ۱۲ سال یا کمتر بوده‌ است.
  11. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشست خبری با دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که حماس از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و به این ترتیب مرتکب جنایت جنگی دوگانه می‌شود؛ هم پرتاب راکت به سوی اسرائیلی‌ها و هم به خطر انداختن جان فلسطینی‌ها.
  12. نتانیاهو: حماس در پی پایان دادن به خشونت نیست. ما از ابتدا به دنبال پایان دادن به این وضع بودیم، اما حماس آتش بس را نپذیرفت و به حملات خود ادامه داد. ما هم کاری را که برای دفاع از خود لازم می دانیم می کنیم.

  13. نتانیاهو: حماس یک گروه افراط گرای خشن مانند داعش، القاعده، حزب الله یا بوکو حرام است که به حقوق بشر و حق حیات غیرنظامیان احترام نمی گذارد.
  14. آقای بان از اسرائیل خواست حد اکثر خویشتنداری را نشان دهد. او گفت که همه طرف های درگیر در قبال حفظ جان غیرنظامیان مسئولیت دارند. دبیرکل سازمان ملل از اسرائیل و فلسطینیان خواست که فورا خشونت را متوقف کنند و به گفت و گو بپردازند. او از آنها خواست که به ریشه های مشکلات توجه کنند.
  15. خبر فوری

    بان کی مون در تل آویو

    بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس مشترک خبری در تل آویو: حملات راکتی را محکوم می کنیم. این حملات باید فورا متوقف شود. استفاده از فضاهای غیرنظامی برای اهداف نظامی را محکوم می کنیم. پیام ما به دو طرف روشن است، جنگ را متوقف کنید.
  16. ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا در کنفرانسی در واشنگتن گفته است: بعضی بی‌شرمانه اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کنند و تلاش می‌کنند ما را جنایتکار جنگی جلوه دهند. اما واقعیت این است که ارتش اسرائیل باید جایزه نوبل دریافت کند... یک جایزه نوبل برای جنگیدن در نهایت خویشتنداری.
  17. وزارت دفاع اسرائیل می گوید که یکی از سربازانش امروز در جریان نبرد با حماس در غزه کشته شده است.
  18. کامبیز فتاحی، خبرنگار ما که برای پوشش بحران غزه در اسرائیل به سر می برد، می گوید که اورون شائول، سرباز ۲۰ ساله اسراییلی که به گفته ارتش در غزه ناپدید شده و فرض بر کشته شدن اوست، اهل شهری کوچک به نام 'پوریا' واقع در شمال اسرائیل است. حتی اگر جسد این سرباز هم در اختیار حماس باشد، اسراییل مجبور خواهد بود برای دریافت جسدش امتیازاتی به حماس بدهد.
  19. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در قاهره گفت که پیشنهاد مصر چارچوب اصلی هر توافق آتش بسی در آینده خواهد بود. او گفت که از دیشب که به قاهره وارد شده، با عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، نبیل عربی دبیرکل اتحادیه عرب و ماجد علی فرج رئیس سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت و گو کرده است.
  20. زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل گفته که عملیات ارتش در غزه متوقف نمی‌شود و فعلا آتش بس گزینه‌ای محسوب نمی‌شود. روزنامه جروزالم پست اسرائیل می‌گوید خانم لیونی این اظهارات را در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل بیان کرده و گفته شرایط حماس شرایطی نیستند که مورد قبول اسرائیل، آمریکا، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد.
  21. ویدیو از سایت بی‌بی‌سی عربی: حمله یک اسرائیلی تندرو به خبرنگار بی‌بی‌سی عربی که در نزدیکی مرز غزه در خاک اسرائیل مشغول دادن گزارش زنده است. ببینید
  22. در ادامه تلاشهای بین‎‌المللی برای کمک به حل بحران غزه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در قاهره دیدار کرده است.
  23. ارتش اسرائیل می گوید سربازی که گفته می شد توسط حماس به اسارت گرفته شده، در واقع کشته شده است. نام این سرباز اورون شائول اعلام شده و وزارت دفاع اسرائیل می گوید که در تلاش است تا جسد او را "شناسایی" کند. او یکی از هفت سربازی بود که داخل یک خودروی نظامی مورد حمله حماس قرار گرفت.
  24. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای مذاکره در مورد غزه به اسرائیل سفر می کند.
  25. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که دولت آمریکا قرار است 47 میلیون دلار کمک بشردوستانه به نوار غزه بفرستد.
  26. منابع فلسطینی می گویند که تا کنون ‌۵۷۳ نفر در اثر حملات اسرائیل به غزه کشته شده اند که ۱۲۲ نفر از آنها کودک بوده اند. شمار زخمی ها ۳۶۵۰ نفر اعلام شده است.
  27. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که حماس به دنبال جلب همدلی افکار عمومی جهان با نمایش اجساد کشته شدگان غیرنظامی فلسطینی در تصاویر تلویزیونی است. او گفته است: "در حالی که ما تلاش می کردیم از کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی جلوگیری کنیم، حماس خواهان کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی است. هرچه بیشتر، بهتر". به گفته آقای نتانیاهو، اسرائیل با تلفن، پیامک تلفنی و ریختن اعلامیه از هوا، از ساکنان منطقه شجاعیه خواسته بود آنجا را ترک کنند و به آنها گفته بود کجا امن است، اما حماس از فلسطینی ها خواست در شجاعیه بمانند.
  28. وزیران خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا با صدور بیانیه‌ای اعتراض‌های خشونت‌آمیز و ضدیهودی به درگیری‌های غزه را محکوم کردند.
  29. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی در غزه گزارش داده است که یک کودک و سه زن که یکی از آنها باردار بوده، در حملات روز سه‌شنبه کشته شده‌اند.
  30. شبکه الجزیره گزارش داده است که اسرائیل درخواست سازمان ملل برای آتش بس چند ساعته برای تأمین نیازهای انسان دوستانه را رد کرده و گفته است که به دلایل امنیتی نمی تواند این درخواست را بپذیرد.
  31. هواداران خشمگین فلسطینیان در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه در محله ای در شمال پاریس تظاهرات کردند. گروهی از آنها به مغازه‌های یهودیان حمله کردند و بعضی مغازه‌ها را آتش زده‌اند.
     
  32. از آغاز درگیری‌ها حدود ۶۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که حدود ۸۵ درصد آنها غیر نظامی هستند. ۲۷ نظامی و دو غیر نظامی اسرائیلی هم در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.
  33. وزارت دفاع اسرائیل این تصویر را منتشر کرده و گفته است که حماس در منطقه شجاعیه در شرق شهر غزه در مساجد و ساختمان‌های مسکونی موشک و راکت انبار می‌کند، اعضای مسلح گروه در این ساختمان‌ها پناه می‌گیرند و از آنجا به تونل‌های زیرزمینی راه دارند.
  34. بعضی منابع فلسطینی در غزه گزارش داده بودند که صبح امروز به وقت محلی یک آتش بس موقت برای تأمین نیازهای بشردوستانه برقرار می شود، اما منابع ارتش اسرائیل می گویند که دستورالعملی در این مورد به آنها نرسیده و آنها به حملات خود ادامه خواهند داد.

  35. اسرائیل در طول شب گذشته بیش از هفتاد نقطه، از جمله چند مسجد و یک مجمتع ورزشی را در نوار غزه مورد حمله قرار داد.


  36. وزارت دفاع اسرائیل می گوید که سیستم دفاع هوایی این کشور امروز یک موشک فلسطینی را بر فراز تل آویو رهگیری و منهدم کرده است.
  37. یووال استاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل دیروز به بی‌بی‌سی فارسی گفت که اسرائیل برای آتش بس آمادگی دارد، اما حاضر به پذیرش هیچ یک از شرایط حماس نیست. متن گفت و گو را اینجا بخوانید.
  38. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به قاهره سفر کرده‌اند تا برای برقراری آتش بس در غزه تلاش کنند.
  39. با شدت گرفتن درگیری در غزه و افزایش تلفات غیرنظامی، تلاش دیپلماتیک برای برقراری آتش بس افزایش یافته است. همزمان، ارتش اسرائیل تایید کرده که یک نظامی این کشور در حین عملیات غزه "مفقود" شده است.

نکات مهم

به روز شده: 10 ساعت 21 دقیقه پیش
  • درگیری خونین میان اسرائیل و حماس از دو هفته پیش آغاز شد.
  • این درگیری به دنبال کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی و همچنین یک نوجوان فلسطینی شروع شد.
  • در دو هفته گذشته حدود ۶۰۰ فلسطینی که اکثرا غیرنظامی هستند کشته شده‌اند. همچنین ۲۹ اسرائیلی کشته شده‌اند که ۲ نفر از آنها غیرنظامی بودند.
  • اسرائیل حماس را متهم می‌کند که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. مقامات اسرائیلی می‌گویند که حماس موشک‌های خود را در مساجد، مدارس و ساختمان‌های مسکونی مخفی می‌کند و از آنجا به اسرائیل راکت و موشک پرتاب می‌کند.
  • اسرائیل می‌گوید که هر روز صدها راکت از غزه به سوی مناطق مسکونی در اسرائیل پرتاب می‌شود که بسیاری از آنها با سیستم دفاعی موسوم به "گنبد آهنین" در هوا رهگیری و منهدم می‌شود.
منبع:بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: