۱۳۹۳ مهر ۹, چهارشنبه

جزییات رانت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در دولت احمدی نژاد

جزییات رانت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در دولت احمدی نژاد

arsalan-Fathipour-Sahamnews«ارسلان فتحی پور»رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رانت ۷هزارمیلیارد تومانی سه صراف با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: سه صراف درسال ۹۰ با همکاری بانک مرکزی ۷ هزار میلیارد تومان سود کرده اند که اکنون این رانت نسبت به پرونده سواستفاده مالی سه هزارمیلیارد تومانی اهمیت بیشتری دارد.
به گزارش‌سحام به نقل‌از وب‌سایت‌انتخاب وی گفت؛ کمیسیون‌اقتصادی با بررسی‌های صورت گرفته تمام اسناد ومدارک مربوط به این پرونده را تهیه کرده و گزارش‌آن درجلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان ارائه شد وهم اکنون نیزاین پرونده به قوه قضائیه ارسال شده است.
فتحی پور با بیان اینکه این رانت دردولت دهم انجام شده است گفت: مسئولان دولت در زمان وقوع این رانت باید پاسخ‌گو باشند.
فتحی پورهم‌چنین تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی جزییات و نحوه دسترسی به این رانت را منتشر خواهد کرد تا با خاطیان این پرونده برخورد قانونی شود.
این درحالی‌ست که درشهریور ۱۳۹۰ مسئولین و رسانه ها از کشف سواستفاده بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند که شخصی بنام مه آفرید امیرخسروی توانست مبلغ ۳ هزارمیلیارد تومان(سه تریلیون تومان) و یا ۲۸۰۰ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران به سرقت ببرد. این بزرگ‌ترین سوء استفاده مالی درتاریخ ایران بوده‌است. این اختلاس که ازطریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شده‌است، منجر به لغو مجوز بانک آریا و دستگیری رئیس آن امیرمنصورآریا وافراد دیگری شده‌است. بانک ملی، بانک سامان، بانک سپه، بانک صنعت و معدن و بانک پارسیان از جمله بانک‌های درگیر درسوء استفاده مالی بوده‌اند. هنگام بررسی پرونده مشخص شد که محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران درسوء استفاده مالی سه هزارمیلیاردی دخیل بود. وی قبل از دستگیری به کانادا گریخت.
پیش‌تر وب‌سایت رادیو کوچه طی گزارشی با عنوان«رسیدگی به پرونده اختلاس ۳۰۰۰میلیاردی با تطمیع بازجو متوقف شد» عنوان کرده بود که یکی از مردان رازآلود این پرونده، کسی نیست به جز«سیدحمید پورمحمد گل سفید» قائم مقام وقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. فردی که به گفته شاهدان و مطلعان دراغلب معاملات بزرگ اقتصادی و انتصابات بانکی دست دارد و اغلب جابجایی‌های درون بانک مرکزی و بانک‌های کشور با نظراوانجام می‌شود و اوست که تبدیل به مافیای پشت پرده فعالیت‌های بانکی درایران شده است. تا جایی که با اراده وی تعدادی از نمایندگان مجلس علیه تنها مدیربانکی که از نیروهای وی نیست- یعنی همتی، مدیربانک ملی- تومار می‌نویسند و از وزیر بابت اقدامات وی و برای اعمال فشار طرح سوال می‌کنند. وحتی فرمان رهبری درخصوص پایان تصدی‌گری بانک‌ها و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها با نظر وی بی‌عمل می‌ماند.
این وب‌سایت با اشاره به نوسان قیمت ارز در سالهای ۱۳۹۰-۱۳۸۹ نوشته است:«سیدحمید پورمحمد گل سفید» اکنون معاون برنامه‌ریزی فعلی آقای نوبخت است و درنهاد ریاست جمهوری هم صاحب نفوذ زیادی شده است، به طوری که مدیرعامل فعلی بانک سپه نیز که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۸۸ به تیم اسفندیار رحیم مشایی پیوست، با توصیه واعمال نفوذ وی به این سمت گمارده شده است. واین درصورتی است که«محمود خاوری» که اینک فراری بوده و معضل بزرگی برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شده از نیروهای شماره یک وی بوده که در زمان حضوراولیه خاوری درکانادا پس ازعزل از مدیریت بانک سپه یکی از نمایندگان کنونی مجلس با نظر وی به کانادا رفته و خاوری را به ایران بازگرداند و با سفارش مستقیم پورمحمد خاوری به عنوان مدیرعامل بانک ملی معرفی شد.
hamid-poormohamad-saham-news
پورمحمد آبان سال ۱۳۹۰ بازداشت و پس از گذراندن دوره بازداشت با وثیقه سنگین آزاد شد و بی‌سروصدا بانک مرکزی را ترک کرد، اما آزادی وی و حضورش درجلسه کارگروه توسعه صنعت پتروشیمی به ریاست«محمدرضا رحیمی» جنجال آفرید؛ مسوولان دولتی او را مبرا از اتهام‌های وارده دانستند و محمود احمدی‌نژاد به عنوان بالاترین مقام دولتی، به طورصریح از بازداشت پورمحمدی انتقاد کرد و درهمایش«تبیین طرح تحول نظام بانکی» گفت:«چرا انتقام از ملت می‌گیرید؟ آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید؟»
در ادامه این گزارش آمده است: اخیرا مدیرعامل بانک سپه طی حکمی و با توصیه حمید پورمحمد،«شکربیگی» بازجوی اصلی پورمحمدی درپرونده اختلاس کلان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را به عنوان مدیرکل حراست بانک سپه منصوب کرده است.«شکربیگی» از کارکنان وزارت اطلاعات و نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی ست که با جریان موسوم به انحرافی ارتباطی تنگاتنگ دارد، به طوری‌که پس ازانتخاب وی به سمت مدیرکل حراست بانک سپه، نه تنها روند تعقیب قضایی«حمید پورمحمد» به عنوان یکی از متهمان اصلی ردیف دوم پرونده متوقف شده است، بلکه بانک سپه بیش از پیش تحت نفوذ شدید باند اسفندیار رحیم مشایی و باند امنیتی ارومیه درآمده است.
بنا به گفته برخی منابع آگاه درون بانک سپه، این مدیرحراست که سوابق حراستی نداشته با ایجاد فضای امنیتی برای روسای ادارات و شعب بانک کلاسهای ضد تروریسم وامنیتی برگزار کرده و با ایجاد فضای امنیتی و تحکم به مدیران رده بالاترازخود مانند اعضای هیات مدیره بانک و روسای ادارات آنان را وادار به شرکت دراین کلاس‌ها می‌نماید وبه دلیل داشتن دست پر نزد  پورمحمد از قدرت عمل خاصی دربانک و سازمان مدیریت برخوردار است.

هیچ نظری موجود نیست: