۱۳۹۳ مهر ۹, چهارشنبه

افزايش ۳. ۶ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد

افزايش ۳. ۶ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد


مرگ و مير ناشی از اعتياد نيز در تهران ۳۰ درصد با رشد مواجه بوده است/ يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور حتم آمار آن افزايش يافته است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزايش مرگ و مير ناشی از اعتياد در کشور گفت: در پنج ماهه نخست امسال مرگ و مير ناشی از اعتياد ۳. ۶ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، بابک دين‌پرست امروز (چهارشنبه) در جلسه کميته فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينکه وضعيت رضايت‌بخشی از ميزان شيوع اعتياد وجود ندارد، گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در زمينه مبارزه با مواد مخدر در کف خيابان رضايت عمومی وجود ندارد به همين دليل است که مصون سازی و کاهش تقاضا بايد در اولويت چرخه مبارزه با مواد مخدر قرار بگيرد.
وی با اشاره به آمار شيوع‌شناسی اعتياد در سال ۹۰ گفت: بر همين اساس يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور حتم آمار آن افزايش يافته است.
دين‌پرست با تاکيد بر سياست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر و قانون‌های موجود در اين زمينه گفت: وظيفه کميته فرهنگی؛ صيانت، حمايت و محافظت از ۷۶ ميليون جمعيت سالم در کشور است.
وی با بيان اينکه برخی برنامه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر مربوط به سال گذشته بوده و فاقد اثربخشی است، گفت: نمی‌دانيم چرا ساختارشکنی برای ما سخت است، بايد شيوه‌های غيرموثر سنتی را کنار گذاشته و با جسارت، برنامه‌های نوين را جايگزين کنيم.
مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی کليد می‌خورد
وی با اشاره به ظرفيت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاکيد کرد: بررسی‌های اوليه‌ای برای حضور در فضای مجازی را انجام داده‌ايم و قرار است به صورت نظامند و قانون مدار در فضای مجازی فعاليت کنيم.
به گفته وی کسب لذت، کنجکاوی، تفريح و مشکلات روحی و روانی مهم‌ترين عوامل گرايش افراد به مصرف مواد مخدر هستند.
وی با اشاره به آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ تصريح کرد: براساس اين آمار ۲۰۰ هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد از دست داده‌اند و فاصله مصرف تا مرگ سه ساعت بوده است.
دين‌پرست ادامه داد: در طول پايان سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۲ و شش ماهه اول سال جاری ۶۴ هزار معتاد متجاهر دستگير و مشمول ماده ۱۶ شده‌اند که تنها دوازده هزار نفر از دستگير شدگان مربوط به شش ماه اول امسال بوده و سه هزار نفر آن‌ها تهرانی بوده‌اند.
به گفته وی برخی از دستگير شدگان بين ۱۸ تا ۲۰ سال، ۴۰ درصد بين ۳۰ تا ۴۰ سال ۳۹ درصد بی‌خانمان و ۴ درصد دارای تحصيلات بالای ليسانس بوده‌اند.
دين‌پرست با اشاره به اينکه سال گذشته مرگ و مير ناشی از اعتياد ۳. ۳ درصد کاهش يافته بود، گفت: اين درحالی است که در پنج ماهه اول امسال مرگ ومير ناشی از اعتياد ۳. ۶درصد افزايش داشته است.
رشد ۳۰ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد در تهران
به گفته دين پرست مرگ و مير ناشی از اعتياد نيز در تهران ۳۰ درصد با رشد مواجه بوده است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از گسترش مواد روانگردان جديد (nps) در دنيا خبر داد و گفت: اين مواد با پايه گياهی با نام‌های آقای خوشحال و صخره و... توليد می‌شوند و منشاء مواد توليد شده آن‌ها تحت کنترل نيست و به عنوان تهديد جدی در دنيا مطرح است.
وی خاطر نشان کرد: تعداد اين مواد از ۲۵۴ مورد در سال ۲۰۱۰ به بيش از ۴۰۰ مورد رسيده است.
وی با اشاره به اينکه تا به امروز هيچ گزارشی مبنی بر وجود اين روانگردان‌ها در کشور ارائه نشده است، گفت: اما بعيد نيست در آينده گزارشاتی مبنی بر توزيع و مصرف اين مواد در استان‌ها داشته باشيم.

دين پرست ادامه داد: براساس آخرين طرح شيوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰، ۲۶ درصد معتادان مصرف کنندگان شيشه، ۵۵ درصد ترياک و مابقی هروئين و حشيش و غيره هستند.

هیچ نظری موجود نیست: