۱۳۹۳ دی ۲۸, یکشنبه

واگذاری ۵% سهام پست بانک به 'بزرگترین بدهکار بانکی ایران'

واگذاری ۵% سهام پست بانک به 'بزرگترین بدهکار بانکی ایران'

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران، گفته است که بخشی از سهام "پست بانکی" به طور قسطی به کسی واگذار شده که به عنوان بزرگترین بدهکار بانکی کشور معرفی شده و هرگونه فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی با او منع شده بود.

به گزارش بی بی سی، آقای کاتب گفته است سازمان خصوصی سازی فهرست ۱۱۲ شخص حقیقی و حقوقی را برای ممنوعیت استفاده از خدمات بانکی برای بانک مرکزی می‌فرستد تا پیش از تسویه بدهی‌های خودT به آنها خدمات بانکی داده نشود.

با این حال به گفته آقای کاتب سازمان خصوصی‌سازی "برخلاف سیاست‌های خود" با واگذاری ۵درصد سهام "پست بانک" به شرکتی موافقت می‌کند که نام آن و مالکانش در فهرست ۱۱۲ بدهکار بزرگ بانکی قرار داشته است.

مساله بدهکاران بزرگ و ناتوانی بانک‌های ایرانی در گرفتن مطالباتشان یکی از مشکلات عمده اقتصاد ایران است. آن طور که مقام‌های ایرانی می‌گویند حجم این مطالبات به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

پست بانک بانکی دولتی است که برای ارائه خدمات مالی از طریق شبکه پستی ایجاد شده و از جمله عمده‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات بانکی در روستاهای ایران است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: "چگونه ممکن است بخشی از سهام یک بانک دولتی به فردی واگذار شود که به عنوان بزرگترین بدهکار شبکه بانکی از طریق مراجع رسمی اعلام شده است؟"

آقای کاتب همچنین از روند کلی خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی انتقاد کرده و گفته "شاهد ایجاد معضلات فراوانی در این موضوع هستیم."

از حدود ده سال پیش با دستور علی خامنه‌ای روند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در ایران تسهیل شده است.

گفته می‌شود که بازدهی شرکت‌های دولتی پایین است و بخش خصوصی انگیزه اقتصادی بیشتری برای بالا بردن بازدهی شرکت‌ها دارد. اما روند واگذاری شرکت‌ها، از جمله واگذاری آنها به نهادهای حکومتی با عنوان "خصوصی‌سازی" انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: