۱۳۹۳ دی ۲۸, یکشنبه

به گزارش پارسینه، در دولت گذشته برای کنترل قیمت ارز، میلیاردها دلار از پول کشور را به صرافی‌های دوبی و استانبول فروختند

بازخوانی پرونده مفاسد دولت گذشته/
معاون اول رئیس‌جمهوری: با وجود اعلام سیاست واگذاری فروش نفت به بخش خصوصی در دولت گذشته اما هیچگاه این وعده محقق نشد و به‌جای بخش خصوصی واقعی، 7/2 میلیارد دلار در اختیار فردی به نام قرار گرفت که تاکنون به دولت باز نگشته است.
به گزارش پارسینه، در دولت گذشته برای کنترل قیمت ارز، میلیاردها دلار از پول کشور را به صرافی‌های دوبی و استانبول فروختند
وزیر امور اقتصادی و دارایی: بزرگترین مشکل اقتصادی ایران نقش بالای دولت در آن و فقدان بخش خصوصی توانمند است
وزیر صنعت، معدن و تجارت: به طور قطع نجات تولید در صادرات است. از معاون اول رئیس جمهوری درخواست می‌کنیم در بودجه سال 94 ردیفی برای جوایز صادراتی در نظر بگیرند
وزیر جهادکشاورزی: تولید کشور هم‌اکنون اقتصادی نیست و تا این تولید اقتصادی نشود، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند

گروه اقتصادی روزگذشته فعالان بخش خصوصی در چهل و سومین هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران میزبان معاون اول رئیس جمهوری و وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بودند تا راه‌های همکاری بیشتر بخش خصوصی و دولت را بررسی کنند. در این جلسه معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر همکاری با بخش خصوصی واقعی ناگفته‌هایی از پشت پرده فسادهایی که طی سال‌های گذشته با نام همکاری با بخش خصوصی اتفاق افتاده است و میلیارد‌ها دلار از سرمایه بیت المال را به تاراج برده است، بیان کرد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سیاست دولت گذشته در راستای سپردن فروش نفت به بخش خصوصی، گفت: اگرچه این وعده از سوی دولت اعلام شد، اما هیچگاه فروش نفت به بخش خصوصی واقعی سپرده نشد و این در شرایطی بود که 2 میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کشور در اختیار فردی به نام بابک زنجانی قرار گرفت که معادل این پول، یا نفت یا پول به او دادند که بین پیمانکاران فروش نفت توزیع کند.
اسحاق جهانگیری افزود: اگر پول بابک زنجانی به خزانه دولت برنگردد، روسیاهی آن برای کشور باقی خواهد ماند، چراکه مردم منتظر هستند خبرهای بازگشت این پول به خزانه را بشنوند. وی تصریح کرد: تا این لحظه که نزدیک به یک سال از دستگیری او می‌گذرد، ما به عنوان دولت چیزی عایدمان نشده است. این پول در جایی است که باید به بیت‌المال برگردد.
وی با بیان اینکه سؤال دولت این است که این فرد چگونه وارد سیستم دولت شده و چطور درآمد دولت را تحصیل کرده است، در حالی که جواب مشخصی به ما داده نمی‌شود و اگر پاسخ این سؤال مشخص نشود، به طور قطع افراد دیگری در سیستم دولت و حکومت نفوذ خواهند کرد.
جهانگیری ادامه داد: بخش خصوصی توانمند ایران هیچ گاه نمی‌تواند ساعت‌ها با رئیس کل بانک مرکزی جلسه خصوصی داشته باشد، در حالی که ما شنیده‌ایم که وی ساعت‌ها با رئیس کل بانک مرکزی در یک اتاق اختصاصی جلسه داشته است و  باید پرسید چه کسی پشت او بوده و دست‌های پشت پرده باید روشن شود.
 22 میلیارد دلار ارز در خارج فروختند
جهانگیری، مورد دیگر اقتصادی دولت گذشته را افزایش نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: براساس تدبیر دولت گذشته و برای کنترل قیمت ارز، میلیاردها دلار از پول کشور را در قالب حواله یا پول نقد به صرافی‌های دوبی و استانبول فروختند و ظرف ۱۷ ماه، ۲۲ میلیارد دلار پول کشور به خارج صادر شد، در حالی که این رقم بسیار تعجب آور است.  معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: در این میان کسانی هستند که به اسم فساد می‌خواهند حواس دولت را از پرونده‌های فعلی منحرف کنند، در حالی که بنای دولت در مبارزه با فساد، عمل به قانون و صراحت در مقابل مردم است.
جهانگیری گفت: دولت رقیب بخش خصوصی نیست و باید بسترساز فعالیت بخش خصوصی باشد. اصلی‌ترین کار ما توجه به صادرات است. وی فرصت استفاده از صندوق توسعه ملی را برای فعالان اقتصادی فرصتی مهم دانست و گفت: صندوق توسعه ملی ۱۰ میلیارد دلار پول دارد که برای سرمایه‌گذاری در بخش ارزی با سود ۶ درصد در سراسر کشور و ۴ درصد در هفت استان محروم وام می‌دهد.
 نقش پررنگ دولت بزرگترین مشکل اقتصاد کشور است
دراین نشست همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بزرگترین مشکل اقتصادی ایران نقش بالای دولت در آن و فقدان بخش خصوصی توانمند است، گفت: مهم‌ترین اقدام در جهت تولید و بهبود رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری آن است که بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود ارتقا یابد. علی طیب نیا، افزود: بدون اصلاح فضای کسب و کار در کشور، راهبرد واگذاری نتیجه ناکارآمدی را به وجود آورده است.  وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای بهبود فضای کسب و کار با بخش خصوصی دنبال خواهیم کرد، اظهار داشت: به سادگی می‌توانیم به رتبه 70 فضای کسب و کار در دنیا دست پیدا کنیم ضمن آنکه طی سال گذشته 20 رتبه ایران در محیط کسب و کار جهانی بهبود یافته است.
 بنا نداریم مالیات واحدهای تولیدی را افزایش دهیم
وزیر اقتصاد همچنین در حاشیه نشست اتاق ایران در خصوص نرخ نفت در بودجه سال آینده، گفت: سه سناریو برای این موضوع در نظر گرفته شده، البته چشم‌انداز روشنی برای این موضوع وجود ندارد. برخی پیش‌بینی‌ها نرخ کمتر از 40 دلار و برخی بالای 70 دلار است اما پیش‌بینی روشنی از قیمت نفت در دست نیست اما آنچه مد نظر است سیاست‌های پولی، ‌ارزی و تجاری است که بتواند در حالت‌های مختلف قابل تنظیم باشد.
 آماده هستیم 50 درصد نیروهای خود را کاهش دهیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه آماده است تا پایان دولت یازدهم 50 درصد نیروهای خود را کاهش دهد. محمدرضا نعمت‌زاده در چهل و سومین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه جایگاه سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری باید در کشور به جایگاه واقعی خود برسد، افزود: به طور قطع نجات تولید در صادرات است.
 وی سپس به قطع جوایز صادراتی از سال 90 اشاره کرد و گفت: از معاون اول رئیس جمهوری درخواست می‌کنیم در بودجه سال 94 ردیفی برای جوایز صادراتی در نظر بگیرند.
 تولید در کشور همچنان اقتصادی نیست
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه عمده گلوگاه کشور در تولید است، گفت: تولید کشور هم‌اکنون اقتصادی نیست و تا این تولید اقتصادی نشود، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.
محمود حجتی با بیان آنکه هم‌اکنون در زمینه مرغ و تخم مرغ بحران تولید داریم، اظهار داشت: هم‌اکنون یک میلیون تن ظرفیت مازاد تولید مرغ و تخم مرغ داریم و با وجود این به دنبال اعمال محدودیت هستیم و این کار به معنی آن است که بهره‌وری و سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت.

ایران

هیچ نظری موجود نیست: