۱۳۹۳ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام‌ جمعه اهل سنت زاهدان و از برجسته‌ترین روحانیون سنی در ایران، در گفتگو با سایت "سنی‌‌آنلاین" ضمن انتقاد از "خشونت، اعدام و صدور احکام سنگین برای مبارزه با معضل مواد مخدر" جزییاتی از چگونگی آزادی مرزبانان ایرانی را بیان کرده است.
امروز چهار سرباز پلیس مرزبانی ایران که به دست گروه جیش‌العدل گروگان گرفته شده بودند به ایران بازگشتند.
مولوی عبدالحمید گفته است که با حمایت استاندار سیستان و بلوچستان "هیئتی مردمی متشکل از افراد تاثیرگذار منطقه" برای مذاکره با گروگانگیران فرستاده شدند.
او گفت: "بنده یک جلد قرآن مجید به همراه پیغامی که حاوی آزادی گروگان‌ها بود، فرستادم."
مولوی عبدالحمید
به گفته مولوی عبدالحمید، گروه جیش‌العدل در ازای رها کردن گروگان‌ها خواهان آزادی بعضی زندانیان بودند، اما در نهایت "به احترام کلام‌الله مجید و حرمت علما و مردم" مرزبانان را آزاد کردند.
امید شه‌بخش، یکی از سران طوایف بلوچ و عضو هیئت میانجی، به مهر گفته است مرزبانان را در منطقه‌ای به نام "پری آب" و در مرز افغانستان تحویل گرفته‌اند.
مولوی عبدالحمید گفته است که هیئت میانجی گروه جیش‌العدل را ترغیب کرده که خواسته‌هایش را از طریق گفتگو مطرح کند. او از "همه طرف‌های درگیر" خواسته است که به جای خشونت، خواسته‌های خود را از طریق گفتگو پی بگیرند.
مولوی عبدالحمید از طرف دیگر هم گفته است: "خشونت، اعدام و صدور احکام سنگین را برای مبارزه با معضل مواد مخدر و نیز مسائل امنیتی کارساز نمی‌دانم."
امید شه‌بخش، یکی از سران طوایف بلوچ و عضو هیئت میانجی نیز با محکوم کردن جیش‌العدل گفته است: "مردم سیستان و بلوچستان از چنین حرکت‌هایی که به ضرر منافع نظام و ملت است به شدت تنفر دارند و برای دستیابی به توسعه و آبادانی استان نیازمند ثبات و امنیت و آرامش هستند."
آقای شه‌بخش گفته است: "برای تحویل گرفتن مرزبانان ایرانی بیش از ۱۱ روز در مرز سرگردان بودیم و در این راستا تلاش های زیادی با استفاده از ظرفیت های مردمی به ویژه سران قبایل و طوایف انجام شد."
او به وبسایت عصر هامون گفت: "در زمان تحویل مرزبانان، آنها با مشاهده ما ترسیدند و چون ترس آنها را مشاهده کردم گفتم من برادر شما هستم و آمده ام شما را به کشورتان برگردانم."
پنج مرزبان ایرانی اواسط بهمن سال گذشته توسط گروه جیش‌العدل ربوده شده و به آن سوی مرزهای شرقی ایران برده شدند و امروز چهار نفر از آنان به ایران بازگشتند.

جمشید دانایی‌فر

گروه جیش‌العدل می‌گوید که گروهبان جمشید دانایی‌فر را کشته است
گروهبان جمشید دانایی‌فر مرزبانی است که به ایران بازنگشته است.
جمشید دانایی‌فر در سال ۱۳۶۶ در محمد آباد در استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم در مرزبانی نیروی انتظامی مشغول به خدمت بود.
فرزند آقای دانایی‌فر یک ماه پس از گروگانگیری او به دست جیش‌العدل به دنیا آمده است.
گروه جیش العدل حدود دو هفته پیش اعلام کرد که یکی از گروگان‌ها را کشته است.
کمی بعد یکی از مقام‌های امنیتی استان سیستان و بلوچستان خبر قتل جمشید دانایی‌فر به دست جیش العدل را کلیک تایید کرد.
اما پس از آن مقام‌های ایرانی می‌گویند که نسبت به سرنوشت او اطمینان ندارند.
روز گذشته از سخنگوی جیش‌العدل نقل شد که این گروه جنازه مرزبان کشته شده را در ازای گرفتن جنازه‌های اعضای خودش تحویل خواهد داد.
امید شه‌بخش گفته است: "متاسفانه به رغم تلاش های بسیار زیاد و رایزنی های قومی و طایفه ای اما موفق به باز پس گرفتن جنازه جمشید دانایی فر نشدیم."
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از همه نهادهای حکومتیکلیک خواسته است که تا روشن شدن سرنوشت مرزبان پنجم، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

هیچ نظری موجود نیست: