۱۳۹۲ آذر ۱۶, شنبه

پنجمین تجمع در رابطه با انتقال آب کارون و اعتراض به آلودگی هوا در اهواز

http://www.youtube.com/watch?v=XJbePkFSBZU

در ادامه سلسله تجمع های حمایت از کارون و برای ممانعت از انحراف آب این رودخانه به سوی کویرهای ahvazمرکزی ایران، پنجمین تجمع موسوم به حلقه انسانی کارون بعد از ظهر امروز پنج شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ مصادف با ۷ آذر ۱۳۹۲ در اهواز برگزار شد. تجمع کنندگان در ساحل غربی این رودخانه با حمل پلاکاردها و دست نوشته هایی به زبان های عربی و فارسی مخالفت خود را با طرح انحراف آب کارون اعلام کردند. مردم در این تجمع ضمن اعلام مخالفت خود با سایر طرح های انتقال آب خواستار توجه فوری دولت به وضعیت نابسامان و بسیار خطرناک آب و هوای اهواز شدند.
همچنین حاضران در این تجمع خواستار  شفاف سازی عملکرد وزارت خانه های نفت، نیرو و کشاورزی شده اند. آنها از تخریب محیط زیست اهواز  توسط شرکت های تابعه وزارت خانه های یاد شده به خشم آمده اند. تجمع کنندگان معتقدند که مهمترین دلایل آلودگی آب و هوا را باید در عملکرد غیر مسولانه این وازرتخانه ها جستجو کرد. فعالان محیط زیست از اهواز گزارش دادند که بیش از سی هزار نفر در تجمع امروز شرکت کردند. در این میان نیروهای امنیتی لباس شخصی و نیروی انتظامی در ابتدای شکل گیری این تجمع ممانعت هایی به عمل آورده و مردم  را تهدید کرده اند.

نیروهای انتظامی در این تجمع با چند خبرنگار محلی درگیر شده و به آنها گفته اند که حق ندارند که این موضوع را پوشش خبری دهند. با گذر وقت و زیاد شدن تعداد مردم در محل تجمع نیروهای امنیتی نیز عقب نشینی کرده و از درگیری با مردم منصرف شده اند. پس از این حادثه خبرنگاران صدا و سیمای استان برای اولین بار در محل تجمع حاضر شده و از این مراسم نمادین فیلمبرداری کردند. خبرنگاران صدا و سیمای استان در تجمع های قبلی مردم حضور نداشته و این نهاد حکومتی به این موضوع بی اعتنا بوده است.
25
 معترضان در این تجمع گفته اند تا عقب نشینی دولت از طرح های انتقال آب کارون و سامان بخشیدن به وضعیت هوای منطقه به تجمع های خود ادامه خواهند داد. چندی پیش در اثر بارش باران اسیدی و گرفتگی هوا ناشی از پراکندگی ذرات معلق اورانیوم خفیف بیش از ۲۰ هزار شهروند اهوازی راهی بیمارستانها شدند. پزشکان محلی در اهواز میگویند که شاهد تولد نوزادان ناقص الخلقه در این شهر و دیگر شهرهای اقلیم هستند. کارشناسان مسائل زیست میحطی و امور بهداشتی معتقدند که آلودگی هوای اهواز به انواع آلاینده ها دلیل اصلی مرگ و میر و تولد نوزادان ناقص الخلقه است. شهر اهواز برای دومین سال پیاپی از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده ترین شهر جهان اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: