۱۳۹۳ تیر ۷, شنبه

د، باید کاپیتولاسیون Capitulation و کنوانسیون وین (قرارداد وین درباره روابط سیاسی) را هم که در سخنرانی‌های آیت‌الله خمینی اشاره می‌شد، بشناسیم.

http://www.youtube.com/watch?v=e_FXe_-A0Zk&feature=em-uploademail-ctrl



در قسمت چهل و ششم خاطرات خانه زندگان ضمن اشاره به دیدگاه‌های موافق و مخالف آیت‌الله خمینی در زندان شاه، به وقایع‌نگاری، پیش‌زمینه‌ها و پیامدهای واقعه پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ پرداختم و در قسمت بعد ضمن اشاره به سید محمد باقر شفتی، حجّه‌الاسلام «با جلال و شکوه»ی که احکام به اصطلاح شرع را خود صادرکرده و اجرا هم می‌نمود، به طیب حاج رضایی که ساواک می‌کوشید واقعه پانزده خرداد سال ۴۲ را زیر سر امثال او جلوه دهد، یادآور شدم که با کشتن «طِیّب»، دوره امثال او به سر رسید 
برای شناخت بهتر از آیت‌الله خمینی و مسائل حول و حوش واقعه ۱۵ خرداد، باید کاپیتولاسیون Capitulation و کنوانسیون وین (قرارداد وین درباره روابط سیاسی) را هم که در سخنرانی‌های آیت‌الله خمینی اشاره می‌شد، بشناسیم.
شاید شما که مخاطب این بحث هستید برخلاف من و امثال من که زمان شاه در زندان با اینگونه موضوعات آشنایی دقیق نداشتیم، به مسئله کاپیتولاسیون و...اشراف کامل و همه جانبه داشته باشید ولی وقتی با دوستان خودم که در میان آنها نویسندگان ارجمندی هم هستند صحبت می‌کنم، می‌شنوم که طرح اینگونه مباحث بسیار ضروری است و آنان با فروتنی می‌گویند از آن جز کلیاتی مبهم و دقیق نمی‌دانند.
متاسفانه ژورنالیسم مبتذل سیاسی که از مؤثرترین فریبکاری‌های رسانه‌ای است، ژورنالیسمی که در بسیاری از مواقع از دانش سیاسی تهی‌ست، بسیاری از ما را سر کار گذاشته‌ و با سطحی‌نگری خو داده‌است. بیشتر با «فَست فود»های فیسبوکی و تویتری را گاز می‌زنیم و حال می‌کنیم. واقعش دید و نگاه ما کمسو شده‌است...
در این قسمت به کاپیتولاسیون اشاره می‌کنم. توجه همه زندانیان سیاسی را به اینگونه مباحث جلب می‌کنم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کاپیتولاسیون چیست؟
کاپیتولاسیون capitulation قضاوت کنسولی یا بهتر بگویم «قضاوت‌سپاری»، سپردن حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع خارجی به نمایندۀ حقوقی دولت خارجی است. این حق نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی برای حمایت از کارگزاران دولت‌های استعماری از جانب دولت‌هایی مانند ایران و عثمانی داده شد.
...
کاپیتولاسیون در تاریخ قوانین بین‌الملل به معنای هر گونه موافقت نامه‌ای است که در آن یک کشور به کشور دیگر پروانه می‌دهد که از قوانین قضایی خود برای اتباع خود که در داخل مرزهای آن کشور زندگی می‌کنند استفاده کند. 
کاپیتولاسیون به این معنا که گفتم با کلمه نظامی کاپیتولاسیون capitulation بسیار فرق دارد که دومی به معنای سرندر (surrender) تسلیم ارتش یک کشور در پایان جنگ در مقابل ارتش کشور دیگری می‌باشد.
...
قضاوت کنسولی (یا همان قضاوت‌سپاری) در آغاز بین حکمرانان اروپایی و سلاطین عثمانی بسته شد. پادشاهان عثمانی بدین سبب این موافقت نامه را با اروپا امضا کردند که نمی‌خواستند دخالتی در قضاوت بر بازرگانان و زیارت کنندگان مسیحی داشته باشند.
سایت همنشین بهار
http://www.hamneshinbahar.net 
خاطرات خانه زندگان
http://www.hamneshinbahar.net/index.p...

هیچ نظری موجود نیست: