۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

اسرائیل 'مسئول مرگ دستکم ۴۴ پناهجوی فلسطینی در غزه'


سازمان ملل متحد در پی تحقیقات خود نتیجه گیری کرده است که دستکم ۴۴ فلسطینی هنگام پناه گرفتن در هفت مدرسه سازمان ملل در جریان جنگ تابستان گذشته در غزه در اثر "اقدامات اسرائیل" جان خود را از دست داده اند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که او این گونه اقدامات را سرزنش می کند و تاکید کرد که به مراکز سازمان ملل نباید تعرض شود.
این تحقیقات همچنین دریافت که سه مدرسه خالی سازمان ملل برای انبار کردن سلاح مورد استفاده فلسطینی ها قرار گرفت و در دو مورد آنها احتمالا از آنجا اقدام به شلیک کرده اند.
آن مناقشه ۵۰ روزه جان ۲۲۶۰ نفر را گرفت.
به گفته سازمان ملل حداقل ۲۱۹۸ نفر آنها، از جمله ۱۴۸۶ غیرنظامی، فلسطینی بودند. ۶۷ نفر از جمله ۶ غیرنظامی هم در اسرائیل کشته شدند.

'نهایت وخامت'

آقای بان در ماه نوامبر شروع تحقیقات توسط یک هیات مستقل درباره ۱۰ حادثه در مدارس تحت مدیریت سازمان پناهندگان فلسطینی ملل متحد در فاصله ۸ ژوئیه تا ۲۶ اوت ۲۰۱۴ را اعلام کرد.
هم اسرائيل و هم گروه پیکارجوی حماس که غزه تحت کنترل آن است،‌گفتند که با تحقیقات تحت سرپرستی پاتریک کامارت ژنرال بازنشسته هلندی همکاری خواهند کرد.
گزارش ۲۰۷ صفحه ای هیات محرمانه باقی خواهد ماند، اما سازمان ملل خلاصه ای از یافته های آن را دوشنبه منتشر کرد.
در این خلاصه آمده است:‌ در یک مورد یک مدرسه دخترانه هدف اصابت ۸۸ خمپاره ارتش اسرائیل قرار گرفت. یک مدرسه دخترانه دیگر هدف یک گلوله ضدتانک قرار گرفت و به یک مدرسه دیگر هم موشک اصابت کرد.
براین اساس یک مدرسه چهارم و محیط اطراف آن "بدون اخطار قبلی دولت اسرائیل هدف شلیک گلوله های ۱۵۵ میلیمتری انفجار قوی قرار گرفت."
آقای بان در نامه ای پیوست خلاصه تحقیقات نوشت:‌ "این نهایت وخامت اوضاع است که امید و اعتماد کسانی که برای پناه گرفتن به آنجا رفتند... ضایع شد."
او همچنین ابراز تاسف کرد که گروه های پیکارجوی فلسطینی با استفاده از مدارس سازمان ملل به عنوان انبار سلاح آنها را به خطر انداختند.
این گزارش دریافت که سلاح های پیکارجویان در سه مدرسه انبار شد هرچند این مدارس در آن زمان به عنوان سرپناه مورد استفاده نبود.
گزارش دریافت که پیکارجویان فلسطینی احتمالا از دو مدرسه شلیک کردند که به گفته آقای بان "غیرقابل قبول است."

هیچ نظری موجود نیست: