۱۳۹۲ آبان ۱۰, جمعه

اسامی و مشخصات تعدادی از زندانیان سیاسی و مدنی کرد محکوم به اعدام


هرچند ممکن تعداد زندانیان سیاسی محکوم به اعدام بیش از این تعداد هستند. ولی آنچه اهمیت ویژه دارد که بعد از سر کار آمدن دولت روحانی و شعار آزادی زندانیان سیاسی تعداد اسامی زندانیان سیاسی محکوم به اعدام افزایش یافته و چند نفر از فعالین سیاسی و مدنی کرد هم اعدام شدند.
و از همه مهمتر سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در مناطق کردنشین و نسبت به فعالین کرد هیچ تغییری نکرده و از قبل هم بدتر و فضای جامعه کردستان هم امنیتی تر شده است.
بنابه گزارشات "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی " در حال حاضر اگر اعدام چندین زندانی سیاسی کرد وجود دارد و بخصوص بعد از صفر امام جمعه مریوان به تهران و پیگیری پرونده زانیار و لقمان مرادی ، مبنی برای اجرای کردن حکم اعدامشان ، احتمال اعدام این دو زندانی سیاسی کرد افزایش یافته است.
زانیار مرادی فرزند اقبال از اهالی مریوان در سال 1388 از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به اتهام قتل پسر امام جمعه مریوان و عضویت در یک حزب کردی مخالف نظام به اعدام محکوم شد . زانیار اکنون در معرض خطر اعدام در زندان رجایی شهر کرج محبوس است .
لقمان مرادی فرزند عثمان متولد سال 1362 مریوان که در سال 1388 بهمراه زانیار مرادی دستگیر و پس از ماهها تحمل شکنجه به حکم ضد انسانی اعدام محکوم شد.
دیوان عالی کشور حکم اعدام این دو زندانی را تأئید کرده و حکم هر لحظه قابل اجراست .
هوشنگ رضایی اهل نهاوند در سال 1389 در تهران بازداشت شده و پس از ماهها شکنجه از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به اتهام عضویت در یک حزب کردی از سوی قاضی مقیسه به اعدام محکوم شده است.
منصور آروند ، در تابستان سال 1390 به اتهام همکاری با یک حزب کردی مخالف جمهوری اسلامی به اعدام محکوم و اکنون در زندان مرکزی اورمیه بسر می برد.
رضا ملازاده در تابستان 1390 دستگیر و به اتهام همکاری با احزاب کردی به مجازات اعدام محکوم شده و در زندان اورمیه دربند است.
بهروز آلخانی فرزند فارس متولد سال 1364 سلماس که در سال 1388 از سوی مأموران اداره اطلاعات سلماس بازداشت شد و در سال 1390 در دادگاهی چند دقیقه ای به اتهام عضویت در یک حزب کردی و شرکت در قتل دادستان خوی از سوی شعبه یک دادگاه اورمیه به حکم اعدام محکوم شد . بهروز آلخانی نیز در زندان اورمیه محبوس است .
سیروان نژاوی در سال 1390 به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب مخالف نظامی ایران به حکم ضد بشری اعدام محکوم شد و در زندان اورمیه در انتظار اجرای حکم است .
علی افشاری اهل مهاباد در سال 1389 در شهرستان بوکان دستگیر و یکسال بعد در زندان اورمیه حکم اعدام به وی ابلاغ می شود . اتهام او عضویت در یک حزب مخالف نظام است.
رزگار افشاری اهل مهاباد در سال 1389 در این شهر همراه با سه برادرش بنامهای علی ، ولی و سلطان دستگیر و به اعدام محکوم شده است .
ابراهیم عیسی پور اهل سردشت به اتهام همکاری با یک حزب کردی محکوم به اعدام است و اکنون در زندان اورمیه بسر می برد.
سید جمال محمدی اهل سلماس در سال 1387 از سوی مأموران اداره اطلاعات سلماس بازداشت به اتهامات سیاسی به اعدام محکوم شده است .
سید سامی حسینی متولد سال 1358 سلماس که همزمان با سید جمال محمدی در سال 87 دستگیر و اکنون در زندان اورمیه در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد .
عبدالله سروریان فعال سیاسی که از سوی اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر به اتهام محاربه به اعدام محکوم است و اکنون در زندان مرکزی اورمیه بسر می برد.
حسین فروهیده در سال 1387 دستگیر و به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کردی به اعدام محکوم شده است . وی نیز در زندان اورمیه محبوس است.
حبیب الله لطیفی متولد سال 1362 در سال 1386 از سوی اداره اطلاعات سنه دستگیر و یکسال بعد از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اتهام محاربه از طریق عضویت در یک حزب سیاسی مخالف جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد . حبیب در زندان مرکزی سنه است .
بختیار معماری 35 ساله اهل مریوان در سال 1389 از سوی مأموران اداره اطلاعات مریوان دستگیر و در سال 1390 به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است ، وی اکنون در زندان سنه بسر می برد .
سمکو خورشیدی اهل شهرستان بانه در سال 1390 از سوی نیروهای امنیتی در تهران دستگیر شده و در دادگاه انقلاب سقز به اتهام عضویت در یک حزب مخالف نظام به اعدام محکوم شده است . سمکو در زندان مرکزی سقز است .
مصطفی سلیمی اهل سقز در سال 1382 در نهاوند دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب سقز به اتهام همکاری و عضویت در یک حزب کردی به اعدام محکوم شد .
شیرکو معارفی در سال 1387 از سوی مأموران سپاه پاسدران دستگیر و به زندان مرکزی سقز منتقل شد . دادگاه انقلاب سقز شیرکو را به اتهام عضویت در یک حزب کردی به اعدام محکوم کرده است . خطر اعدام وی را در زندان سقز تهدید می کند.
رشید آخکندی 55 ساله اهل سقز در سال 1387 در اصفهان دستگیر و در همان سال از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام محاربه به اعدام و سی سال تبعید به زندان میناب محکوم شد . آخکندی اکنون در زندان سقز بسر می برد.
سامان نسیم در تابستان سال 1390 دستگیر و به اتهام همکاری با یک حزب سیاسی کردستان به اعدام محکوم شد و اکنون در زندان مهاباد است .
انور رستمی در سال 1387 دستگیر و به اتهام محاربه به حکم ضد بشری اعدام محکوم شد . این زندانی سیاسی اکنون در زندان شهرستان ماکو محبوس است .
علی احمد سلیمان که پس از تحمل شش سال حبس به اتهام عضویت در پژاک تحت فشار اداره اطلاعات به حکم اعدام محکوم شد و اکنون در زندان مرکزی اورمیه در خطر اعدام قرار دارد . علی احمد سلیمان بارها از زندان به بازداشت گاههای سپاه منتقل و تحت شکنجه قرار گرفته است .
صابر مخلد موانه اهل اورمیه که در تیرماه سال 1391 دستگیر و بعد از سپری کردن سه ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به اتهام همکاری با احزاب کردی به اعدام محکوم شد . صابر مخلد هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه بسر می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست: