۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه



دولت روسیه دست داشتن در قتل نمتسوف را رد کرد


بوریس نمتسوف روز گذشته به ضرب چهار گلوله کشته شد
دولت روسیه، به‌شدت ادعای گروه‌های منتقد دولت مبنی بر دست داشتن کرملین در قتل بوریس نمتسوف را رد کرده است.
یکی از سخنگویان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به بی‌بی‌سی گفته است که چنین ادعایی بی‌پایه است.
آقای نمتسوف، منتقد دولت پوتین و معاون سابق نخست‌وزیر روسیه، هنگام عبور از پلی در نزدیکی کاخ کرملین مسکو چهار بار از پشت هدف قرار گرفت و کشته شد.
آقای پوتین در پیامی به مادر آقای نمتسوف مرگ او را تسلیت گفته و قول داده است که از هیچ تلاشی برای یافتن قاتل پسرش دریغ نکند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با محکوم کردن قتل بوریس نمتسوف، معاون سابق نخست‌وزیر روسیه، کمیته‌ای را برای تحقیق و پاسخگویی درباره این اقدام تعیین کرده است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم از قتل آقای نمتسوف ابراز تاسف کرده‌اند.

کمیته تحقیق کاخ کرملین

گروهی که توسط آقای پوتین تشکیل شده، در اولین بیانیه‌اش گفته است که آقای نمتسوف به هنگام عبور از پلی در نزدیکی کرملین هدف چهار ضربه گلوله از ناحیه پشت قرار گرفت.
به گزارش این کمیته، این حمله با دقت برنامه‌ریزی شده بود و قاتلان که پس از تیراندازی با اتومبیل از صحنه گریختند، از برنامه‌های آقای نمتسوف آگاه بودند.
این کمیته می‌گوید که تحقیقات آنها در چند زمینه از جمله احتمال انجام این حمله توسط پیکارجویان اسلامگرا یا ارتباط این قتل با درگیری‌ها در اوکراین در حال بررسی است.
آقای نمتسوف ۵۵ ساله که در دهه ۹۰ میلادی و همزمان با دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین از معاونان نخست‌وزیری بود، با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین، به منتقد جدی او تبدیل شد.
از او در سال‌های اخیر به عنوان رهبر مخالفان آقای پوتین یاد می‌شد.

واکنش‌ها

آقای نمتسوف ۵۵ ساله که در دهه ۹۰ میلادی و همزمان با دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین از معاونان نخست وزیری بود، با روز کار آمدن ولادیمیر پوتین، به منتقد جدی او تبدیل شد
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قتل بوریس نمتسوف را که از او به عنوان حامی خستگی‌ناپذیر روسیه و حقوق شهروندان آن کشور یاد کرده، محکوم کرده است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفته است که آقای نمتسوف با انتقاد آشکار از دولت روسیه شجاعت خود را نشان داد.
در همین حال سیاستمداران مخالف، راهپیمایی اعتراضی را که قرار بود فردا ( یکشنبه اول مارس) در مسکو برگزار شود، لغو کرده و گفته‌اند که به جای آن مراسم بزرگذاشت بوریس نمتسوف را برگزار می‌کنند.
آقای نمتسوف کمتر از چهار ساعت پیش از آن که هدف گلوله قرار بگیرد و کشته شود، با یک شبکه رادیویی در مسکو گفت‌وگو کرد. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را بشنوید:

هیچ نظری موجود نیست: