۱۳۹۴ آذر ۷, شنبه

کشته شدن وکیل سرشناس کرد در ترکیه و درگیری پلیس با معترضان در استانبول


Image copyrightAFP
Image captionمعترضان عکس‌های طاهر ایلچی را در دست گرفته‌اند که رویش نوشته: کشتندش
طاهر ایلچی، رئیس کانون وکلای شهر کردنشین دیاربکر در ترکیه، حین سخنرانی و دعوت نیروهای ترکیه و شبه‌نظامیان کرد به صلح به ضرب گلوله کشته شد.
یک مامور پلیس هم در درگیری کشته شد.
با انتشار خبر طاهر ایلچی صدها نفر در استانبول به خیابان ریختند که پلیس با آنها درگیر شد و با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش آنها را پراکنده کرد.
آقای ایلچی در حالی کشته شد که میان پلیس و مردان مسلح ناشناس درگیری رخ داد. یک خبرگزاری ترکیه نوشته که مردی ریشدار به سوی او تیراندازی کرد، اما مشخص نیست که او هدف سوءقصد بوده یا نه.
چند مامور پلیس و شماری خبرنگار هم در این واقعه زخمی شده‌اند.
Image copyrightAFP
Image captionشمار زیادی پس از شنیدن خبر کشته شدن طاهر ایلچی جلوی بیمارستانی که جنازه در آن بود جمع شدند
روزنامه حریت نوشته است که به دنبال کشته شدن طاهر ایلچی در دیاربکر مقررات منع آمد و شد وضع شده است.
طاهر ایلچی ماه گذشته به اتهام "تبلیغات تروریستی" بازداشت شده بود و دادستان برای او درخواست بیش از هفت سال حبس کرده بود. آقای ایلچی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: "پ‌ک‌ک یک سازمان تروریستی نیست."
در عین حال خبرگزاری دولتی ترکیه نیروهای پ‌ک‌ک را مسئول حمله توصیف کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور هم گفته است این حمله بار دیگر نشاندهنده حقانیت دولت ترکیه در "مبارزه با تروریسم" است.
یک مقام دولت ترکیه به بی‌بی‌سی گفت که دولت مصمم است که حقیقت را درباره کشته شدن طاهر ایلچی روشن کند.
در مقابل حزب چپگرای دموکراتیک‌ خلق‌ها، که به شدت منتقد دولت ترکیه است، کشتن آقای ایلچی را یک "سوءقصد برنامه‌ریزی‌شده" خوانده است.
Image copyrightAFP
Image captionپلیس در استانبول از گاز اشک آور استفاده کرد
کشته شدن طاهر ایلچی چندمین حادثه مرگباری است که در ماه‌های اخیر برای فعالان سیاسی در ترکیه رخ می‌دهد. حدود چهار ماه پیش بیش از ۳۰ نفر از فعالان کرد و چپگرا در انفجاری در سوروچ کشته شدند. در راهپیمایی 'صلح و دموکراسی' حزب دموکراتیک خلق‌ها در آنکارا هم حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند.
چند روز پیش هم به خودروی صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، تیراندازی شد که به او آسیبی نرسید.
دولت ترکیه در ماه‌های اخیر عملیات وسیعی را علیه نیروها‌ی ‌پ‌ک‌ک به راه انداخته است و همزمان با شمار زیادی از فعالان کرد و چپگرا و همچنین نزدیکان به جنبش گولن برخورد کرده است. چندین نفر هم به ظن ارتباط با داعش بازداشت شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: