۱۳۹۵ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

در آستانه اجرای حکم ۲۴ سال زندان؛ دادرسی عادلانه‌ای در کار نبود

گفتگو با گلرخ ایرایی و بهنام موسیوند در رابطه با ارجاع پرونده‌شان به اجرای احکام دادسرای اوین

در روزهای اخیر پرونده «آرش صادقی»، «گلرخ ایرایی»، «نوید کامران» و «بهنام موسیوند» چهار فعال مدنی، به واحد اجرای احکام دادسرای مقدس زندان اوین ارجاع شد. اکنون در آستانه اجرای حکم، دو متهم این پرونده به کمپین می‌گویند که دادرسی آنها عادلانه نبوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این چهار فعال مدنی در دادگاه بدوی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی» محاکمه و در مجموع به تحمل ۲۴ سال زندان شدند. حکم آنها سپس در دادگاه تجدیدنظر در شعبه ۵۴ عینا تایید شد و به تازگی نیز به اجرای احکام دادسرای مقدس واقع در زندان اوین ارسال شد.

«گلرخ ایرایی» همسر «آرش صادقی» که پس از ۶ ماه از شروع زندگی مشترکشان بازداشت شده بود، در گفتگو با کمپین گفته: “۶ سال حکمی که به من داده‌اند بابت نوشته‌های شخصی، شرکت در محافل و ارتباط با خانواده جان‌باختگان و خانواده زندانیان سیاسی بوده است. آنها حکم زندان برای من صادر کردند بابت نوشته‌هایی که در هیچ جا خوانده و منتشر نشد.”

همسر «آرش صادقی» در ادامه با اشاره به اعمال نفوذ بازجویان در رای نهایی دادگاه انقلاب گفته: “بازجویان با استفاده از رعب و وحشت و با فریاد و فحاشی شکنجه‌ام داده‌اند و مرا تحت فشار شدید روانی گذاشته‌اند. آنها مداوما می‌گفتند که حکم صادره برای همسرم آرش تبدیل به ۱۵ سال و حتی اعدام خواهد شد.”

«گلرخ ایرایی» در جای دیگری از گفتگویش درباره آرش صادقی گفته: “قاضی صلواتی در دادگاه بدوی به آقای رئیسیان وکیل مدافع بی‌احترامی کرده و او را از دادگاه اخراج کرد. وکیل آرش از کل چند هزار صفحه پرونده آرش تنها به حدود ۳۰ الی ۴۰ صفحه از به اصطلاح گردش‌کار پایانی تیم بازجویی یا تیم کارشناسی دسترسی داشته است.”

فایل صوتی کامل گفتگوی «گلرخ ایرایی» با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» را از اینجا بشنوید.

«بهنام موسیوند» دیگر متهم این پرونده که در دادگاهی سال ۱۳۹۴ به تحمل ۱۲ ماه حبس و همچنین ۲ سال حبس تعزیری از سال ۱۳۸۸، در مجموع به ۳ سال حبس محکوم شده در گفتگو با کمپین گفته: “اعتراض‌های ما به حکم صادره به جایی نرسید و عینا در تجدیدنظر تایید شد. من در سال ۱۳۸۸ در یک دادگاه دو سه دقیقه‌ای توسط قاضی مقیسه به تحمل ۲ سال حبس محکوم شدم که این حکم هم به یک سال حبس تعزیری اضافه شد.”

این فعال مدنی در رابطه با فعالیت‌هایی که منجر به بازداشت او شده بود گفت: “مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا منجر به بازداشت طیفی از جوانان این کشور از جمله بنده شد. پس از یک سری مجموعه فعالیت‌های مجازی و عملی بود که انجام شد به این شکل که هر کدام از ما به هر شکلی اظهارنظر کرده بودیم در فضای مجازی، یا به خانواده زندانیان سیاسی و یا جان‌باختگان چه قبل و چه بعد از انتخابات ۱۳۸۸، سر زده بودیم، آنها این فعالیت‌ها را اقدامات علیه امنیت کشور تلقی کردند.”

«بهنام موسیوند» با اشاره به همزمانی بازداشت آنها با بازداشت طیفی از مدافعان حقوق بشر کودکان کار و خیابان و فعالین مدنی گفت: ” بازداشت ما و سایر دوستان در آن زمان فکر می‌کنم یک پروسه‌ای بود که اطلاعات سپاه پاسداران با مشاوره‌ی وزارت اطلاعات کلید زدند. به این شکل که یک عده از فعالین مستقل، سالم و غیر وابسته که به هیچ گروه خاصی وابستگی نداشتند و کاملا مستقل بودند و در بیان مواضع‌شان مصلحت‌اندیشی نمی‌کردند را شناسایی کردند تا اینها مانع و مشکل‌ساز نباشند…”
فایل صوتی کامل گفتگوی «بهنام موسیوند» با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» را از اینجا بشنوید.
Audio Player

هیچ نظری موجود نیست: