۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

عملیات تازه داعش و جبهه نصرت در جنوب دمشق


نیروهای جبهه نصرت در یرموک
نیروهای جبهه نصرت و داعش در ماه آوریل وارد اردوگاه یرموک کشدند
گزارش‌ها از سوریه حاکی است که پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و نیروهای جبهه نصرت (نزدیک به القاعده) تلاش تازه ای را برای تصرف کامل اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک در جنوب دمشق آغاز کرده اند.
مقامات فلسطینی می گویند که امروز سه شنبه ۲۶ مه (۵ خرداد) نبرد میان این پیکارجویان با نیروهای فلسطینی حاضر در یرموک در جریان بوده است.
داعش و جبهه نصرت اوایل ماه آوریل وارد اردوگاه یرموک شدند و تا شصت درصد این اردوگاه را تصرف کردند، اما بعدا ناچار به عقب نشینی شدند و از آن زمان حدود ۴۰ درصد یرموک در تصرف آنها بوده است.
همزمان گزارش شده است که شاخه دیگری از نیروهای داعش پس از تصرف شهر پالمیرا در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرق دمشق، به سوی پایتخت سوریه در حال پیشروی هستند.
از سوی دیگر نیروی هوایی ارتش سوریه اعلام کرده است که یکی از پایگاه های اصلی داعش را در نزدیکی رقه مورد حمله قرار داده و ضربات سختی به این گروه وارد کرده است.
رقه مرکز حکومتی است که گروه داعش در بخش هایی از سوریه و عراق تأسیس کرده است.
هواپیماهای ارتش سوریه دیروز دوشنبه هم دست کم ۱۵ حمله هوایی را علیه مواضع داعش در اطراف پالمیرا انجام داد.
یک منبع مطلع ارتش سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که نبرد در اطراف پالمیرا ادامه دارد.
اما گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است گزارش داده که نیروهای داعش در شاهراه پالمیرا به دمشق پیشروی و از جمله معدن فسفات خنیفس در ۵۰ کیلومتری پالمیرا را تصرف کرده‌اند.
این معدن، دومین معدن بزرگ فسفات در سوریه است و در سال ۲۰۱۴ پانصد هزار تن تولید و ۳۰ میلیون دلار فروش داشته است.
پالمیرا یا تدمر شهری است که حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در کنار بقایای یک شهر باستانی مربوط به دوران روم بنا شده که از نظر باستانشناسی اهمیت بین المللی زیادی دارد.
گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه می گوید که نیروهای داعش پس از تصرف این شهر بیش از ۲۰۰ نفر را اعدام و حدود ۶۰۰ نفر را به اتهام عضویت در ارتش سوریه یا گروه های شبه نظامی وفادار به بشار اسد بازداشت کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: