۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه


درگیری در کوهستان قندیل و کابوس جنگ داخلی برای کردها

پیکارجویان پ‌ک‌ک در کوهستان قندیل                        پیکارجویان پ‌ک‌ک در کوهستان قندیل                   
در دو ماه گذشته گروهی از پیشمرگ‌های حزب دمکرات کردستان ایران در نزدیکی مرز اشنویه در ایران در کوهستان قندیل مستقر شده‌اند. حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌ک‌ک بیش از دو دهه است که این منطقه را در کنترل دارد.
پ‌ک‌ک خواهان خروج این نیروها از منطقه تحت کنترل خود بود، اما حزب دمکرات به خواسته پ‌ک‌ک تن نداد. چند روز پیش نیروهای پ‌ک‌ک آنها را محاصره کردند. دیروز در درگیری بین این دو حزب یکی از پیشمرگ های حزب دمکرات به نام قادر کریمی کشته و یکی دیگر زخمی شد.
حسن شرفی، معاون حزب دمکرات کردستان ایران می گوید که احزاب و گروه های کرد بایستی بتوانند آزادانه در تمام مناطق کردستان رفت و آمد کنند، او گفت: "ما تلاش زیادی کردیم که اختلاف را از طریق گفتگو حل کنیم."
او پ‌ک‌ک را به همکاری با جمهوری اسلامی ایران متهم کرد.
مقامات پ‌ک‌ک می گویند که گروهی از پیشمرگ های حزب دمکرات کردستان ایران در نزدیکی پایگاه های آنها در قندیل ایست بازرسی ایجاد کرده و از کولبران مالیات می گرفتند. دمهات عگید، از فرماندهان پ‌ک‌ک گفت: "این گروه از پیشمرگ ها ابتدا خواهان عبور از منطقه تحت کنترل پ‌ک‌ک به داخل کردستان ایران بودند. ما با آنها همکاری کردیم. اما مشخض شد این گروه قصد رفتن ندارند و برنامه های دیگری دارند."
حزب دمکرات این اداعا را تکذیب می کند.
پ‌ک‌ک مخالف ورود سایر گروه های کرد به مناطق تحت کنترل خود در کوهستان قندیل است. گرچه این منطقه در خاک کردستان عراق است، اما پ‌ک‌ک در چند سال گذشته حتی به نیروهای کردستان عراق اجازه ورود به منطقه تحت کنترل خود را نداده است.
محل درگیری بین پ‌ک‌ک و حزب دمکرات منطقه کیله شین و خنیره در اطراف کوهستان قندیل در نزدیکی اشنویه است. کوهستانهای قندیل منطقه ای صعب العبور است که بین مرزهای ایران-عراق - ترکیه قرار گرفته و حکومت هیچ گاه نتوانسته این منطقه را کنترل کند. در دوران صدام حسین پیشمرگ های کرد عراقی آنجا بودند و از سال ۱۹۸۰ برخی از احزاب کرد ایرانی از جمله حزب دمکرات ایران هم در قندیل برای مدتی پایگاه داشت.
حزب دمکرات کردستان ایران سالها علیه جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه کرد، اما از اوایل دهه نود گزینه نظامی را کنار گذاشت و در کردستان عراق به فعالیت سیاسی مشغول شد. یکی از دلایل اصلی کنار گذاشتن مبارزه مسلحانه، مستقر بودن این حزب در کردستان عراق است. حکومت اقلیم کردستان رابطه نزدیکی با ایران دارد و به احزاب کرد ایرانی در این منطقه اجازه عملیات نظامی علیه ایران از خاک خود را نمی دهد. سال گذشته بسیاری از احزاب مسلح کرد ایرانی برای جنگ با داعش به جبهه های جنگ فرستاده شدند. اما زیر فشار دولت ایران، حکومت اقلیم مجبور شد آنان را به پایگاه هایشان بازگرداند.
به دلیل محدودیتهای ایجاد شده در کردستان عراق، بسیادی از احزاب کرد ایران منفعل شده اند. از طرف دیگر پژاک که شاخه پ‌ک‌ک در ایران است به دلیل عملیات نظامی و اخیرا جنگ با داعش توانسته نفوذ خود را در مناطق کردنشین ایران گسترش دهد. بسیاری از کردهای ایرانی در صف پ‌ک‌ک در سوریه و عراق علیه داعش می جنگند.
تحرکات اخیر پیشمرگ های حزب دمکرات کردستان ایران و تلاش برای بازگشت به کوهستان قندیل از تغییر سیاست این حزب حکایت دارد. حزب دمکرات امیدوار است با بازگشت به کوهستانهای قندیل بتواند از قید محدودیتهای حکومت اقلیم کردستان رها شود و فعالیت های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.
مردم مناطق کردنشین ایران می گویند که سپاه پاسداران نیروهای زیادی که مجهز به سلاح سنگین هستند را به مناطق مرزی کردنشین فرستاده است.
بسیاری از احزاب و شخصیتهای کرد منطقه از دو طرف خواسته اند که اختلافات را از راه گفتگو حل کنند. بعضی از کردها نگران گسترش جنگ بین پ‌ک‌ک و حزب دمکرات هستند. در سالهای گذشته بسیاری اختلافات بین احزاب کرد منطقه به جنگ کشیده شد و بسیاری از کردها نگران تکرار جنگ های داخلی هستند.


منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: