۱۳۹۴ خرداد ۱۸, دوشنبه

ایکس پیکوی دوم

images
آنگونه که معاون نخست وزیر ترکیه می‌گوید؛ احتمالاً در مورد تقسیم منطقه برنامه ریزیهای انجام گرفته و یا در حال انحام است. این برنامه‌ریزی‌ها با پشتیبانی و چراغ سبز ایالات متحده و کشورهای اروپایی است. این در حالی است که مردم عرب در این مرحله نیز در صحنه حضور نداشته و نسبت به آن آگاهی لازم را ندارند.
معاون نخست وزیر ترکیه خبر از طرح جدید “سایکس پیکو” برای تقسیم و تکه تکه شدن کشورهای عربی داد. در این طرح پیش بینی شده که سوریه به ده بخش، مصر و لیبی هر کدام به دو کشور و عراق به سه کشور تقسیم خواهند شد. چه کسی پشت این پاره پاره شدن سرمایه گذاری کرده است؟ چرا این طرح فقط عربها را برای بار دوم هدف قرارمی دهد؟ پس کی ما از خواب بیدار خواهیم شد؟
آقای نعمان معاون نخست وزیر ترکیه در دیدار با تعداد زیادی از روزنامه نگاران عرب و خارجی به این موضوع پرداخت که منطقه خاور میانه در آینده به سمت یک تقسیم بندی، جدید حرکت خواهد کرد همانند تقسیم منطقه ای که در عصر”سایکس-پیکوی” شهیر صوت گرفت . ترسیم مرزهای کشورهای که در آن دوره پس از پایان جنگ جهانی اول و بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی و به نفع قدرت های استعماری غربی (انگلستان و فرانسه) منجر شد.
معاون نخست وزیر ترکیه به تفسیر این خبر پیش گویانه خود پرداخت واین موضوع را به روشنی بیان کرد که عراق به سه بخش تقسیم خواهد شد؛ لیبی، یمن و مصر هر کدام به دو بخش ولی سوریه به ده بخش تکه تکه خواهد شد.
ولی آقای نعمان برای ما نمی گوید که با استناد به کدام منبع این تجزیه و تحلیلش را ارائه می دهد. البته این طرح اکنون در روی زمین برنامه ریزی شده و موجود است. آیا با توجه به عضویت ترکیه در ناتو این پیش گویهای آقای نعمان از محافل غربی و جلسات و برنامه‌ریزی‌های ناتواست؟ این خبر بر هر منبعی که استوار باشد؛ بسیار قابل اهمیت است.
این طرح نیز در جای خود بسیار خطرناک است. ما به عنوان کشورهای عرب بعد از صد سال دقیقا بر روی خط “سایکس پیکو” نخست قرار گرفته ایم.
اهمیت اظهارات آقای نعمان انجا بیشتر می‌شود که در چند روز گذشته ایران به ترکیه، قطر و عربستان نسبت به تلاش برای ایجاد یک دولت در شمال غرب سوریه به مرکزیت شهرستان حلب هشدار داد.هدف از این طرح در گام نخست محدود کردن رژیم سوریه در منطقه ساحل شمالی آن کشور است، از جانب دیگر نعمان این پروژه را زمانی مطرح می کند که همه برنامه ها برای سرنگونی نظام سوریه شکست خورده است. 
آن چیزی که به گزارش ایران اعتبار می بخشد این است که حمایت مثلث ترکیه قطر عربستان از مخالفان مسلح سوری از طریق سلاح و پول اخیراً کمک کرد تا بتوانند شهرهای ادلب و جسر الشغور را به تصرف خود در آورند. وخود را برای تصرف شهرستان حلب آماده می‌کنند. همچنین “دولت اسلامی” در حال حاضر به طور عمده در شرق سوریه یعنی در رقة ، دیرالزور و حسکه حضور دارد.
جالب است که “پیروزی” مخالفان مسلح سوریه در روزهای گذشته سبب شده که با موفقیت بتوانند کنترل بزرگترین پایگاه نظامی باقی مانده از رژیم سوریه در منطقه ادلب را در دست بگیرند. از جانب دیگر نیروهای “دولت اسلامی” در حال تصرف شهرستان تدمر سوریه هستند که اثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده‌است.
عربستان، ترکیه و قطر آگاهانه و یا نا آگاهانه برای تقسیم سوریه به ده کشور در چارچوب طرح، “سایکس-پیکو جدید” با حمایت از مخالفان مسلح و به طور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیر مستقیم تلاش می‌کنند.
ترکیه از تفسیمات “سایکس-پیکو” پس از فرو پاشی امپراتوری عثمانی جان سالم به در برد و طرح پاره پاره شدن، شامل کشورهای عربی منطقه گردید. مرزهای جدید به نفع استعمارگران غربی ترسیم شد و منافع آن بین فرانسه و انگلستان تقسیم گردید، به نظر می رسد یک بار دیگر دومین طرح “سایکس-پیکو” بر عربها و کوچک کردن دولتها و کشورهای آنها متمرکز شده‌است تا آنها را به کشورهای ضعیفی تبدیل کنند که توان دفاع از خود را نداشته و همیشه نیاز به حمایت خارجی داشته باشند.
طرح تکه تکه شدن کشورها شامل ایران، ترکیه، اسرائیل نمی گردد، چون جزء قدرت های بزرگ منطقه‌ای هستند و تنها بر کشورهای عربی متمرکز شده است،
این دردناک است که کشورهای عربی مانند قطر و عربستان سعودی در جنگ لیبی، یمن، سوریه و عراق با قدرت بی سابقه‌ای درگیرشده‌اند و از تمام توانایی های خود علیه رژیم سوریه و برای سرنگون نظام آن بهره می‌برند.
کشورهای عربی در صف نخست “تقسیم” و قطعه قطعه شدن قرارگرفته اند و ما نتایج این عمل را بر روی زمین دیده‌ایم، ما بر این باور نیستیم که دیگر کشورها از این تقسیمها و عواقب آن در امان خواهند ماند ، به خصوص ترکیه، که از نظرجمعیتی، و جغرافیایی و فرقه ای مشابه سوریه، عراق و ایران است .اگر ترکیه از تقسیمات “سایکس-پیکو نخست جان سالم به در برد؛ این به آن معنا نیست که در “سایکس پیکو-” دوم ، چین اتفاقی روی نخواهد داد.
آنگونه که معاون نخست وزیر ترکیه می‌گوید؛ احتمالاً در مورد تقسیم منطقه برنامه ریزیهای انجام گرفته و یا در حال انحام است. این برنامه‌ریزی‌ها با پشتیبانی و چراغ سبز ایالات متحده و کشورهای اروپایی است. این در حالی است که مردم عرب در این مرحله نیز در صحنه حضور نداشته و نسبت به آن آگاهی لازم را ندارند.
اما اکنون یک تفاوت اساسی با گذشته وچود دارد؛ زیرا مردم عرب بهانه‌ای ندارند و نخبگان نمی توانند این بار نیز غیبشان را به خاطر نبودن آموزش_، مدیریت و عدم استفاده از ارتباطات و اعتماد به غرب، توجیه نماید و طرحهای استعماری و تکه پاره کردن منطقه را ندیده بگیرند.
ما در این روزنامه، “را ی الیوم”از روز اول ضد طرح های تقسیم و تکه تکه شدن منطقه بوده‌ایم ما از چهار سال قبل در این باره هشدار دادیم و همین موضع گیری را در این مدت حفظ کرده، ادامه داده و بر آن ایستاده‌ایم، البته تاریخ مقصرین و همکاری کنندگان با این طرح را نخواهد بخشید. ما از طرح و توافق “سایکس-پیکو ” نخست رنج می بریم، گذشتگان ما نتوانستند در مقابل این طرح بایستند ، ما نمی خواهیم همان اشتباه را دوباره تکرار کرده، کرامت و وحدتمان را از دست بدهیم، و ما فلسطین را در توافقنامه نخست از دست دادیم، اینک نمی خواهیم امنیت و ثبات خود رااز دست بدهیم، ونمی خواهیم آنچه از حق و حاکمیت و عربیتمان باقی می مانده را در” سایکس-پیکو “دوم از دست بدهیم.
منبع: رأی الیوم

هیچ نظری موجود نیست: