۱۳۹۴ مرداد ۵, دوشنبه

سرنوشتی تیره و تار در انتظار روستای فلسطینی در کرانه غربی

سرنوشتی تیره و تار در انتظار روستای فلسطینی در کرانه غربی


پس از نبردی طولانی، با وجود حمایت ایالات متحده و اتحادیه اروپا از فلسطینیان ساکن سوسیا، دولت اسرائیل در صدد بیرون راندن آنهاست
باد شدیدی تپّه‌های سنگ آهکی در جنوب شهر الخلیل (هبرون) را در می‌نوردد و پرچم‌های افراشته فلسطینیان بر فراز چادرهای محل زندگی‌ آنها و دام‌هایشان را تکان می‌دهد.
روستای سوسیا - که در حال حاضر، مأمن و سکونتگاه ۳۵۰ فلسطینی است - اخیرا مرکز بحث و توجه دیپلمات‌های اروپایی، وزارت امور خارجه آمریکا و فعالین حقوق فلسطینی قرار گرفته است.
ناصر از ساکنان سوسیا می‌گوید: "خانواده‌های فلسطینی هستند که در این چادر‌ها زندگی‌ می کنند. ما اینجا غار، آب‌انبار و حتی مکان‌هایی برای نگهداری دام داریم و یک زندگی‌ ساده فلسطینی را دنبال می‌کنیم."
اما مدتی‌ است که زندگی‌ روزانه ساکنان این منطقه تحت الشعاع شرایط پیچیده سیاسی قرار گرفته است.برای سومین بار در طول سه‌ دهه اخیر، فلسطینیان سوسیا به خروج اجباری از محل زندگی خود تهدید شده اند.
ماه مه‌ گذشته، دادگاه عالی‌ اسرائیل درخواست یک فلسطینی را که خواهان صدور دستور توقف تخریب خانه‌ها در سوسیا بود، رد کرد.
ساکنین سوسیا، اسناد و قباله‌هایی از دوره امپراتوری عثمانی در اختیار دارند که مالکیت آنها را بر این منطقه ثابت می‌کند. اما دولت اسرائیل می‌گوید که ساکنان، بدون کسب مجوز، اقدام به ساخت خانه‌های جدید خود کرده اند.
یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل هشدار داده است تخریب این خانه‌ها در سوسیا هر آن ممکن است آغاز شود.
ناصر امیدوار است که پیش از هجوم نیرو‌های اسرائیلی به سوسیا، به طرق قانونی، از تخریب خانه‌ها جلوگیری شود
این مقام اسرائیلی با فلسطینان ساکن سوسیا دیدار کرده بود تا به "بررسی راهِ حل‌های جایگزین" بپردازند.
سایت باستان‌شناسی‌
در این میا‌‌ن، ساکنین سوسیا نظاره‌گر وقایع هستند و انتظار سرنوشتشان را می‌کشند.
ناصر نوایا، ۳۳ ساله، می‌گوید: "تمامی‌ ساکنان روستا، این روزها را در ترس و اضطراب سپری می‌کنند."
او می‌گوید: "نگرانی‌ از آن است که هرلحظه نیروهای اسرائیلی وارد سوسیا شوند. هر ماشینی که از جاده می‌گذرد، صدایش ما را به وحشت می‌اندازد."
منطقه‌ای که فلسطینیان زاغه‌های خود را در آن بنا نهاده اند، از یک طرف توسط شهرک‌نشین‌های یهودی، با خانه‌هایی که اغلب از آجر ساخته شده اند، احاطه شده است و از طرفی‌ دیگر توسط منطقه‌ای که بقایای یک کنیسه باستانی در دهه هفتاد در آنجا کشف شد، محصور است.
بر اساس قوانین بین الملللی، استقرار اسرائیلی‌ها در مناطق اشغالی فلسطینی (از جمله سوسیا) غیر قانونی است، هرچند اسرائیل با این مساله مخالفت می‌کند.
سوسیا در بخشی از کرانه غربی قرار گرفته است که "منطقه C" نامیده می‌شود و ۶۱ درصد کرانه غربی را تشکیل می‌دهد. این منطقه، مطابق با پیمان‌نامه صلح موقتی که در سال ۱۹۹۳ بین اسرائیل و فلسطینیان منعقد شد، تحت کنترل کامل اسرائیل قرار گرفت.
اری بریگز می‌گوید دولت اسرائیل دلیلی قانونی برای به اجرا در نیاوردن رای دادگاه عالی ندارد
در سال ۱۹۸۶، ارتش اسرائیل فلسطینیان ساکن در سایتِ باستان شناسی‌ را بیرون راند و در سال ۲۰۰۱ در پی‌ کشته شدن یک اسرائیلیِ ساکنِ منطقه مجاور سوسیا توسط فلسطینی‌ها، بار دیگر اسرائیل به تخریب خانه‌های فلسطینیان در این منطقه دست زد.
از زمانی‌ که فلسطینیان سوسیا به منطقه فعلی کوچ کردند، به گفته خودشان، به دنبال کسب مجوز برای ساخت و ساز بوده اند اما با پاسخ منفی‌ مواجه شده اند.
منتقدان می‌گویند که در اکثر موارد، نهاد اداره‌کننده کرانه غربی، ساخت و ساز برای فلسطینی‌ها در منطقه C را تائید نمی‌کند. این نهاد مجری سیاست‌های دولت در کرانه غربی است.
فشار دیپلماتیک
این روزها، فعالان از اسرائیل و دیگر کشور‌ها در سوسیا دور هم جمع می شوند و بی‌وقفه در تلاش هستند که مانع صدور دستور تخریب خانه‌ها در این منطقه شوند.
در ماه جاری، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این مورد گفت: "ما وقایع را از نزدیک دنبال می‌کنیم...و به شدت مقامات اسرائیلی را از هرگونه تصمیم در جهت تخریب سوسیا منع می‌کنیم."
او اضافه کرد که هرگونه تخریب و تبعیدی "مضرّ و تحریک‌کننده خواهد بود."
در مقابل، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای تند، از اسرائیل خواسته‌اند که از برنامه هایی که "باعث تبعید اجباری فلسطینیان و تخریب خانه‌ها و زیرساختارهای زندگی‌ آنها می شود" دست بکشد.
کمک‌های مالی‌ اروپا، هر چند به تقویت منابع برق و آبی‌ آن منطقه مرتبط نمی‌شود، اما کماکان در زنده نگاه داشتن دهکده سوسیا مؤثر بوده است.
'موردِ آزمایشی'
اعضایِ پارلمان اروپا از اسرائیل خواسته اند که از هرگونه اقدامِ تخریبی‌ در سوسیا خودداری کند
مساله سوسیا، بدان جهت که با تنش‌های سیاسی بین اسرائیل و غرب (آمریکا و اروپا) همزمان شده است ، از اهمیتِ خاصّی برخوردار است.
غرب هرگونه اقدام علیه فلسطینیانِ سوسیا را که در مورد تبعید و جابجایی و تخریب محل زندگی‌ آنها انجام شود، در تحریک فلسطینیان و دیگر عرب‌های بادیه نشین در سایر مناطق اشغالی و اسرائیل مؤثر می‌داند.
از طرف دیگر، ائتلاف جناح راست در اسرائیل تحت فشار حامیان این ائتلاف برای بیرون راندن فلسطینیان سوسیا است.
حامیان این ائتلاف معتقدند که هیچگونه مانع قانونی بر سر راه عملیات تخریب سوسیا وجود ندارد و چند پایگاهِ نظامی اسرائیل (نزدیک به سوسیا) که توسط دولت غیرقانونی اعلام شده بودند، قبلاً از میا‌‌ن برداشت شده اند.
"اری بریگس" از اعضای "رگاویم"، یک گروه‌ ذی‌نفوذ مدنی در اسرائیل می‌گوید: "این مساله صد در صد، یک موردِ آزمایشی‌ برای دولت اسرائیل است؛ که آیا این دولت قادر است در مقابل فشارهأیی که نه تنها ازطرف اروپا بلکه از طرف وزارت امور خارجه آمریکا - متحد قدیمی‌ اسرائیل - بر ما اعمال شده است بایستد یا نه."
او می‌گوید: "اگر امروز اسرائیل در برابر این فشارها سر ‌خم کند، شرایط بدتر می شود. اسرائیل یک کشور قدرتمند است و باید تبیین کند که مانند دیگر کشور‌ها منافعی دارد و به دنبال رسیدن به آن منافع است."
رئیس شورای محلی سوسیا با گروهی از نمایندگانِ اعضای پارلمانِ اروپا که برای بازدید به سوسیا رفته‌اند، دیدار کرده است. کمی‌ آن‌ طرف تر، تعدادی نوجوان فلسطینی مشغول بازی فوتبال با گروهی از فعالان هستند.
محمد نوایا، ۷۰ ساله، بازی را تماشا می‌کند. او می‌گوید: "هر بار که خواسته ایم دوباره محل زندگی‌ مان را بسازیم، از صفر شروع کرده ایم." "از خدا میخواهم که نوه‌های من تجربه مشابهی‌ را در زندگی‌ نداشته باشند."

هیچ نظری موجود نیست: