۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

سانه‌های ترکیه ساعتی قبل از سرنگونی یک فروند جنگنده روسی در نزدیکی مرز این کشور با سوریه در شمال شرق لاذقیه خبر دادند. 


00:0001:14
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
فیلم لحظه سقوط جنگنده روسی
دانلود

بنابر گزارش‌ها، جنگنده‌های ترکیه یک فروند سوخو- 24 روسی در با ادعای نقض حریم هوایی این کشور هدف قرار دادند. مقامات ترکیه مدعی هستند جنگنده‌های اف-16 ترکیه بیش از 10بار به این جنگنده هشدار نقض حریم هوایی داده‌اند اما توجهی به این هشدارها نشده است. این درحالی است که وزارت دفاع روسیه قویا این موضوع را رد کرده و تأکید دارد که این جنگنده در داخل مرزهای سوریه در حال عملیات بوده است و محل سقوط نیز این مسأله را تأیید می‌کند.

ناتو نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند/ پوتین شورای امنیت روسیه را فراخواند/ لغو سفر لاوروف به آنکارا + تصاویر و فیلم
جسد خلبان روس پس از هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه

به گزارش بی‌بی‌سی، برخی از گزارش‌ها از آن حکایت دارد که یکی از خلبانان به اسارت شورشیان ترکمان درآمده اما منابع مستقل این گزارش‌ها را تایید نمی‌کنند. برخی از گزارش‌ها هم حاکی است که بقایای هواپیما در محل اسکان گروهی از پناهجویان ترکمان فرو افتاده است. ترکمان‌ها از حملات هوایی روسیه و از جنگ با نیروهای بشار اسد فرار کرده‌اند. ترکیه قبلا هم در باره سرنوشت ترکمان‌های سوریه که به لحاظ قومیتی به ترکیه نزدیک هستند، اظهار نگرانی کرده بود.

وزارت دفاع روسیه می گوید که هواپیمای سرنگون شده از روی زمین مورد هدف قرار گرفته است و نه به وسیله جنگنده‌های ترکیه.

یکی از خلبانان روسی کشته شده است/ جلسه اضطراری شورای امنیت روسیه/ لغو سفر لاوروف به آنکارا
محل سقوط جنگنده روسیه
با این حال، شبکه الجزیره خبر داده است که وزارت دفاع ترکیه تصاویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد هواپیمای روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. 

الجزیره: هر دو خلبان روس کشته شده‌اند/ پوتین شورای امنیت روسیه را فراخواند/ لغو سفر لاوروف به آنکارا + تصاویر و فیلم
نقشه ای که ارتش ترکیه منتشر کرده و می گوید که مسیر حرکت هواپیمای سرنگون شده روسی (خط قرمز رنگ) را نشان می دهد که به حریم هوایی ترکیه وارد شده است.BBC 
رسانه‌های ترکیه بلافاصله خبر دادند که دو خلبان این هواپیما پیش از سقوط با چترهای نجات بیرون پریده‌اند. با انتشار خبر سقوط این جنگنده، گروه‌های مسلح و تروریست‌های مستقر در این منطقه برای یافتن خلبانان این جنگنده وارد به محل حادثه رفته و دقایقی بعد تصاویری از پیدا کردن یکی از خلبانان را منتشر کردند. در مورد سرنوشت این خلبانان اخبار ضدونقیض و تصاویر مختلفی منتشر شده است. تروریست‌ها از اسارت هر دو خلبان خبر می‌دهند. در عین حال گروه‌های دیگری از مسلحین از کشته شدن یکی از آنان و اسارت دیگری خبر داده‌اند. شبکه الجزیره هم کشته‌شدن هر دو خلبان را تأیید کرده است.

ناتو نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند/ پوتین شورای امنیت روسیه را فراخواند/ لغو سفر لاوروف به آنکارا + تصاویر و فیلم
تصویر یکی از خلبانان روسی که ترورست‌ها می‌گویند کشته شده است
بالگردهای ارتش روسیه برای یافتن خلبانان در منطقه سقوط به پرواز درآمده و عملیات جستجو را آغاز کردند. 
این جنگنده در ارتفاعات ترکمن در لاذقیه سقوط کرده است. منطقه‌ای که در روزهای گذشته از سوی ارتش سوریه و با پشتیبانی هوایی روسیه برای آزادسازی مورد حمله قرار گرفته بود.

ویکتور زابولوتسکی، رییس «فدراسیون هوانوردان آماتور»، به شبکه روسیه 24 گفته است که این هواپیما به احتمال قوی با موشک‌های زمین به هوای دوش‌پرتاب، سرنگون شده است. ویکتور بارانتس، خبرنگار نظامی کومسومولسکایا پراودا، از روزنامه‌های طرفدار کرملین، هم همین نظر را دارد. اما ایگور کوروتچنکو، کارشناس نظامی به روسیه 24 گفت هواپیما در ارتفاع 6000 متری پرواز می‌کرده و برد این نوع موشک‌ها در این حد نیست.
00:0000:20
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
فیلمی که معارضین از پیدا کردن خلبان روسی منتشر کرده‌اند
دانلود

آنکارا پیش از این نیز نسبت به ورود جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی این کشور معترض شده بود و مدعی نقض حریم هوایی‌اش از سوی روسیه شده بود. روسیه هیچگاه این ادعاها را نپذیرفته است. 

وزارت دفاع روسیه هم تصویری ماهواره‌ای ازم حل پرواز جنگنده سرنگون شده منتشر کرده است که ثابت می‌کند این جنگنده داخل مرزهای سوریه بوده است.
الجزیره: هر دو خلبان روس کشته شده‌اند/ پوتین شورای امنیت روسیه را فراخواند/ لغو سفر لاوروف به آنکارا + تصاویر و فیلم
نقشه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده است
در پی سقوط جنگنده روسیه، ولادیمیر پوتین، شورای امنیت روسیه را به نشست فوق‌العاده فراخواند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور هم سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده خود به آنکارا را لغو کرده است. 


شبکه العربیه از سقوط یک بالگرد روسیه در ارتفاعات «جبل اکراد» در لاذقیه خبر داده است که تاکنون این خبر تأیید نشده است. 

عناصر مسلح مستقر در ارتفاعات ترکمان لاذقیه ویدئویی از خلبانان روسی منتشر کرده‌اند. گفته شده است این خلبانان کشته شده‌اند.
00:0000:29
spaceplay / pause
 
qunload | stop
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
ویدئوی منتشر شده از خلبانان روسی
دانلود

واکنش‌ها به سقوط جنگنده روسی

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دیمیتری پسکف، سخنگوی کرملین گفت که هنوز زود است که در باره تیره شدن روابط روسیه و ترکیه بر سر سرنگون شدن هواپیمای روسیه سخن گفت. او همچنین حاضر به تأیید این شایعه نشد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد داشته دستور برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت روسیه را صادر کند. آقای پسکف البته گفت که آقای پوتین احتمالا موضوع را امروز در شهر سوچی در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن مطرح خواهد کرد.

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است که با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان ملل و کشورهای مرتبط تماس بگیرد و مشورت کند. همزمان یک سخنگوی ناتو هم گفته‌ است که این سازمان با مقامات ترکیه در تماس است، اما فعلا بنا ندارد در این مورد اظهارنظری کند.

خبرگزاری فرانسه از نشست فوق‌العاده ناتو خبر داد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به درخواست ترکیه، امروز نشستی اضطراری را برگزار می‌کند. این نشست ساعت پنج امروز به وقت محلی در بروکسل برگزار می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه در پی تنش بوجود آمده میان دو کشور، سفیر روسیه در آنکارا را فراخواند.

ولادیمیر پوتین در واکنش به این حادثه گفت: طبیعی است که نظامیان جان خود را فدای روسیه کنند اما قربانیانی که امروز داشتیم بدلیل خنجری بود که حامیان تروریسم از پشت به ما زدند. نمیتوانم جور دیگری صحبت کنم، جنگنده ما بر فراز آسمان سوریه هدف قرار گرفته و جنگنده‌های ترکیه از موشکهای هوا به هوا استفاده کرده‌اند. حادثه دردناکی که امروز رخ داد، پیامدهای سنگینی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت/بجای اینکه با ما تماس بگیرند، ترکیه با ناتو تماس برقرار کرده است! تحمل نمی‌کنیم که جنایتی مثل جنایت امروز (سرنگونی جنگنده روس) رخ بدهد.
در پی انتشار خبر سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه به دست ترکیه در مرز سوریه و ترکیه، قیمت نفت افزایش یافت و دلار ارزان‌تر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران برای خرید نفت بیشتر شد.
وزارت امور خارجه بریتانیا سرنگونی جت نیروی هوایی روسیه در نزدیکی مرز ترکیه- سوریه را "یک حادثه بسیار جدی" خوانده است. یکی از سخنگوهای وزارت خارجه انگلیس گفته است: "ما به طور اضطراری به دنبال یافتن جزئیات مربوط به این حادثه هستیم. روشن است که این مسئله بسیار جدی است اما تا زمانی که راجع به آنچه اتفاق افتاده به یقین بیشتری نرسیدیم، اظهارنظر کردن در مورد آن عقلانی نیست.
آنکارا سفیر روسیه را احضار کرد
ترکیه در پی سرنگونی جنگنده سوخو-۲۴ روسیه، کاردار این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

سفارت روسیه خبر احضار کاردار این کشور در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه به دنبال هدف قرار گرفتن سوخو-24 این کشور را تأیید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: