۱۳۹۴ آذر ۱۰, سه‌شنبه

سیستان و بلوچستان «یکصد هزار کودک بازمانده از تحصیل» دارد

«تحصیل در ویرانه»؛ روستای کوچو از توابع چابهار در سیستان و بلوچستان/ «یک سوم کلاس‌های درس در این استان غیراستاندارد است»
«تحصیل در ویرانه»؛ روستای کوچو از توابع چابهار در سیستان و بلوچستان/ «یک سوم کلاس‌های درس در این استان غیراستاندارد است»

علیرضا نخعی٬ مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌گوید که در این استان یکصد هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند.

به گزارش سرویس محلی ایسنا در سیستان  و بلوچستان، آقای نخعی این اظهارات را روز شنبه، هفتم آذرماه، در جلسه شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان سرباز بیان کرده است. به گفته وی٬ ۳۰ درصد از این ۱۰۰ هزار کودک، در شهرستان سرباز زندگی می‌کنند.
شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطق سنی‌نشین ایران بوده و دارای ۸۰۰ روستا است. جمعیت این شهرستان در آخرین سرشاری رسمی در ایران ۱۶۳ هزار نفر برآورد شده بود، که ۵۷ هزار تن از آنها بی‌سواد اعلام شده بودند.
آخرین سرشماری سراسری ایران، کمتر از ۱۰ سال پیش، در سال ۱۳۸۵ صورت رفته لست.
در عین حال بر اساس اطلاعات به دست آمده در همین سرشماری، از جمعیت دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۶۴۰ هزار تن بی‌سواد هستند.
در این زمینه هم مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، گفته است که این استان «دارای بیشترین بی‌سواد و بازمانده از تحصیل در کشور است».
مرداد ماه سال جاری نیز علی اوسط هاشمی٬ استاندار سیستان و بلوچستان به خبرگزاری مهر گفته بود تنها در مقطع ابتدایی٬ ۳۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارد.
وی از بی‌سوادی ۵۰۰ هزار نفر در این استان خبر داده که ۲۵۰ هزار نفر از آنها زیر ۵۰ سال سن دارند.
هاشمی دو مشکل اصلی در زمینه آموزش در این استان را «کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی» و «نيروی انسانی» اعلام کرده بود.
استاندار سیستان و بلوچستان افزوده بود شش هزار و ۶۰۰ نفر از فرهنگیان در سیستان و بلوچستان متقاضی انتقال از این استان به دیگر نقاط کشور هستند و «۸۰ درصد آنان از مناطقی درخواست داده‌اند که به شدت در آنجا مشکل نیرو داریم».
استفاده از نیروی انسانی غیربومی نیز یکی از عوامل فشار بر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفته جذب و تربیت نیروی بومی می‌تواند فشار نقل و انتقال در آينده را كاهش داده و ماندگاری نيروی انسانی در منطقه را افزايش دهد.
استان سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین مناطق ایران است که علاوه بر مشکلات اقتصادی٬ از خشکسالی و ناامنی نیز رنج می‌برد.
ح

هیچ نظری موجود نیست: