۱۳۹۴ اسفند ۲۰, پنجشنبه

محمد سیف زاده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشرmedia
محمد سیف زاده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، با پایان رسیدن دوران حبس، روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. محمد سیف‌زاده، طی دو پرونده جداگانه به دو و شش سال حبس محکوم شده بود. حکم این وکیل زندانی با اعمال ماده ۱۳۴ و تجمیع جرائم، مطابق قانون جدید مجازات اسلامی، روز نوزدهم اسفند به پایان رسید و وی از زندان آزاد شد. صفحه رسمی منتسب به محمد سیف‌زاده در فیس بوک با انتشار تصویری از وی، دقایقی پس از خروج از زندان، خبر آزادی این وکیل دادگستری را مورد تائید قرار داده است.
محمد سیف زاده در آبان ماه ۱۳۸۹، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.
درحالیکه وی دوران حبس برای حکم اولیه خود را سپری می کرد بدلیل نوشتن نامه به محمد خاتمی، رییس جمهوری دوران اصلاحات و امضا بیانیه‌های مختلف در زندان، از سوی قاضی صلواتی در احکامی جدید، به مجموعا ۶ سال زندان (پنج سال و یک سال حبس) محکوم شد که این احکام در دادگاه تجدید نظر به تائید رسید.
طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲، برای افرادی که چندین حکم دارند، طولانی‌ترین حکم اعمال می شود. بر این اساس حکم پنج ساله محمد سیف‌زاده امروز به پایان رسیده و وی از زندان آزاد شد.
این وکیل مدافع حقوق بشری که از پرونده‌های زندانیان عقیدتی-سیاسی بطور رایگان دفاع می کرد، در دوران حبس، نظر به غیرقانونی دانستن این احکام، هرگز تقاضای مرخصی یا عفو ننمود.

هیچ نظری موجود نیست: