۱۳۹۴ شهریور ۱۳, جمعه

خشم عمومی از تصویر کودکی که غرق شد


قایقی در آب‌های ترکیه غرق شد، دست‌کم ۱۲ سوری که می‌خواستند خود را به یونان برسانند غرق شدند.
اما تصویر یکی از این قربانیان، پسربچه‌ای که با صورت روی ساحل افتاده، خشم جهانیان را از هزینه انسانی بحران پناهجویان در اروپا برانگیخته است.
هشدار: عکس‌های این گزارش ناراحت‌کننده است
عکس پسرک، که یک آژانس خبری ترکیه آن را منتشر کرده، توییتر را برداشته. کاربران با هشتگ KiyiyaVuranInsanlik# درباره‌اش می‌نویسند، که حدودا یعنی "انسانیت به‌گِل‌نشسته".
'فکر آن بچه سوری ولم نمی‌کند'، واکنش کاربران ایرانی
فقط در همین سال جاری میلادی هزاران نفر که می‌خواسته‌اند از راه دریا خود را به اروپا برسانند، مرده‌اند.
گارد ساحلی ترکیه می‌گوید قربانیان اخیر بامداد چهارشنبه از بودروم به سمت جزیره کس در یونان راه افتاده بودند، اما دو قایق‌شان اندکی بعد غرق شد.
از ۲۳ نفری که سوار این دو قایق بودند تاکنون جنازه ۱۲ نفر، از جمله ۵ کودک، پیدا شده است. ظاهرا ۹ نفر بیشتر زنده نمانده‌اند که بعضی‌هاشان جلیقه نجات داشته‌اند و خودشان را به ساحل رسانده‌اند.
تصویر پسرکی که با تی‌شرت قرمز با صورت روی ساحلی نزدیک بودروم افتاده، اندکی پس از ساعت شش صبح به وقت محلی که آب جنازه‌ها را به ساحل آورده بود منتشر شد.
خبرگزاری ناشر عکس اعلام کرده که پسرک و دیگران، اهل شهر تحت محاصره کوبانی در سوریه بوده‌اند، که سال گذشته هنگام پیشروی نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی به ترکیه گریخته بوده‌اند.
Image captionتصویر پیکر بی‌جان پسرک را یکی از خبرگزاری‌های ترکیه منتشر کرد
آن‌طور که رسانه‌های ترکیه می‌گویند، اقوام قربانیان با شناسایی جسدها درهم شکسته‌اند.
نام پسرکی که تصویرش منتشر شده آلان است. آلان سه ساله همراه برادر پنج ساله‌اش، غالب، و مادرشان، ریحانه، غرق شدند. پدرشان، عبدالله کوردی، جان به در برده.
آن‌طور که گزارش شده آقای کوردی و خانواده‌اش پیش از این سفر از کانادا درخواست پناهندگی کرده بودند، اما درخواست‌شان رد شده بود.
تیما کوردی، خواهر عبدالله که در ونکوور زندگی می‌کند، به روزنامه نشنال پست کانادا گفته می‌خواسته خانواده برادرش را کمک کند از خاورمیانه خارج شوند. او گفته: "سعی کردم به‌عنوان حامی مالی کمک‌شان کنم … اما نتوانستم بیارمشان. همین شد که سوار قایق شدند."
یک ماهی‌گیر محلی که جنازه‌ها را پیدا کرده می‌گوید: "آمدم دریا. ترس برم داشت. قلبم شکست."
آن‌طور که فرگل کین، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید، ساحلی که جنازه‌ها را در آن پیدا کردند ناگهان بدنام شده. در حالی‌که پیش از این هم هر روز چیزهای مختلفی - از تکه‌های قایق بادی گرفته تا وسایل شخصی مردم بی‌نوا - در آن پیدا می‌شده.

هیچ نظری موجود نیست: