۱۳۹۵ شهریور ۲۸, یکشنبه

نقش راشد قاسم در حمله‌های فرانسه






پلیس فرانسه به فاصله تنها چند روز یک پسر ۱۵ ساله و گروهی از زنان جوان را بازداشت کرده که گفته می‌شود در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله‌هایی بوده‌اند. این وقایع باعث ایجاد نگرانی بابت ظهور نوع جدیدی از عوامل حملاتی از این دست شده است.
به گمان محققان، پشت هر دوی این برنامه‌ها و احتمالا موارد دیگر قاتل فرانسوی ۲۹ ساله مشکوکی به نام راشد قاسم قرار دارد که از طریق تلفن همراه نیروهای مورد نیازش را شکار می‌کند.
او در ویدیوهای تبلیغاتی گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) که در عراق و سوریه ساخته شده‌اند حضور داشته و گمان می‌رود که از طریق شبکه‌های اجتماعی با تعدادی از این جوانان مظنون تماس گرفته بوده.

ولی راشد قاسم کیست و چگونه این نقشه‌ها را هدایت می‌کند؟

گمان می‌رود که راشد قاسم، خواننده آماتور رپ و جوان معروف اهل روآن در شمال شرقی شهر لیون، یا در فضای اینترنتی عقاید افراطی پیدا کرده یا در جریان سفری که در سال ۲۰۱۱ به الجزایر داشت. او دو ترانه به نام‌های "تروریستم" و "تهاجم رپ" خوانده.
او با همشهریان مسلمانش اختلاف پیدا کرد و یک سال بعد فرانسه را به همراه همسر و سه فرزندش به مقصد مصر ترک کرد.
کسی خبر خاصی از او نداشت تا این‌که سروکله‌اش در پی حمله کامیونی در ماه ژوئیه به شهر نیس در یکی از ویدیوهای تبلیغاتی وحشتناک داعش پیدا شد. او در این ویدیو دو زندانی سوری را می‌کشد و فرانسه را با حمله‌های مشابهی تهدید می‌کند که قرار است از طرف شهروندان همین کشور صورت بگیرند.
او با نام "ابن قاسم" هم شناخته می‌شود و فعالیت اصلیش عضوگیری از جوانان فرانسوی برای جهاد است و گفته می‌شود در این راه از شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، مخصوصا تلگرام، استفاده می‌کند. او ۳۰۰ نفر پیرو دارد و به گفته دادستانی آن‌ها را به اجرای "حمله‌های تروریستی محلی" تشویق می‌کند.


 
محمد بوهلال روز ۱۴ ژوئيه سرانجام پس از به قتل رساندن ۸۶ نفر نزدیک ساحلی در نیس به ضرب گلوله کشته شد

  • راشد قاسم و مردان جهادی فرانسوی
مقامات فرانسوی تا به حال او را مستقیما به چیز خاصی متهم نکرده‌اند ولی او به چندین حمله و برنامه ربط داده شده، از جمله قتل یک زن و شوهر پلیس در شرق پاریس در روز ۱۴ ژوئن.
منابع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که لاروسی آبالا، قاتل ۲۶ ساله، "عضو گروه قاسم در تلگرام بوده و او در این مورد خاص بسیار موثر بوده". آبالا بعد از ارتکاب قتل سخنرانی شدید‌اللحن زنده‌ای در فیسبوک انجام داد تا این‌که ماموران پلیس برای نجات پسر این زن و شوهر وارد خانه شدند و آبالا را به ضرب گلوله کشتند.
به گفته وبسایت اکسپرس، راشد قاسم در عین حال نقش مهمی در ترغیب و راهنمایی دو جوان فرانسوی که کشیش ۸۶ ساله شهر روان را در ۲۶ ژوئیه به قتل رساندن، ایفا کرده بود.
در پیامی رادیویی که یک هفته بعد از قتل ژاک هامل، کشیش کلیسای سنت اتین دو رووره، منتشر شد، مردی که گمان می‌رود راشد قاسم باشد از عبدالمالک پتیجان و عادل کرمیش، قاتلان این کشیش، تجلیل کرد. این دو نفر که هر دو ۱۹ ساله بودند سابقا برای رفتن به سوریه اقدام کرده بودند ولی موفق نشده بودند خود را به این کشور برسانند.


پس از حمله به کلیسای روان ویدیویی از قاتلان ۱۹ ساله منتشر شد
در این مورد هم اپلیکیشن تلگرام بود که به پتیجان و کرمیش اجازه داده بود با مسئولان داعشی خود و حدود ۲۰۰ عضو دیگر کانال محرمانه تلگرام در ارتباط باشند.
محققان عقیده دارند که راشد قاسم عامل آشنایی این دو قاتل بوده. با ‌این‌که کرمیش ساکن روان بود ولی شریک جرم او اهل منطقه‌ای در جنوب شرقی فرانسه بود.
  • نوجوانانی که به دام راشد قاسم افتادند
نخستین نشانه‌ها مبنی بر این که راشد قاسم نوجوانان و زنان را برای انجام حملات جذب می‌کرده، اوایل اوت امسال به دست آمد.
پس از دستگیری دختری ۱۶ ساله در شهر مولن در جنوب پاریس و نوجوان دیگری در کلرمون‌فران، نام قاسم در ارتباط با آن‌ها کشف شد. دختر ۱۶ ساله از طریق شبکه تلگرام برنامه‌ا‌ش را برای حمله اعلام کرده بود.
و روز ۱۱ سپتامبر پسری ۱۵ ساله به ظن برنامه‌ریزی برای حمله با چاقو در مکانی عمومی در پاریس دستگیر شد. به گفته بازرسان، او نیز با قاسم ارتباط داشته و از ماه آوریل تحت نظر بوده.
  • زنانی که وارد عمل شدند
در اوایل این ماه چند زن دست به عملیات دیگری زده بودند که به گفته فرانسوا مولان، دادستان پاریس، "از راه دور" از سوریه کنترل می‌‌شده. طبق گزارش‌های تایید نشده، راشد قاسم مشوق این عملیات بوده.
در نخستین ساعات روز چهارم سپتامبر، زنان جهادی ماشینی پر از کپسول‌های گاز و دبه‌های فلزی حاوی گازوئیل را در خیابان کناری کلیسای نتر‌دام در پاریس رها کردند.


 
ماشین حاوی بمب در پاریس - آتش سیگار خاموش شد و در نتیجه نقشه انفجار کپسول‌های گاز ناکام ماند
البته نقشه آن‌ها ناکام ماند چون آتش سیگاری که به عنوان چاشنی انفجار پشت ماشین رها شده بود خاموش شد.
اولین جلسه دادگاه این سه‌ زن اخیرا برگزار شد: انیس ۱۹ ساله، سارا ۲۳ ساله و امل ۳۹ ساله. زن دیگری به نام اورنلا نیز مورد اتهام قرار گرفته.
سارا ابتدا دوست‌دختر لاروسی آبالا، قاتل زوج پلیس در منیونویل، بوده و بعد از آن با عادل کرمیش، یکی از دو مهاجم کلیسای روان، رابطه عشقی داشته.
طبق گزارش روزنامه فرانسوی لوموند، راشد قاسم روی شبکه تلگرام از این زنان تمجید کرده و گفته "پس برادران ما کجا هستند؟ حواستان باشد که زنان ما به این دلیل وارد عمل شده‌اند که تعداد مردان حاضر در صحنه بسیار ناچیز است".

هیچ نظری موجود نیست: