۱۳۹۵ شهریور ۲۸, یکشنبه

دهها نظامی ارتش سوریه 'در حمله هوایی آمریکا کشته شدند'

دهها نظامی ارتش سوریه 'در حمله هوایی آمریکا کشته شدند'






ائتلاف ضد داعش در سوریه که تحت رهبری آمریکا اقدام می‌کند پذیرفته حملات هوایی در شرق سوریه انجام داده که به گزارش روسیه ۶۲ سرباز سوری طی آن کشته شده‌اند.
یک سخنگوی دولت آمریکا در واکنش به این واقعه اظهار "تاسف" کرده و از "جان باختن غیرعمدی" سربازان ارتش سوریه ابراز ناراحتی کرده است.
روسیه می‌گوید نیروهای نظامی دولت سوریه که طی این حملات هوایی کشته شده‌اند در حال مبارزه با شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی بوده‌اند و در نتیجه این حملات هوایی به نفع داعش تمام شده است.
همزمان گزارش شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی این حادثه است.
پیشتر روسیه در واکنش به این حملات هوایی درخواست جلسه فوری شورای امنیت را ارایه داده بود.
با این حال، سامانتا پاور، سفیر دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد، درخواست روسیه برای جلسه اضطراری شورای امنیت را مورد انتقاد قرار داده و گفته است در جنگ سوریه دست روسیه هم به خون آلوده است و حالا "آنها درخواست جلسه اضطراری می‌کنند؟ واقعا جالبه؟"

بیشتر بخوانید:

روسیه نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه هشدار داد
با وجود این، یک مقام ارشد آمریکایی صبح شنبه به بی‌بی‌سی گفت "با وجود درگیری‌های پراکنده میان دو طرف مخاصمه در چند نقطه سوریه، آتش‌بس در مجموع همچنان برقرار است و از میزان خشونت‌ها به شدت کاسته شده است. آنچه اکنون به آن نیاز است همکاری دولت سوریه در صدور مجوز حرکت کاروان امدادهای بشردوستانه است."
روسیه به نقل از فرماندهان ارتش سوریه گزارش کرده که چهار حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا، به داعش در پیشروی و فتح یکی از بلندی‌ها در منطقه دیرالزور کمک کرده است.


I
ستاد فرماندهی ائتلاف ضد داعش در آمریکا گفته حملات هوایی به محض اطلاع از هدف قرار گرفتن احتمالی سربازان سوری، متوقف شده است
مسکو که در روزهای گذشته هم بارها واشنگتن را به اهمال در حفظ برقراری آتش‌بس متهم کرده بود حملات هوایی امروز را ناقض توافق صورت گرفته میان جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه دو کشور دانسته که زمینه‌ساز آتش‌بس فعلی در سوریه شده است.
با وجود این، آتش‌بس میان نیروهای دولت سوریه و مخالفان غیرجهادی بشار اسد، شامل حملات آمریکا و روسیه علیه داعش نمی‌شود.
آمریکا می‌گوید به محض مطلع شدن از حضور نظامیان سوری در محدوده دیرالزور، عملیات جنگنده‌ها را متوقف کرده است و در صورتی که از قبل از وجود نیروی زمینی سوریه در این محدوده مطلع می‌بود حملات هوایی را آغاز نمی‌کرد.
همزمان روسیه می‌گوید این حملات هوایی به داعش اجازه پیشروی داده است.
مسکو همچنین هشدار داده آتش‌بسی که از روز دوشنبه در سوریه آغاز شده در معرض شکست قرار گرفته و آمریکا در این رابطه مقصر است.
اما ستاد فرماندهی آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده نیروهای ائتلاف ضد داعش تصور کرده‌اند که به مواضع داعش حمله می‎کنند و "به محض این که از طرف روسیه مطلع شدند که ممکن است نیروها و ادوات دولت سوریه مورد هدف این حملات واقع شده باشند، دستور توقف حملات هوایی صادر شده است."
این مرکز فرماندهی همچنین افزوده: "روسیه پیش از آغاز پرواز جنگنده‌ها توسط مرکز عملیات هوایی ائتلافی از این حملات هوایی مطلع شده بوده است."
"وضعیت در سوریه با توجه به حضور نیروهای مختلف نظامی و گروه‌های شبه‌نظامی که همگی در یک منطقه مستقر هستند، بسیار پیچیده است اما یقینا نیروهای ائتلاف اگر آگاه بودند که نظامیان سوری را هدف قرار می‌دهند، هرگز چنین عملیاتی را انجام نمی‌دادند. ما مشغول بررسی جزئیات این واقعه هستیم تا از چگونگی رخ دادن آن درس بگیریم."
وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود اگر مشخص شود نیروهای آمریکایی غیرعامدانه و از روی اشتباه چنین حملاتی را ترتیب داده‌اند، این موضوع گواهی بر لجاجت واشنگتن در امتناع از همکاری و هماهنگی با مسکو در سوریه است.
این واقعه در حالی روی می‌دهد که یکی از محورهای اصلی آتش‌بس جاری در سوریه این بوده که اگر شبه‌نظامیان غیرجهادی و نیروهای دولتی سوریه به مدت هفت روز آتش‌بس را حفظ کنند، آن گاه آمریکا و روسیه علیه مواضع گروه‌های جهادی مانند فتح الشام که پیش‌تر با نام جبهه نصره شناخته می‌شد، عملیات مشترک انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست: