همزمان با اعدام حبیب‌الله گلپری‌پور در زندان ارومیه، رضا اسماعیلی (مامدی)، دیگر زندانی سیاسی کُرد نیز بامداد روز گذشته، شنبه چهار آبان‌ماه در زندان شهرستان سلماس اعدام شده است.
تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است دولت ایران بدون ابلاغ به خانواده و وکیل رضا اسماعیلی پس از اعدام پیکر وی را در قبرستان این شهرستان به خاک سپرده، اما خانواده و بستگان وی همراه با شمار زیادی از شهروندان کرد پیکر او را خارج ساخته‌ و به زادگاهش منتقل کرده‌اند.”
بنا به این گزارش، پس از انتقال پیکر رضا اسماعیلی، خانواده و بستگان این زندانی سیاسی آثار ضرب و شتم را بر بدن وی مشاهده کرده‌اند. این آثار نشان می‌دادند که رضا اسماعیلی پیش از اجرای حکم اعدام مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
این گزارش می‌افزاید در سراسر شهرستان سلماس و روستاهای اطراف آن فضای امنیتی شدت یافته است.
خانواده و بستگان رضا اسماعیلی آثار ضرب و شتم را بر بدن وی مشاهده کرده‌اند
رضا اسماعیلی ۳۴ ساله و اهل روستای “دریک” از توابع شهرستان سلماس بود که تیرماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
وی به اتهام “محاربه” از طریق “فعالیت تبلیغی و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)” به اعدام محکوم شد بود.
رضا اسماعیلی مدت طولانی را در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات شهرستان سلماس سپری کرده بود.
حبیب‌الله گلپری‌پور زندانی سیاسی کُرد نیز بامداد روز چهارم آبان‌ماه در زندان ارومیه اعدام شد.
روز گذشته ناصر گلپری‌پور، پدر حبیب‌الله گلپری‌پور به رادیو زمانه گفت، نهادهای حکومتی پاسخ مشخصی در مورد تحویل پیکر حبیب‌الله به آنان نداده‌اند.
حبیب‌الله گلپری‌پور، در تاریخ پنجم مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به مقصد ارومیه، توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد دستگیر و ۲۴ اسفندماه همان سال به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد.
بر اساس گزارش‌های ثبت شده در مرکز آمار آژانس کُردپا در تیرماه سال جاری، دستگاه قضائی ایران برای ٣٠ تن از زندانیان سیاسی کُرد محبوس در زندان‌های این کشور، حکم اعدام صادر نموده است.
همچنین بر اساس این آمار، ٢٩ زندانی مذهبی کُرد در زندان‌های حکومت اسلامی ایران محکوم به اعدام شده‌اند که دیوان عالی کشور حکم اعدام ٢١ نفر از آنان را تأیید کرده است.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه یکم آبان‌ماه (۲۳ اکتبر) در سومین گزارش میان‌دوره‌ای خود به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.
ایران پس از چین بیشترین تعداد اعدام‌ها و به‌نسبت جمعیت خود بیشترین اعدام‌ها در جهان را دارد.
در گزارش احمد شهید همچنین آمده بود: ‌ “اجلاس عمومی سازمان ملل نگرانی خود در مورد نقض حقوق بشر افرادی که متعلق به اقلیت‌های قومی (اتنیکی)، زبانی و یا سایر گروه‌های اقلیت هستند، از جمله عرب‌ها، آذری‌ها، بلوچ‌ها، کُرد‌ها و مدافعان آن‌ها را اعلام کرد و از دولت ایران خواست تا کلیه اشکال تبعیض و سایر انواع نقض حقوق بشر علیه این افراد را در قوانین و عملکرد خود حذف کند.”