۱۳۹۳ آبان ۳۰, جمعه

از سلسله گفتگوهای گزارشگران: گفتگو با شروین رها فعال کارگری درباره کوبانی

از سلسله گفتگوهای گزارشگران: گفتگو با شروین رها فعال کارگری درباره کوبانی


اما استقامت کوبانی ها حدس و گمان ها را بهم زد. مقاومت مردم کوبانی از همان آغاز ترکیه وناسیونایست های ترک و دولت اقلیم کردستان و ناسیونالیست های کردرا زیر سوال برد و هیاهوی ضد داعش لیست بلند نیروهای ائتلاف را کمرنگ کرد. درکوبانی ، بر خلاف عراق که بسرعت باد اشغال شد و مراکز نظامی از نیروهای موجود در آن تخلیه شد وهزاران انسان رها شده درشنگال طعمه فاشیست مذهبی داعش واقع شدند، چیزی برای دفاع کردن وجود داشت . زنان و مردان کوبانی در مسیری قرار گرفتند که بنده گی در آن جایی نداشت . امید به زنده گی در آن جاری شده بود وزبان گویای میلیونها انسانی شد که فریاد خود را علیه فقر وفلاکت وبدبختی نظام اقتصادی حاکم رسا ترکردند
..............




گفتگوی گزارشگران با شروین رها فعال کارگری درباره کوبانی

گزارشگران:
تغییر و تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه و جابجائی های سیاسی آن بویژه با هجوم وحشیانه داعش به شهر کوبانی و آوارگی  بخش عظیم ساکنین این شهر و مقاومت زنان و مردان باقی مانده در برابر نیروهای مسلح داعش, امروز از موضوعات عمومی خبری است و خبرگزاری ها گزارشات لحظه به لحظه ای از موقعیت  نیروهای مقاومت و داعش در این شهر را به جهان مخابره می کنند. بنوعی میتوان گفت که مولفه های سیاسی که مدتی طولانی در محاسبات سیاسی منطقه ثابت مانده بودند امروزه تغییر کرده است. منتج از شرایط اضطراری و فوق العاده فعلی, اوضاع سیاسی آن ناحیه را شاید بتوان از نو تعریف کرد. هم از اینرو و برای روشنی بخشیدن هر چه بیشتر این وضعیت بسراغ شروین رها فعال کارگری رفته و از او برای این گفتگو دعوت کردیم.
با تشکر از شما
گزارشگران:
گفته میشود که در کوبانی و مناطق اطراف آن حکومتی از پائین و شبه شورائی و خودگردان موجود بوده است. قدرت از طریق اراده مردم اعمال میشده است. از کانتون نام برده می شود. کانتون چیست و در اینمورد دانسته های شما چیست؟

شروین رها:
من هم ازدست اندرکاران سایت گزارشگران تشکرمی کنم که چنین فرصتی را برای اظهار نظردرباره کوبانی فراهم کرده اند.
جنبش کوبانی با خود واژه هایی را به روز کرد . کانتون یکی از آنها بود که اکنون دوباره رایج شده است.تاکنون رسما کانتون با نام کشور سویس تداعی شده بود که در سال 1291اولین تلاش ها برای رهایی از نظام فئودالی در قالب سه کانتون خود را نشان داد.هر چند هنوز رگه هایی از آن در سویس موجود است ولی بمرور زمان و تحت شرایط نظام کاپیتالیستی تغییراتی در این راستا بخود گرفته است . تعریف کلاسیک کانتون استان ، ایالت فدرال و یا دولت مستقل وخودگردان است . صحبت از جامعه ای متنوع از لحاظ نژاد ، قوم ، مذهب وغیره است که افراد در آن با هم همزیستی سیاسی دارند . جامعه ای که مسئولان تغییر می کنند وبر آن دموکراسی با رای مستقیم حاکم است و غیره . کانتون شکلی سیاسی از اداره جامعه است که اگرچه قدمتش به سویس بر می گردد ولی در عین حال تابعی از شرایط نظام حاکم اقتصادی بر جامعه است ،بطور مثال در همان سویس اکنون احزاب راست افراطی با نفوذ خود قدرت بیشتری را اعمال می کنند . می گویند درمثال مناقشه نیست ، مثل دموکراسی قدیم یونان که حاکمیت مردمش نامیدند، ولی در واقع صوری است و همان دموکراسی کلاسیک ابزاری در دست نظام حاکم سرمایه داری است و با دموکراسی از پایین یعنی دخالتگری کارگران و مردم زحمتکش در اداره امور مختلف جامعه کاملن متضاد است .
پس از پس رفت جنبش کشورهای عربی ،که دلائل عدیده ای داشت واینجا وارد جزئیات آن نمی شوم ، با سرکوب اعتراضات توده ای در سوریه توسط بشار اسد شرایطی فراهم شد که در جریان درگیری های داخلی ،عفونت داعش سربازکرد که هریک ازدولت های سرمایه داری، امریکا ،اروپا و ارتجاع منطقه همچون عربستان ، قطر، ترکیه ونیز رژیم اسلامی ورژیم اسد ازآن آبشخور می کردند. خلاء قدرت سیاسی در مناطق کردنشین سوریه از دوسال پیش شرایطی فراهم کرد که حاصل آن خودگردانی ، خود مدیریت دموکراتیک وکانتونها در سه منطقه کوبانی ، جزیره و عفرین بود. اهمیت این کانتون ها که شکلی از دخالت آزادانه افراد جامعه در اداره امورآن می باشد وصرف نظر از اینکه جنسیت فرد چه است ، با چه زبانی محاوره می کند ویا اعتقاد مذهبی دارد یا نه و غیره خود انگیزه ای در همزیستی اجتماعی نهادینه کرده است که آن را در مقاومت زنان و مردان کوبانی در مقابل ارتجاع هاری همچون داعش ،مجهز به لشکر و تجهیزات نظامی و حمایت های آشکار و پنهان دولت ها ی منطقه ، نشان داده است . به عبارتی استقامت در کوبانی فقط دفاع در مقابل یک جریان آدمکش وتجاوزگروفاشیست مذهبی نیست، نیرویی نهفته درشرایط اجتماعی آن است که با شکست جنگی هم نمی تواند براحتی از کف رود . زنان و مردان رزمنده کوبانی حاصل این شرایط بوده اند واستقامت آنها دفاع طبیعی و زنده ازآن است .


گزارشگران:
موقعیت جغرافیائی و سیاسی کوبانی چگونه بود و چرا داعش به این شهر هجوم آورد؟

شروین رها:
تا قبل از یورش ارتجاع داعش به کوبانی و تا قبل ازپایداری کوبانی ها کمتر کسی از شرایط سیاسی و یا حتی موقعیت جغرافیایی کوبانی خبر داشت . امروز نگاه ها بر این منطقه خیره شده است . تهاجم داعش به کوبانی می تواند دلائل مختلفی داشته باشد . داعش حدود دو سوم از سوریه و یک سوم از عراق را برق آسا و با برداشتن موانع تصرف کرد وبا شعار ایجاد خلافت اسلامی می بایست حلقه های تصرفات خود را بهمدیگر متصل کند تا بتواند ازامکانات نظامی ، سیاسی ، مالی وغیره برای تحقق شعار خود بهره گیرد . تاکنون داعش چند باربه منطقه کوبانی یورش برده است ( گویا این بار سوم است ) وابتدا به ساکن می توانست دلیل اصلی آن قرار گرفتن این منطقه در مرزترکیه باشد که هنوز هم هست و از لحاظ استراتژی با اهمیت است . یکی از سرنخ های اصلی داعش در ترکیه قرار گرفته است که راه به اروپا دارد ، معاملات تجاری ، فروش نفت ، نفوذ سیاسی ، ایجاد حمایت وافزایش قدرت همه در محاسبات داعش قرار گرفته است . اینک اما به اینها شکستن مقاومت سیاسی کوبانی ها اضافه شده است که خود مانع راحتی نیست وبه همین دلیل داعش برای آن بیشترین نیرو را گذاشته است ، چرا که استقلال عمل افراد در کانتون کوبانی پادزهری است در مقابل عفونت داعش وسرایت دهنده گانش در منطقه. اکنون غیر ازموقعیت استراتژیکی منطقه کوبانی ،شکستن مقاومت سیاسی جامعه ای که زنان و مردان آن بنده گی را نمی پذیرند ، برای داعش حائز اهمیت است .

گزارشگران: نیروهائی که در شهر ماندند و مقاومت کردند چه ترکیب و تعلقی داشتند و دارند؟

شروین رها:
ازآنچه در کوبانی ومقاومت آن برمی آید ویا از مصاحبه رزمنده گان در آن پیداست ، استقامت مردم در کوبانی در برابر یورش ارتجاع داعش که شهر را از سه طرف مورد محاصره و زیر آتش سلاح های سنگین قرار داده اند،دفاع اززندگی و مناسباتی است که طی دو سال گذشته ساخته شده است . کانتون ، اداره امور جامعه با وجود تنوع گرایشات در آن ، شیوه ای دموکراتیک است که با رای مستقیم افراد شرایط را برای ایجاد نهادهایی فراهم کرده اند که مردم جدا ازتعلق جنسی و زبانی و مذهبی درآن مشارکت داشته اند . اقلیت های عرب ، ترکمن وآشوری زبان دارای همان حقوقی بوده اند که کردها یعنی اکثریت  جمعیت در آن داشته اند . خود حضوراجتماعی زنان کوبانی در منطقه ای که سالهاست ارتجاع مذهبی زیر پر و بال سرمایه داری جهانی ودولت های منطقه برآن حکم رانی می کنند وبیشترین آزار و جنایت و تضیققات را برآنان روا داشته و می دارند، نشان دهنده جریانی خلاف جریان فرهنگ حاکم بر منطقه در کوبانی است . استقامت کوبانی در برابر ارتجاع داعش در مراجع رسمی بین المللی و یا حتی ارتجاع حاکم بر منطقه به جلو این را گرفته است که از آن به عنوان جنگ کردها و یا مردان کرد نام برده شود. و این دستاورد جنبشی است که خود را در رزمنده گی زنان و مردان کوبانی نشان داد ه است . درشهر کوبانی زنان و مردان آموزش دیده و یا دارای تجربه نظامی در اول صف مقدم به دفاع می پردازند که دریگانهای مدافع خلق متشکل هستند ودارای پشت جبهه ای هستند که با جان ودل تدارکات غذایی و دارویی را به عهده گرفته اند . استقامت دارای روحیه ای مشترک است . حتی کودکان و سالخورده گانی که شهر را ترک کرده اند از مقاومت جدا نمانده و به انواع شیوه ها در کار مشترک سهمی را عهده دار شده اند . مردم مناطق افراد اسکان کودکان و سالخورده گان را عهده دار شده اند و در تامین دارو و غذا دریغ نمی کنند. دفاع درجنگ نابرابر و تحمیلی برای کوبانی ها نه انجام وظیفه ، جنبشی زنده با انگیزه انسانی وآزادیخواهانه است وبه همین دلیل سمپاتی جهانی را بخود جلب کرده است.

گزارشگران:
نیروهای ائتلاف با تلاشهای آمریکا و انگلیس و بویژه پس از قتل وحشیانه خبرنگاران اسیر تشکیل شده و حملات هوائی به مواضع داعش را آغاز کردند. انگیزه و اهداف این نیروها چه بود؟


شروین رها:                                                                                                  
یازده سپتامبر امسال (احتمالن از لحاظ سیاسی برای دولت امریکا در سالگرد انفجار برجهای دو قلوی وال استریت و اتحاد ضد ترورآن زمان بیربط نبود) جان کری درجده عربستان کلید نیروی ائتلاف را زد و بعد از آن دولت های چهل کشور امریکا و اروپا و نیزدولت های منطقه هر یک با انگیزه های خود در آن عضو شدند . بعد از شکست سیاسی امریکا تحت عنوان اتحاد ضد ترور در لشکرکشی به افغانستان و عراق ومتحقق کردن خاورمیانه بزرگ ،در سوریه موقعیتی فراهم شد که بار دیگر امریکا حضور سیاسی از دست رفته رادر منطقه تامین کند . به موازات نیروی ارتش آزاد سوریه تحت حمایت امریکا و اروپا بر علیه دولت بشار اسد ،که از طرف روسیه و چین ونیز ایران و حزب الله و دولت مالکی و شیعیان حمایت می شد ،داعش نیز در سوریه به رسمیت شناخته شد و حتی نشست نماینده دولت امریکا با داعش از طریق هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق دولت اوباما بزبان آورده شد . حضور داعش در جمع آوری نیرودر کشورهای اروپا آشکارا بود وآزادانه صورت می گرفت، کشورهای اتحادیه عرب به سردستگی عربستان در تقویت داعش دست داشتند ودر منطقه در مقابل دولت ایران و حزب الله لبنان و مالکی و بشار اسد زیرپوشش تشییع، ازحضور داعش بهره بردند .  نهادهای مالی داعش و تجهیزات نظامی آن درعربستان و قطرتقویت و تامین شد . برای قدرت دیگر در منطقه یعنی ترکیه ،که تلاش دارد افتخارژاندارمی منطقه نصیبش شود، انگیزه های لازم برای کمک و همکاری با داعش را داشته است. آنچه تاکنون در رابطه با ترکیه و داعش علنی شده یعنی خرید نفت ارزان از داعش ، کمک به انتقال داعشی ها از اروپا ، اختصاص امکانات پزشکی برای آنها و غیره فقط چشمه ای از کل ماجراست. حضور داعش وعرض اندام در منطقه وخصوصا اشغال عراق تا شهر موصل در کردستان عراق توجیه مناسب حضوردولت امریکا و ایجاد ائتلاف را درمنطقه کامل کرد . با یورش داعش به کوبانی در ابتدا ائتلاف نظاره گراوضاع بود . مقاومت رزمنده گان شهر کوبانی تا حدودی معادلات را بهم زد و در این رابطه نیروهای ائتلاف نمی توانست از غافله عقب بماند. جنبش کوبانی بمعنای حق دخالت افراد جامعه در آن ،هیچ گونه خوانایی با سیاست کشورهای موتلفه حتی دموکراتیک ترین آنها ندارد. اگراین فاکت است پس دلیل بمباران مواضع داعش نمی تواند از جنس جنبش کوبانی باشد . 

گزارشگران:
چرا نیروهای ائتلاف از پیاده کردن نیروهای زمینی حداقل تا این لحظه خودداری کرده اند؟

شروین رها:
پایان جنگ سرد و تغییر جغرافیای سیاسی دو قطبی خود ناشی از بحران اقتصاد سرمایه داری خصوصا در دهه هفتاد بود . دولت امریکا در تامین هژمونی سیاسی جهان یک قطبی با اتکا به نیروی نظامی و لشکر کشی به افغانستان و عراق شکست خورد وحتی با وجود استفاده از بیشترین تجهیزات نظامی و نیروی پیاده در منطقه، نه تنهاقادر به ایجاد نظم دلخواه نشد بلکه حتی هزاران نفر از نیروی نظامی اش را از دست داد ( درآمار رسمی از کشته شدن بیش از 8 هزار نفرسرباز امریکایی صحبت می شود)ودر همان جامعه امریکا بشدت تحت فشار قرار گرفت . با تجربه از نتایج تلخ دولت امریکا در دوران جمهوری خواهان یکی از نکات تبلیغاتی دموکرات ها و اوباما در انتخابات کاهش نیروهای نظامی در منطقه و بازگرداندن سربازان امریکایی از افغانستان و عراق بود. با عروج بحران جاری سرمایه داری که از سالهای 2007 و 2008 درسیستم مالی امریکا خود را نشان داد و به سرعت در جهان گلوبالیزه شده پخش شد، شرایط عینی برای تنش های سیاسی تا حد بحران سیاسی در همان کشورامریکا و نیز کشورهای اروپا فراهم شد و در کشورهای دیگر جهان عارضه های نئولیبرالیسم خود را در جامعه به نمایش گذاشت . گره کوربحران سیاسی در سوریه شرایطی فراهم آورد که درجنگ داخلی آنجا دولت های سرمایه داری در مقابل هم آشکاراصف آرایی کردند. دولت امریکا و اروپا و هر یک از کشورهای منطقه و نیز روسیه و چین در جبهه ای جای خود را یافتند . نیروهایی که اکنون تحت ائتلاف شکل گرفته اند منجمله امریکا و اروپا ،درجریان جنگ سوریه با تکیه به نیروهای ارتش آزاد سوریه ونیز انواع جریانات ارتجاعی اسلامی القاعده و شاخه های سلفیست ها عمل کردند. غیر از انتقال سلاح و تجهیزات از سوی دولت های امریکا ، آلمان و فرانسه، در رابطه با اعزام افراد نظامی، دولت امریکا تاحد سازماندهی مراکزآموزش کماندو بیشتر نرفت . مراکزی که در اردن کارشناسان نظامی با بودجه دولت امریکا به تعلیم کماندواز میان افراد محلی می پرداخته و یا هنوز می پردازند. دولت امریکا و اروپا به دلائل مختلف منجمله کاهش فشار درون جوامع ، نشان دادن ظاهری صلح جویانه برای کاهش فشار انظار جهانی ، و داشتن دست باز برای انتقاد از سیاست های رقبای خود در منطقه منجمله روسیه تا حد مقدور ترجیح می دهند از ارسال نیروی نظامی مستقیم ( غیر مستقیم ناتو را حاضر و آماده دارند)خودداری کنند. البته این راه گویا اخیرا با ارسال 1500 نفر نیروی نظامی امریکا به منطقه سوریه دارد باز می شود.

گزارشگران:
فضای سیاسی بسیار پیچیده ای در منطقه مشاهده میشود. موقعیت ایران در همسوئی با غرب, اقلیم کردستان, سکوت و نظارت دولت سوریه, نافرمانی ترکیه هم پیمان غرب از پیمان ناتو و جهتگیری در برابر ائتلاف, توانائی های تسلیحاتی و مالی داعش و تغییر سیاست های عربستان در قبال داعش و... براستی امروز صف دوست و دشمن کجاست؟

شروین رها:
با توجه به بحران جهانی سرمایه داری ،که دیگر بحرانی دوره ای ( به معنای تغییر شیفت مثلا از راه حل کینز به راه حل فریدمن و فوکویاما باشد) نیست وبحرانی ساختاری و بدون انقطاع است ، سرمایه داری تمام ظرفیت هایش را بکار گرفته و لبریز شده است وبا وجودهر گونه پیچیده گی و تغییر در جغرافیای سیاسی در منطقه، باحاکمیت سیاسی سرمایه داری جز بربریت برزنده گی و زیست انسانها چیزی قابل تصور نیست . حضور ارتجاع تسنن به شیوه خلافت همچون داعش ویا ارتجاع تشییع به شیوه امامت همچون رژیم اسلامی که بازندگی انسان مدرن حاضردر تضاد است ، خود محل اتکای نظام اقتصادی گندیده و بربرپرور سرمایه داری است . لذامبارزه با ارتجاع پیشامدرن در گرو تکیه به نظام اقتصادی حاضرحتی با روش مدرن نیست برعکس فقط در مبارزه برای ریشه کردن پایه آن یعنی مالکیت خصوصی معنای واقعی پیدا می کند. به عبارتی مدرنیسم نظام اقتصادی معاصر خود حامل بربریت و پیشامدرن است ،این در حد اشاره بود ومی بایست جای دیگر به آن پرداخت. به نظر من صف دوست و دشمن در منطقه در حال حاضر نه با داعش بلکه با جنبش کوبانی تداعی می شود. ظاهر قضیه این است که در سطح جهانی دولت ها و احزاب و سازمانها و نهادها از چپ تا راست اکثرا خود را دشمن داعش و دوست کوبانی می دانند . اما این صف بندی علیه بربریت بخودی خود هنوز چیزی را نشان نمی دهد. داعش محصول شرایطی است که با جنگ و رقابت و دسته بندی دولت ها ی سرمایه داری در سطح جهانی و منطقه فراهم شده است ونه تنها حضور داعش بلکه ائتلاف علیه آن در این چهارچوب قرار گرفته است . تجارت آزاد ودموکراسی بازاردیواردو قطبی را برداشت و دیوارهای چند قطبی ایجاد کرد . ایران ، عربستان و ترکیه درمنطقه بر سرقدرت بشدت رقابت دارند ودر سطح جهانی نیز رقابت های بلوک بندی های جهانی سرمایه داری تنگاتنگ شده است . حضور داعش در منطقه ، رقابت قدرتی در دولت های منطقه ، اهداف ائتلاف و هژمونی سیاسی حاکم بر آن فاکت هایی است که بر مبنای آن معادلات سیاسی و معاملات دیپلماتیک در منطقه برای نیروهای درگیر در آن باز است ودر این رابطه حتی دولت اقلیم کردستان عراق هم مجزا نیست . همانطور که در بالاتر اشاره شد ، در حال حاضراگر مجاز باشیم از صف دوست و دشمن صحبت کنیم ، برای انسانهایی که خواهان رفاه و آسایش و آزادی هستند آن را تنها می توان در جنبش کوبانی دید. مشارکت عمومی در اداره امورجامعه با حضورآزادانه افراد در آن ، جدا از تبعیض در جنسیت ، ملیت ، زبان و رنگ پوست وغیره ..چیزی است که تا حدودی به این جنبش گره خورده است.  روش شورایی اداره جامعه و یا مشارکت دموکراتیک وآزادانه از پایین در امور زندگی انسانها آن چیزی است که با اهداف بسیاری از احزاب و گرایشاتی که خود را در طیف ضد داعش می بینند مغایرت دارد .

گزارشگران:
در گزارشات آمده بود که جامعه کردهای منطقه حمایت های هوائی آمریکا و ائتلاف را به فال نیک گرفته اند و بخشا نقد کرده اند که چرا با تعویق انجام شده است.آیا عملکرد ائتلاف با رهبری آمریکا را در مورد کوبانی مثبت ارزیابی می کنید؟

شروین رها:
با یورش داعش به کوبانی نیروی های ائتلاف و دولت های منطقه از طریق رسانه های رسمی احتمال بالا بودن اشغال کوبانی توسط داعش را به میان می آوردند وترکیه هم در انتظارسقوط کوبانی درمرز کوبانی نیروهای نظامی و تانگ هایش را مسلط بر شهر مستقر کرد. اما استقامت کوبانی ها حدس و گمان ها را بهم زد. مقاومت مردم کوبانی از همان آغاز ترکیه وناسیونایست های ترک و دولت اقلیم کردستان و ناسیونالیست های کردرا زیر سوال برد و هیاهوی ضد داعش لیست بلند نیروهای ائتلاف را کمرنگ کرد. درکوبانی ، بر خلاف عراق که بسرعت باد اشغال شد و مراکز نظامی از نیروهای موجود در آن تخلیه شد وهزاران انسان رها شده درشنگال طعمه فاشیست مذهبی داعش واقع شدند، چیزی برای دفاع کردن وجود داشت . زنان و مردان کوبانی در مسیری قرار گرفتند که بنده گی در آن جایی نداشت . امید به زنده گی در آن جاری شده بود وزبان گویای میلیونها انسانی شد که فریاد خود را علیه فقر وفلاکت وبدبختی نظام اقتصادی حاکم رسا ترکردند . دولت ها یی که زیرسایه ائتلاف سیاست می رانند انتظار داشتند کوبانی زیرآوار رود واینها مسیرمعین خود را در پیش بگیرند ،اما جنبش کوبانی آنها را انگشت به دهان کرد . در جایی که جنگ در می گیرد در ست است که ابزار و تجهیزات نظامی در توازن قوای جنگی موثر است ولی این نمی تواند این تجربه غنی را دفن کند که جنگ ادامه سیاست است . به عبارتی سیاست حاکم بر جنگ نوع آن را تعیین می کند. اگر این تجربه را نخواهیم در این رابطه مشخص قلب کنیم به این نتیجه می رسیم که فشنگی که از اسلحه های ساده زنان و مردان کوبانی بطرف داعش شلیک می شود براتر از بمبهای کاملن پیشرفته هواپیماهای دولت های ائتلاف بر سر داعش خواهد بود . اگر تاریخا زیاد به عقب بر نگردیم که نتایج کار دولت های سرمایه داری در قبال عراق و افغانستان را بررسی کنیم و درهمین تجربه نسل حاضرباقی بمانیم ، تجارب اعتراضات توده ای در کشورهای عربی وسیاست های دولت های تشکیل دهنده ائتلاف را در قبال آن می توان محک زد . بمب هایی که با تبلیغات رسانه ای" انسان دوستانه"بر سرلیبی فرود آمد چه سیاست هایی رادرآنجاکاشت؟

گزارشگران:
کوبانی بلحاظ رسانه ای مورد حمایت گسترده قرار گرفته است. دولت ترکیه تحت فشارهای بین المللی به عبور بیش از صد پیشمرگه با سلاح های مختلف تن داده است. بنظر شما آزادیخواهانی که در منطقه نیستند و امید به ازادسازی کوبانی دارند چگونه میتوانند این مقاومت را یاری برسانند؟

شروین رها:
مقاومت شهر کوبانی در مقابل ارتجاع هار داعش هم خود را به رسانه های جهانی تحمیل کرد و هم نزد انظار جهانی حمایت های بسیار وسیعی را جلب کرد . فشارهای جهانی تا سطح احزاب و سازمانهای جهانی ومجالس رسمی و دولت ها پیش رفت ودولت ترکیه و دولت اقلیم در منطقه را وادار به عکس العمل کرد . در مقابل ارتجاع داعش افقی آزادیخواهانه باز شده بود که زنان و مردان کوبانی آن را نماینده گی می کردند و این فشاری سیاسی بود که بر منطقه وارد شد . از طرفی آتش زیر خاکستراعتراضات توده ای در بطن جوامع منطقه راشعله ور کرد و از طرف دیگرگوشه ای دیگرازعملکردسیاسی ارتجاع منطقه که تحت پوشش انواع فرقه های مذهبی و ناسیونالیستی حکومت می کنند رادربرابر جوامع قرار داد. کوبانی تا این حد نشان داد که با توجه به زمان کوتاهی که از عمر کانتون و مشارکت مردم زحمتکش در اداره امورآن می گذرد حمایت های گسترده ای را به خود جلب کرد. نه تنها در کشورهای منطقه که صدای آزادیخواهی ازسد استبداد و سرکوب عبور کرد، در سراسر جهان روز اول نوامبر را بنام خود ثبت کرد . همبستگی جهانی با جنبش کوبانی در اول نوامبر که حلقه های عظیم آزادیخواهان را بهم وصل کرد ، می تواند سرآغازمسیری باشد که با اعتراضات و اعتصابات کارگری در اروپا و امریکا گره بخورد و نیروی ضد سرمایه داری درسراسر جهان را تقویت کند .شعار کوبانی تنها نیست ، فقط با نیروی همبستگی طبقاتی درسراسر جهان وبا استفاده از انواع ابتکارات و امکانات می تواند عملا متحقق شود.


گزارشگران:
آیا ناگفته ای مانده است؟
بمباران مواضع داعش در اطراف کوبانی توسط ائتلاف، انتقال نیروی نظامی دولت اقلیم به کوبانی ،  ارسال تعدادی ازنیروی ارتش آزاد سوریه به کوبانی ، انواع نشست ها و مذاکرات و تعیین انواع قید و شرط ها از سوی امریکا و دولت های ائتلاف و دیگر اقداماتی از این دست وبنام نجات کوبانی ،آن سیاست هایی است که می تواند امواج آزادیخواهانه جنبش کوبانی را پس رانده و آن را از قالب تهی سازد . این همان خطری است که بر سر اعتراضات توده ای در کشورهای عربی آمد . این سیاست داعش را به جلو صحنه راند تا زیر پوشش مبارزه با آن عمل مستقیم  یا ابتکارات توده ای را از کاراندازد. این نگرانی جدی است . احزاب و سازمانهایی که از کوبانی به دولتهای امریکا و ترکیه به با اسم رمز کمک نظامی و غیره چراغ سبز می دهند ، خواسته یا ناخواسته و بدون هیچ قضاوت اولیه محتوی اراده جمعی کوبانی ها را از درون تهی می کنند. تکیه گاه جنبش کوبانی می بایست نیرویی باشد که در همبستگی با آن صدای خود را در جهان بلند کردند. این نیروی جهانی می بایست مشخصات برجسته جنبش کوبانی را بالا بگیرند و برای جلب هر چه بیشتر حمایت ازآن مخاطبینش را درجامعه بیابند. بی شک تنها حامیان بیدریغ جنبش کوبانی را در میان کارگران می توان یافت و بس.

گزارشگران:
با تشکر از شما

شروین رها:
با سپاس از شما

15.11.2014

هیچ نظری موجود نیست: