۱۳۹۳ آذر ۲۲, شنبه

هزاران نفر از مردم در واشنگتن، پایتخت آمریکا، در راهپیمایی در اعتراض به کشته شدن چند سیاهپوست غیرمسلح به دست پلیس و رای هیات های منصفه بدوی در روزهای اخیر شرکت کرده اند.

راهپیمایی گسترده در واشنگتن در پی تبرئه پلیس در خصوص مرگ دو سیاهپوست


هزاران نفر از مردم در واشنگتن، پایتخت آمریکا، در راهپیمایی در اعتراض به کشته شدن چند سیاهپوست غیرمسلح به دست پلیس و رای هیات های منصفه بدوی در روزهای اخیر شرکت کرده اند.
قرار است چند تن از بستگان مایکل براون، که در شهر فرگوسن در میسوری با شلیک گلوله کشته شد، و اریک گارنر که فشار مامور پلیس نیویورک بر گردن او به مرگش منجر شد،‌ سخنرانی کنند.
هر دو آنها در رویارویی با پلیس کشته شدند ولی هیات های منصفه بدوی حکم به تبرئه پلیس دادند. این حکم ها آتش خشم معترضان را شعله ور کرده است.
انتظار می رود در گردهم‌آیی اعتراضی در نیویورک هم هزاران نفر شرکت کنند.
حال و هوای این راهپیمایی آرام توصیف شده ولی شمار زیادی از نیروهای پلیس در حال آماده باش به سر می برند.
از زمان اعلام نظر هیات منصفه بدوی درباره برائت اتهامات دانیل پانتالیو، مامور پلیسی که در ویدئوها با گرفتن گردن اریک گارنر، وی را به زمین می‌زند، اعتراض ها بالا گرفته است.
سیستم هیات منصفه بدوی که تنها در نظام قضایی آمریکا وجود دارد بارها مورد انتقاد فعالان جامعه مدنی این کشور قرار گرفته است.
اریک گارنر (نفر سمت راست) و مایکل براون نماد این اعتراضها شده اند
در این سیستم، هیاتی پیش از رسیدگی قانونی به یک پرونده در مورد وارد یا ناوارد بودن اتهامات تشکیل جلسه می‌دهد و چنانچه تصمیم به تبرئه متهم بگیرد، دیگر دادگاهی برای رسیدگی به پرونده تشکیل نمی‌شود.
ماجرای مربوط به مرگ آقای گارنر از آنجا آغاز شد که پلیس او را در خیابان و به دلیل فروش غیرقانونی سیگار محاصره کرد و هنگامی که ماموران پلیس تلاش می‌کردند او را بازداشت کنند، جان خود را از دست داد.
پزشکی قانونی نیویورک گفته است مرگ اریک گارنر به دلیل فشار بر قفسه سینه او در شرایطی بوده که پلیس او را بدون اجازه حرکت به طور فیزیکی روی زمین نگهداشته بود.
دارن ویلسون، مامور پلیس در شهر فرگوسن نیز با شلیک چند گلوله به مایکل براون سبب مرگ او شده بود ولی او هم از تعقیب قضایی رهایی یافت. این تصمیم هیات‌منصفه بدوی در میسوری نیز باعث شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات مردمی در این ایالت آمریکا شده است.

هیچ نظری موجود نیست: