۱۳۹۴ مهر ۱۴, سه‌شنبه

حمله به بیمارستان قندوز 'خواست نیروهای افغان و آمریکایی بود'


Image copyrightGetty
سرفرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان به سنای آمریکا گفت که علاوه بر دولت افغانستان که از ناتو کمک هوایی خواسته بود، یک واحد کماندویی آمریکا در قندوز هم از نیروی هوایی ناتو خواسته بود که به بیمارستان حمله کند.
ژنرال جان کمبل که در سنای آمریکا درباره اوضاع افغانستان گزارش می داد، تاکید کرد که این حمله اشتباه بوده و نیروهای تحت امر او، هیچگاه به عمد اماکن غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند. او به سنا قول داد که در این باره، تحقیقات همه جانبه و بی طرفانه ای انجام خواهد شد.
آقای کمبل گفت: "نیروهای افغان در محل خواهان حمله هوایی شدند؛ اما یک واحد کماندویی آمریکایی هم در نزدیکی محل واقعه بوده که از هواپیما خواسته بود به بیمارستان حمله کند".
دولت افغانستان می‌گوید نیروهای دولتی برای عملیات در شهر قندوز که برای سه روز در کنترل طالبان بود، از نیروهای هوایی تحت امر پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - کمک خواسته بود.
سرفرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان گفت برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی به نیروهای تحت امرش دستور داده که دوباره آموزش ببینند و رویه‌های عملیاتی آنها مورد بازبینی قرار گیرد.
ارتش آمریکا می‌گوید کابل و واشنگتن به بررسی کامل و شفاف این حادثه ادامه می‌دهند و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، عذرخواهی خواهند کرد و عاملان این اشتباه مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.
از سوی دیگر، دولت افغانستان هم می‌گوید حمله هوایی به قندوز، به خواست نیروهای دولتی در محل انجام شده است.
ظفر هاشمی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت بر اساس اسنادی که میان افغانستان، آمریکا و ناتو امضا شده، دولت افغانستان می‌تواند در صورت نیاز از نیروهای بین‌المللی مستقر در کشور، کمک هوایی بخواهد.
آقای هاشمی که در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، بدون اشاره به بیمارستان قندوز گفت در عملیات برای پس گرفتن این شهر از طالبان، دولت افغانستان از نیروهای بین‌المللی کمک هوایی خواسته بود.
در حمله روز شنبه هواپیماهای آمریکایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز، ۲۲ نفر کشته شدند.
'آمریکا به باغ بیماستان حمله کرد، طالبان به ساختمانش'
Image captionدر حمله روز شنبه هواپیماهای آمریکایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز، ۲۲ نفر کشته شدند
در همین حال، حمدالله دانشی که به تازگی به عنوان سرپرست ولایت قندوز منصوب شده، به بی‌بی‌سی گفته که هواپیماهای آمریکایی تنها باغ این بیمارستان را هدف قرار دادند و ساختمان آن را طالبان منفجر کردند.
سازمان پزشکان بدون مرز گزارش‌ها در مورد حضور نیروهای وابسته به گروه طالبان در این بیمارستان را رد کرده و گفته است در زمان حمله به جز کارمندان این نهاد و بیمارانی که آنجا تحت درمان بودند، کس دیگری در بیمارستان حضور نداشت.
این نهاد در بیانیه‌ای گفته است: "باید به خاطر داشته باشیم که بر اساس قوانین بشردوستانه، هر فرد مجروحی که در بیمارستان بستری است، فارغ از اینکه پیش از این برای چه گروهی می‌جنگیده، یک فرد غیر نظامی به حساب می‌آید."
این سازمان خواهان بررسی این حادثه از سوی یک هیات بین‌المللی بی‌طرف شده است.
وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان هم خواهان تحقیق بی‌طرفانه در مورد حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز شده است.
این وزارت در بیانه ای گفته است که کادر درمانی "از این پس در هیچ مرکز بهداشتی و در هیچ نقطه ای از افغانستان خود را مصون احساس نمی‌کنند" به گفته وزارت صحت افغانستان، برخی از نهادهای بین‌المللی بهداشتی نگران افزایش خطر اقامت در این کشور هستند.
بیش از یک هفته از سقوط شهر قندوز در شمال افغانستان گذشته است. با این که دو روز پس از این رویداد دولت اعلام کرد این شهر را از کنترل طالبان درآورده اما هنوز درگیری ها در این شهر ادامه دارد.
اهالی قندوز می‌گویند امروز نیز شاهد درگیری‌های مسلحانه میان طالبان و نیروهای دولتی بوده اند. گفته می‌شود نقاط مهم شهر اکنون در درست نیروهای دولتی است اما طالبان هنوز به شکل پراکنده در این شهر حضور دارند.

هیچ نظری موجود نیست: