۱۳۹۵ خرداد ۳۰, یکشنبه

پودموس در اسپانیا با 'کاتالوگ ایکیا' در انتخابات حاضر 

Image copyrightEPA
Image captionبرنامه انتخاباتی پودموس که شبیه کاتالوگ ایکیا چاپ شده بسیار جذاب است
والتر بنیامین اندیشمند آلمانی در یکی از آثار مشهور خود در سال ۱۹۳۶ در مورد "سیاست زیبایی شناسانه" آنطور که در گردهمایی تبلیغاتی وسیع احزاب فاشیست و نازی آن دوران مشاهده می‌شد، هشدار داده بود.
امروز حدود یک قرن بعد، دیدگاه او حتی از گذشته نیز صائب‌تر است. به نظر می‌رسد سیاست وارد عصر پسامدرن کنایه (استعاره) و درون‌نگری شده است.
با این همه هدف نهایی همان است که همیشه بود: کسب قدرت. نه جذب توده های وسیع بلکه جذب رای‌دهندگانی که بین بی‌تفاوتی و خشم سیالند.
در دنیای امروزی که از رسانه‌ها اشباع است جلب توجه افکار عمومی بسیار مهم است.
یک راه حل می تواند عرضه برنامه های انتخاباتی در شکلی مشابه کاتالوگ ایکیا باشد.
پودموس (ما می‌توانیم) حزبی که طی یکسال و اندی به سومین و حتی شاید دومین نیروی سیاسی اسپانیا بدل شده دقیقا همن کار را کرده است.
Image copyrightGETTY
Image captionپابلو ایگلسیاس رهبر پودموس تلاش می‌کند سیمای چپ تندرو حزب را تلطیف کند
پودموس برنامه اقتصادی خود برای انتخابات سراسری اسپانیا را که ۲۶ ماه ژوئن برگزار می‌شود، به شکل کاتالوگ ایکیا منتشر کرده که امروزه تمامی خانواد‌ه‌های ساکن کشورهای غربی آن را به خوبی می‌شناسند.
در این کتابچه عکس‌هایی از اعضای ارشد پودموس در محیط خانه‌ که پر از مبلمان ساخت ایکیا است چاپ شده، ولی محتوای برنامه‌ای که ارائه شده تقریبا برنامه‌های همیشگی احزاب چپگرا براساس افزایش مالیات و هزینه‌های عمومی است. از قرار معلوم شرکت ایکیا با کپی کردن ساختار و فرم کاتالوگ این شرکت موافقت ضمنی کرده هر چند حاضر نشده در این مورد اظهار نظر کند.
باوجودیکه برخی از صاحبنظران و منتقدان یادآوری می‌کنند که محاسبات مالی درج شده در این برنامه اقتصادی با هم جور در نمی‌آیند ولی این موضوع نه برای حزب پودموس و نه برای رای‌دهندگان آن ایرادی ندارد.
چندی پیش اینیگو اررخون، که معمولا از او به عنوان مغز متفکر این حزب یاد می‌شود، صادقانه گفت که کارزارهای انتخاباتی باید وسوسه برانگیز باشند.
به نظر می‌رسد رای‌دهندگان نیز با این موضوع موافقند چون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پودموس در میان جمعیت زیر ۴۰ سال بیشترین حمایت را دارد.
الهام گرفتن از شکل وشمای کاتالوگ ایکیا یادآور روشی است که اصطلاحا به آن "پارازیت فرهنگی" می‌گویند؛ یعنی استفاده از نمادهای کاپیتالیستی و تغییر شکل و مضامین آنها برای اهداف نامتعارف.
پودموس نیرویی است که ایده‌های همیشگی و قدیمی سوسیالیستی را با پوپولیسم امروزی ترکیب می‌کند.
ایکیا برای این کار گزینه بسیار خوبی است. این شرکت برای رای‌دهندگان جوان که در دوران سیال امروزی زندگی بی‌ثباتی دارند شناخته شده و پر معناست.
در عین حال پودموس که اخیرا با حزب کمونیست سابق و گروه‌های چپ رادیکال در اسپانیا ائتلاف انتخاباتی تشکیل داده سعی دارد نشان دهد که یک نیروی چپ تندرو نیست. فراموش نکنیم که در ذهن بسیاری از مردم ایکیا سمبل موفقیت مدل سوسیال دموکراسی اسکاندیناوی است.
بی دلیل نیست که پابلو ایگلسیاس رهبر پودموس، اخیرا گفت که مارکس و انگلس هم سوسیال دموکرات بودند. این اظهار نظرها خشم حزب سوسیالیست اسپانیا را برانگیخته که خود را وارث سوسیال دموکراسی کشور و پودموس را یک تهدید جدی برای موجودیت خود می‌داند.
Image copyrightGETTY IMAGES
از این روش او باید درس گرفت. پابلو ایگلسیاس با این نوع اظهار نظرهایش همه را وادار می‌کند به او واکنش نشان دهند و در نتیجه صحنه رقابت و بحث‌های سیاسی را احاطه می‌کند.
از این نظر، روش او یک پوپولیست موفق دیگر، دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به ذهن می‌آورد.
در هر صورت پوپولیسم یک روش سیاسی است و نه یک ایدئولوژی و در زمینه روش کار، الهام گرفتن از کاتالوگ ایکیا نشان می‌دهد که پودموس از رقبای خود بسیار جلوتر است.

هیچ نظری موجود نیست: