۱۳۹۵ دی ۲۲, چهارشنبه

ترکیه درآتش تروریسم ،ضعف های امنیتی ترکیه 
فرامرز دادرس


سازمان امنیت ترکیه ، میت (ملی استخبارات تشکیلاتی) هیچگاه به عنوان یک سازمان اطلاعاتی کارآمد مطرح نبوده است. این تشکیلات دارای پنج هزار کارمند نظامی و غیرنظامی است. رئیس کنونی میت، حقان فیدان گروهبان سابق ارتش ترکیه می باشد. حقان فیدان مدتی در چارچوب نیرو های پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) در آلمان خدمت کرده است. فیدان خیلی زود از ارتش بیرون آمد و به دنبال اخذ مدرک تحصیلی رفت، وی سپس در چارچوب خدمت در مریلند آمریکا موفق شد مدرک لیسانس نه چندان معتبر خود را که از دانشگاهی در ترکیه بدست آورده بود در یک کالج آمریکایی تبدیل به احسن نماید.
فیدان از سال 2010 میلادی تاکنون رئیس سازمان امنیت ترکیه ( میت) می باشد، وی از نزدیکان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و از وفاداران او بشمار می رود. فیدان پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته درترکیه به دلیل این که تشکیلات زیر دست او نتوانسته بود اطلاعاتی در مورد کودتا بدست آورد برای چند ماه مورد غضب اردوغان واقع شد، ولی با پا در میانی برادر همسر ازدوغان دوباره بکار خود بازگشت. اردوغان شخصی به نام؛ فریدون هادی سینیرلی اوغلو، را در کنار حقان فیدان گمارده که او را زیرنظر داشته باشد.
مئیر داگان رئیس پیشین سازما ن اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به جانشین خود تامیر پرادو گفته بود؛ حقان فیدان به ایدئولوژی پاسداران انقلاب اسلامی ایران بسیار نزدیک است. گفته می شود حقان فیدان مسلمان شیعه! است. دو سال پیش فیدان به همراه اردوغان در مراسم عزاداری عاشورای شیعیان ترکیه شرکت کرد و هر دو به سینه زنی پرداختند. رسانه های اسرائیلی از حقان فیدان به عنوان (چشم تهران) نام می برند. اسرائیل، فیدان و سازمان میت ترکیه را متهم کرد که اسامی ده ها نفر از ماًمورین موساد را به ایران داده است. این ماًمورین اغلب از کرد های مخالف حکومت ایران بودند که برای اسرائیل کار می کردند.
در سپتامبر 2016، هشتاد و هفت تن از اعضای سازمان امنیت ترکیه به اتهام طرفداری از فتح الله گولن رقیب رجب طیب اردوغان از کار برکنار شدند. پاکسازی هزاران تن از نیرو های ارتش، انتظامی و سازمان های اطلاعاتی ترکیه ضربه مهلکی به امنیت ترکیه وارد کرده است. عملیات متعدد تروریستی اخیر در ترکیه؛ کشتن سفیر روسیه ، کشتار در یک دیسکوتک، حمله مسلحانه به یک رستوران و بمب گذاری در شهر ازمیر، بیانگر ضعف نیروهای امنیتی این کشور می باشد. نیرو های امنیتی ترکیه هم زمان با گروه های تندرو اسلامی و کرد های این کشور در جدال می باشند.
در راستای تغییرات در ساختار نیرو های ارتش و امنیتی ترکیه ، اردوغان نفر دوم سازمان امنیت ترکیه، اسماعیل حقی موسی، را به سفارت ترکیه در فرانسه منصوب کرد. سفیر تازه ترکیه در پاریس شخصی با تجربه اطلاعاتی و سیاسی می باشد. ماه پیش کنفرانسی از سوی ترک های تجزیه طلب ایرانی در شهر استکهلم سوئد برگزار شد. هم زمان کنفرانسی با شرکت شماری به اصطلاح مخالفین! جمهوری اسلامی در استانبول برپا شد که چند تن از ایرانیان مقیم اروپا و فرانسه در آن شرکت داشتند. این کنفرانس ها همه به کمک سازمان امنیت ترکیه برگزار می شوند. بی شک حضور سفیر تازه ترکیه در پاریس از سویی به منظور کنترل فعالیت های سیاسی گروه های کرد مخالف ترکیه در فرانسه و اروپا و از سوی دیگر نقطه ای برای تماس و به خدمت گرفتن ایرانیان علیه جمهوری اسلامی می باشد.
در ژانویه سال 2013 میلادی، در پاریس شخصی به نام عمر گونی، سه زن عضو گروه کرد پ-ک-ک را ترور کرد. دوسال و نیم پس از این کشتار پلیس فرانسه نتیجه تحقیقات خود را در هفتاد صفحه منتشر کرد، در این گزارش دست سازمان امنیت ترکیه در این ماجرا دیده می شود. عمر گونی، قاتل سه زن کرد پیش از پایان سال 2016 میلادی در بیمارستانی در پاریس به دلیل یک نوع بیماری مغزی درگذشت و پیش از برگزاری دادگاه این پرونده تروریستی خاتمه یافت.


 


منبع: پژواک ایران

هیچ نظری موجود نیست: