۱۳۹۶ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

آتش سوزی و درگیری میان گروه‌های افغان‌ و کرد در اردوگاه پناهجویان در شمال فرانسه 

media
بخش بزرگی از یک اردوگاه پناهجویان در شمال فرانسه، در یک آتش‌سوزی بزرگ نابود شد. علت اصلی حریق که به طور عمدی ایجاد شد، دعوای گروهی میان کردها و افغان‌ها اعلام شده است. قرار است که وزیر کشور و وزیر مسکن فرانسه به بازدید محل بروند.
 بامداد سه‌شنبه ١١ آوریل/٢٢ فروردین، از ٣٠٠ واحد مسکونی موقت چوبی که نزدیک به یک سال قبل در اردوگاه "گراند سَنت" ساخته شد، تنها حدود ٧٠ واحد باقی مانده بود. همۀ ساکنان اردوگاه تخلیه شدند و بیشترین تعداد آنها به سه ورزشگاه سرپوشیدۀ شهر منتقل گردیدند.
 اردوگاه "گراند سَنت" (e) در شمالی‌ترین نقطۀ فرانسه، در نزدیکی بندر "دانکرک" قرار دارد.

منابع نزدیک به پلیس فرانسه گفتند که روز گذشته- دوشنبه ١٠ آوریل، حوالی ساعت هفت شب دعوای گروهی میان حدود ٢٠٠ نفر از پناهجویان در گرفت. اردوگاه "گراند سَنت" تا روز گذشته نزدیک به ١۵٠٠ ساکن داشت.
به دنبال درگیری‌ها، پلیس ضد شورش وارد عمل می‌شود و حوالی ساعت هشت شب آرامش نسبی در اردوگاه برقرار می‌گردد. اما کمتر از دو ساعت بعد، این بار حدود ۶٠٠ نفر، درگیری‌ها و اغتشاش را از سر می‌گیرند.
آتش سوزی ظاهراً از چند نقطۀ مختلف آغاز شده است. نزدیک به نیمه شب، مأموران آتش نشانی سوختن ٢٢٠ واحد مسکونی را گزارش کردند.
از حدود ساعت یک بامداد، عملیات تخلیۀ ساکنان اردوگاه شروع شد.

یکی از مسئولان تأمین غذای اردوگاه گفته است که درگیری‌های دیشب برای او غیرمنتظره نبوده زیرا «از چند هفته قبل تنش در میان ساکنان احساس می‌شد». وی دلیل اصلی این وضعیت را جمعیت بیش از حد اردوگاه می‌داند.

اما دعوای شب گذشته احتمالاً به دلیل جنگ قدرت میان کردها و افغان‌هایی آغاز شده که عبور غیرقانونی پناهجویان از مرز را اداره می‌کنند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، احتمالاًً در آشپزخانه‌های اردوگاه، باندهای کرد توانسته‌اند جای باندهای افغان را بگیرند؛ این باندها که از قاچاق انسان درآمدهای کلان کسب می‌کنند، با یکدیگر رقابتی سخت دارند.

با اینحال یک جوان افغان که شاهد وقایع بوده به خبرگزاری فرانسه گفته است: «افغان‌ها مشغول بازی فوتبال بودند. توپ به یکی از کردها خورد و او شروع کردن به دشنام دادن به ملت افغان. افغان‌ها هم جمع شدند تا او را بگیرند اما او فرار کرد و بقیۀ اهالی را شوراند. بعد ما گفتیم که فقط می‌خواهیم حرف بزنیم و در صورت لزوم عذرخواهی کنیم اما کردها با اسلحه برگشتند»...

یک افغان دیگر می‌گوید: «از نظر ما عادی است که این اردوگاه متعلق به کردها باشد. افغان‌ها اردوگاه "کاله" را داشتند که حالا دیگر وجود ندارد».
اردوگاه "کاله" در پاییز گذشته به دستور دولت فرانسه تخلیه شد.
PHILIPPE HUGUEN / AFP
PHILIPPE HUGUEN / AFP
PHILIPPE HUGUEN / AFP
REUTERS/Pascal Rossignol


هیچ نظری موجود نیست: